núm 9 
Primavera del 2012
Societat Catalana de Física

Inici

Sumari      5/10 


La dilatació del temps
Josep Maria Valls i Marta Segura
Presentem dues activitats sobre la relativitat del temps.


Guia per al professorat

Es tracta de dues activitats sobre la relativitat del temps. La primera es basa en la lectura d’una petita història o conte en què s’explica la dilatació del temps si fóssim capaços de viatjar a velocitats properes a la de la llum.

Recordeu que a El racó Obscur (primavera de2010) ja es tractà aquest tema. La segona activitat és una demostració d’aquesta relativitat en el comportament dels muons, que provenen dels raigs còsmics, quan arriben a la superfície de la Terra.

Temporalització

Tres classes. Una d’explicació de la teoria (amb la lectura del conte), una altra de càlculs i plantejament d’uns exercicis, i una tercera podria ser de resolució conjunta dels exercicis o qüestions proposades.

Alumnes als quals s’adreça l’experiència

2n de batxillerat, quan s’estudien els temes relacionats amb la nova física.


 


El conte dels bessons. Full de l’alumnat

Objectiu


Comprendre la relativitat del temps.
Veure que no es tracta de ciència-ficció, sinó d’una cosa que és real i experimental.


Conte

En Joan i l’Ester són una parella de anys. Tenen dos fills bessons: l’Alba i en Roger. Els dos joves pares són científics i han construït una nau de dues places capaç de viatjar a velocitats molt properes a la de la llum.En el moment en què els seus dos fills van complir un any, els dos científics van decidir experimentar amb la seva nau. Viatjarien durant anys, d’anada i de tornada. L’objectiu del viatge seria doble: d'una banda, intentar arribar molt prop de l’estrella Alfa de la constel·lació del Centaure, que és la més propera a la Terra. De l'altra, experimentar quins problemes de salut podrien trobar-se en un viatge d’aquestes característiques. Decidiren que serien l’Ester i en Roger, els que hi embarcarien, per retornar al cap de 8 anys amb moltes dades d’investigació espacial i biològica. En Joan i l’Alba els estarien esperant. I així es va fer.
L’Ester va programar per a la nau una velocitat de . Amb anys havien d’arribar a una distància de . L’estrella Alfa Centauri és a . Per tant la podrien observar relativament de prop.
Van passar anys a la nau. El mateix dia que en Roger celebrava amb la seva mare el cinquè aniversari, ella va mirar el comptador de quilòmetres de la nau. Marcava i no hi havia cap rastre d’Alpha. L’Ester va revisar-ho tot i va comprovar que tot era correcte. Va fer un senzill càlcul:

- Si hem recorregut vegades més del que estava programat en anys, la nostra velocitat ha estat vegades més gran que la que prevèiem; per tant, només hi ha una conclusió: la teoria de la relativitat d’Einstein és equivocada.

Fig. 1: Albert Einstein (14 de març del 1879 - 18 d'abril del 1955) va ser un físic d'origen alemany, nacionalitzat posteriorment suís i estatunidenc. És el científic més conegut i important del segle XX. La foto de la figura va ser feta en una visita realitzada a Barcelona l'any1923.

Ella i el seu fill havien aconseguit viatjar a , és a ddir, vegades més ràpid que la llum !!! Aquesta proesa era el millor regal que li podia fer al seu fill Roger de anys. Molt contenta, es disposà a viatjar de tornada cap a la Terra. D’altra banda, no van experimentar cap dificultat de tipus biològic, raó per la qual en arribar a la Terra tindrien moltes coses per celebrar.
Passats anys més a la nau, van arribar a la Terra. Però ningú feia cas dels seus senyals de ràdio quan ja hi estaven a molt poca distància. La nau aterrà en un gran descampat. No hi havia ningú, però a prop veieren una carretera i s’hi quedaren esperant que passés algun cotxe. Era el dia del novè aniversari d’en Roger. L’Ester li digué:


- Roger, ben aviat celebrarem tots junts i a casa el teu aniversari, els teus anys, i el de la teva germaneta Alba, de qui tantes vegades t’he parlat durant el viatge.

Mentre deia això, un cotxe es va parar. Van saber que es trobaven molt prop de la ciutat on vivien.

Fig. 1: El físic francès Paul Langevin ((París, 1872 - 1946) ) il·lustrà, amb la paradoxa dels bessons, l'existència de temps diferents en funció de la velocitat, una velocitat que dilata el temps.

A mesura que s’anaven acostant a la ciutat, l’Ester estava inquieta en no reconèixer res. No semblava pas que fos casa seva, aquella ciutat. El conductor els va ratificar que era el lloc on anaven. L’Ester va començar a pensar i a lligar caps: el cotxe era molt estrany, la manera de vestir del conductor també i el lloc estava molt canviat. Mentre anava pensant tot això, va veure un calendari dins el cotxe. Marcava l’any 2090!. Ella havia sortit de la Terra l’any 2010 ! No podia ser!
Arribaren a la ciutat i en baixar del cotxe l’Ester, molt nerviosa, va començar a buscar el carrer on vivien. Un cop arribats, va veure que tot estava molt canviat. Va trobar la porta del que creia que era casa seva i hi va trucar. Uns senyora de mitjana edat va obrir . L’Ester es va identificar però la senyora no va entendre res; només li va donar el nom de la persona que li havia venut aquella casa: una anciana de 81 anys que es deia Alba i que ara vivia davant mateix, a l’altre costat del carrer.
A l’Ester se li va glaçar la sang! Va mirar el seu fillet de anys i li va dir:


- Perdona’m fill, la teva mare ha estat massa orgullosa. Einstein tenia raó. No es pot sobrepassar la velocitat de la llum. He fracassat!

En Roger no entenia res.
Van passar a l’altra banda del carrer i van trucar a la porta indicada. Una senyora gran de anys els va rebre i els va conèixer. Era l’Alba, la germana bessona d’en Roger. El seu pare, en Joan, li havia parlat del seu germà i de la seva mare. I en el seu moment, quan va reconèixer l’error que havien comès i abans de morir, li va dir que els esperés. L’anciana filla i la jove mare es van abraçar. El pare mort; la filla Alba de anys, la seva mare; l’Ester, de , i l’altre fill, germà de l’Alba, en Roger, de anys van ser tots víctimes de la dilatació del temps.

Fig. 1:La teoria de la relativitat va tenir i té una forta influència en tots els àmbits de la societat. La persistència de la memòria, popularment coneguda com Els rellotges tous, és una de les més reconegudes obres de Salvador Dalí (Figueres, 11 de maig de 1904 – íbidem, 23 de gener de 1989). Es tracta d'un oli sobre tela de 24 x 33 cm que l'artista empordanès pintà el 1931.

Explicació

Explicació científica del conte.

La teoria de la relativitat d’Einstein postula que la velocitat de la llum en el buit és una constant universal que no es pot sobrepassar. És com un límit de velocitats, totalment independent del sistema de referència: no podem ni sumar-la ni restar-la a cap altra velocitat. Això implica forçosament que el temps deixa de ser un concepte absolut. Com transcorre el temps depèn del nostre estat de moviment. Això no ho notem respecte a nosaltres mateixos, és clar. Però sí que es nota en comparar els temps transcorreguts.

Considerem dues persones, una en repòs i l'altra que viatja a velocitat de mòdul constant respecte de la primera. A cada una de les persones els passa el temps, el seu temps. Si no es tornen a trobar mai més, no tindrà sentit que comparem els temps que els passa a l’una i l'altra, però sí si la que viatja torna. Notem que pot tornar mantenint el mòdul de la velocitat constant, però necessariament haurà d'accelerar en fer el viratge! Un observador inercial és una persona que està en repòs o viatja a velocitat (mòdul, direcció i sentit) constant. Només la persona que resta en repòs es pot considerar que és un observador inercial; no la que viatja.

és el temps transcorregut que mesura la persona en moviment, la que viatja a una certa velocitat i després torna. S'anomena temps propi.

és el temps transcorregut que mesura la persona en repòs. És també el seu temps propi.

Segons la relativitat, podem escriure que

on és la correcció relativista


on és el mòdul constant de la velocitat a què es viatja i és la velocitat de la llum en el buit .
En el cas del nostre conte,

Fent els càlculs, tenim que ( farem servir el valor aproximat ).
Això vol dir que si la persona que viatja torna al cap de anys (mesurats segons els seus rellotges), el temps que hauria transcorregut segons els rellotges de la persona que resta en repòs seria de anys!.
En el conte, l’Ester, de anys i en Roger, d’ any, han estat viatjant, segons ells mateixos, anys a aquesta velocitat. Per tant, en retornar a la Terra l’Ester té anys i en Roger en té .
Però quan l'Ester i en Roger arriben del viatge, el temps transcorregut per a l'Alba i en Joan, en repòs a la Terra, respecte de la qual la nau ha viatjat a la velocitat, serà . El Joan que tenia anys, ara en tindria més, , i ja és mort. La seva filla Alba, d’ any, ara en té .


Pel que fa al fet d’anar a l’estrella Alfa, és evident que van arribar vegades més lluny a causa que els temps de durada del viatge estaven calculats segons els temps transcorreguts a la Terra. Per tant, es tracta de temps ; però a la nau el temps que es mesura és el temps propi. Haurien d’haver comptat amb la relativitat del temps. Si ho haguessin fet, tenint el compte la teoria de la relativitat, haurien arribat a Alfa, segons els rellotges de la nau, en anys, és a dir, en dies. El seu viatge d’anada i tornada només hauria durat, segons els rellotges de la nau, dies. Quan haguessin tornat a la Terra, l’Ester encara no hauria tingut els i en Roger encara no hauria tingut els anys. El seu marit Joan hauria tingut anys.I la germana bessona, l’Alba, n’hauria tingut, encara, .

Qüestionari

Primera qüestió:
Per allunyar-se de la Terra i vèncer el camp gravitatori fa falta una velocitat de , coneguda com a velocitat d’escapament. Quan es viatja a aquesta velocitat, es produeix algun canvi en els rellotges? És a dir, es produeix alguna dilatació del temps? Si viatgéssim a aquesta velocitat, quant de temps trigaríem a arribar a Alfa Centauri ?


Segona qüestió:
Imaginem un enorme tren (de milers de quilòmetres de llarg) que es mou a la mateixa velocitat de la nau de l’Ester, que hi va a dintre. Imaginem que en Joan veu passar el tren davant seu i pot observar el que hi passa a dintre. L’Ester enfoca una llanterna al sostre del tren, on hi ha un mirall. Ella veu que la llum hi arriba i en torna verticalment. En Joan veu que la llum segueix el camí d’un triangle isòsceles i tarda a arribar al mirall i més a tornar al terra.
Calculeu:
a) L’alçada del tren, tenint en compte que en Joan veu que la llum viatja durant i que el tren va a . Per fer-ho, apliqueu-hi raonaments geomètrics. L’alçada del vagó del tren és tremenda. Penseu que és un tren imaginari!
b) El temps que l’Ester, a dalt del vagó, veurà la llum viatjant.
c) L’Ester i en Joan no es posen d’acord amb la trajectòria que segueix la llum. Qui té raó? Pel que fa al temps que tarda la llum a fer el recorregut, també depèn de l’observador. Es compleix la teoria de la relativitat?



El conte dels bessons. Solucions

Primera qüestió:
Per allunyar-se de la Terra i vèncer el camp gravitatori fa falta una velocitat de , coneguda com a velocitat d’escapament. Quan es viatja a aquesta velocitat, es produeix algun canvi en els rellotges? És a dir, es produeix alguna dilatació del temps? Si viatgéssim a aquesta velocitat, quant de temps trigaríem a arribar a Alfa Centauri ?


Imaginem que l’Ester viatja amb la nau a una velocitat de . Calculem.

Per tant, no hi ha cap dilatació. Però si viatgen a aquesta velocitat cap a Alfa Centauri, a , el temps que triguen a arribar-hi és

Si dividim el resultat per , per passar-ho a hores, després per , per passar-ho a dies, i després per , per passar-ho a anys, trobem un temps d’anada de anys.
Si comptem l’anada i la tornada serien anys!
Potser seria millor considerar la dilatació del temps i poder viatjar a velocitats relativistes.

Segona qüestió:
Imaginem un enorme tren (de milers de quilòmetres de llarg) que es mou a la mateixa velocitat de la nau de l’Ester, que hi va a dintre. Imaginem que en Joan veu passar el tren davant seu i pot observar el que hi passa a dintre. L’Ester enfoca una llanterna al sostre del tren, on hi ha un mirall. Ella veu que la llum hi arriba i en torna verticalment. En Joan veu que la llum segueix el camí d’un triangle isòsceles i tarda a arribar al mirall i més a tornar al terra.
Calculeu:
a) L’alçada del tren, tenint en compte que en Joan veu que la llum viatja durant i que el tren va a . Per fer-ho, apliqueu-hi raonaments geomètrics. L’alçada del vagó del tren és tremenda. Penseu que és un tren imaginari!

Mireu el dibuix.
En Joan, que ho veu tot des de fora veu com la llum tarda i més a reflectir-se en el mirall. (va d’ cap a a través del mirall i fa el triangle isòsceles).
és a dir, un total de segons
A la velocitat de la llum, cada costat val
(aquest tren, ja ho hem dit, és molt gran)
En aquest temps, , i a la velocitat de , (la velocitat de la nau de l’Ester), el tren ha recorregut
La llum a cada costat ha recorregut:
Com que és un triangle isòsceles, pel teorema de Pitàgores podem calcular la distància , ja que sabem la de la hipotenusa , , i la del catet .
Fets els càlculs, l’alçada tremenda del vagó del tren és.


b) El temps que l’Ester, a dalt del vagó, veurà la llum viatjant.

La llum de l’Ester ha anat el línia recta i ha recorregut el doble d’aquesta distància: .
El temps que ha tardat (segons l’Ester) el seu raig de llum ha estat el següent, dividint la distància per la velocitat:
. Pràcticament !. Una dècima part igual que en el conte, en front delssegons que compta en Joan.


c) L’Ester i en Joan no es posen d’acord amb la trajectòria que segueix la llum. Qui té raó? Pel que fa al temps que tarda la llum a fer el recorregut, també depèn de l’observador. Es compleix la teoria de la relativitat?

Tenen raó tots dos, ja que el temps és relatiu al sistema de referència. Tenint en compte la teoria d’Einstein, la correcció relativista és aproximadament . I està d’acord amb els temps que es mesuren des de fora i des de dins del tren.




La vida dels muons. Full de l’alumnat

Objectiu


Comprendre la relativitat del temps.
Veure’n un exemple real.

Comprovació d’una realitat: el muó

Els raigs còsmics estan formats per moltes partícules que bombardegen la Terra i que vénen de l’espai exterior. Sabem que els resultats d’aquests bombardejos són partícules inestables que es destrueixen molt ràpidament; però entre elles hi ha una partícula que malgrat que és inestable, és la més estable de totes: el muó.

I quèés el muó ?

El muó o partícula és una partícula de càrrega negativa igual que l’electró però que té molta més massa. No es troba pas en l’àtom però sí que surt com a subproducte de col·lisions, tant naturals (raigs còsmics) com artificials (acceleradors, CERN). De totes les partícules creades en col·lisions és la que té la vida mitjana més llarga:. Quan el muó es desintegra dóna un electró, un neutrí (muònic) i un antineutrí (electrònic).

Totes les partícules es desintegren seguint una llei exponencial negativa:

nombre de partícules que hi ha després del temps t
nombre de partícules que hi havia en el temps zero
vida mitjana de la partícula
La relació:representa el tant per u de partícules que encara “viuen” passat el temps . Si aquesta xifra la multipliquem per , tindrem el percentatge de partícules que encara no s’han desintegrat en el temps .
Aquest percentatge valdrà:

Calculem ara quin percentatge de muons arribaran a la superfície de la Terra a partir d’aquesta equació. Suposem que la velocitat dels muons és de i que es formen per col·lisions dels raigs còsmics a d’alçada respecte del nivell del mar. El subproductes de totes les col·lisions són muons i neutrins. Aquests últims, encara que siguin estables, no es poden detectar per mitjans senzills.

Fig. 5: El muó es una partícula de càrrega -1, i massa de 0,1056 GeV/c2. Forma part de la segona família de partícules elementals conegudes com a Fermions. És un leptó, com l'electró, però d'una generació i massa superiors.

Aplicant una senzilla equació del moviment uniforme (amb aquesta velocitat inicial tan gran, considerar l'acceleració de la gravetat no altera significativament el resultat), el temps que tardarien els muons des que es creen fins que arriben al nivell del mar seria de:


El percentatge de muons que arriben el nivell del mar serà doncs:

Per tant, no hi ha pràcticament cap muó que arribi a la superfície de la Terra. Tots s’han desintegrat abans d’arribar-hi.
Aquesta és la teoria. Però la realitat és molt diferent.
A l’inici de la dècada de 1940, dos científics americans, B. Rossi i D.B. Hall, a dalt d’una muntanya de i amb un detector de muons, van poder-ne detectar en una hora!

Si pensem en un muó que visqui exactament , la distància màxima que podrà recórrer, un cop format a d’alçada, és de:

O sigui que, un cop recorreguts ni un sol muó estaria “viu”. Contràriament a la teoria, a de l’origen aquests científics en van detectar en una hora. És que viatgen més ràpid que la llum?
I l’experiència no acaba aquí. Els mateixos investigadors van repetir l’experiment al nivell del mar.
Fent els càlculs teòrics, imaginant que hi ha muons per hora a , quants d’aquests arriben al nivell del mar?
El temps que tardarien a arribar-hi seria:

Calculem quants muons arribarien:

L’experiència es va fer i el detector va registrar l’arribada de muons. Com es pot explicar tot això? Si no podem sobrepassar la velocitat de la llum, vol dir que els muons també han estat víctimes de la dilatació del temps.

Explicació


Explicació científica de l’arribada de muons amb vida

La velocitat de és igual a (velocitat de la llum en el buit, ). La correcció relativista val:


Per tant el temps que tardarien els muons a recórrer els seria:

I, en aquest temps, el nombre de muons que arribaran al nivell del mar serà:


muons, d’acord amb l’experiment.
Abans hem calculat el percentatge de muons que arribarien al nivell del mar un cop formats a d’alçada i vèiem que era zero. Calculem-ho ara tenint en compte la dilatació del temps:
El temps necessari per recórrer els era de .
Aplicant-hi la correcció relativista , aquest temps propi serà:

El percentatge de muons que arribarà serà ara de:

Un de muons ja és una quantitat apreciable.
El mateix raonament l’haguéssim pogut fer modificant la vida mitjana dels muons, multiplicant-la per , que és exactament el mateix que dividir el temps nostre per .

Qüestionari

Primera qüestió:
En totes les reflexions anteriors hem suposat que la velocitat dels muons era de . Hem de pensar que la velocitat que porten depèn de l’energia amb què surten després de les col·lisions. Hi ha muons que viatgen a més velocitat. Si imaginem que la velocitat dels muons és de (que és encara més propera a la de la llum), quin percentatge de muons arriben a la superfície de la Terra?


Segona qüestió:
L’estratosfera on es produeixen les col·lisions dels raigs còsmics és a de la superfície de la Terra. Per a un muó que viatja a , aquesta distància sembla molt més curta. Per al muó, a quina distància es troba l’estratosfera de la superfície de la Terra?




La vida dels muons. Solucions

En totes es reflexions anteriors hem suposat que la velocitat dels muons era de . Hem de pensar que la velocitat que porten depèn de l’energia amb què surten després de les col·lisions. Hi ha muons que viatgen a més velocitat. Si imaginem que la velocitat dels muons és de (que és encara més propera a la de la llum), quin percentatge de muons arriben a la superfície de la Terra?

La correcció relativista valdria:


El temps que tardarien els muons que portessin aquesta velocitat seria de:

I el percentatge de muons que arribarien a la superfície de la Terra seria de:

En aquest cas seria la quantitat apreciable d’un de muons formats que arribarien a la Terra.


L’estratosfera on es produeixen les col·lisions dels raigs còsmics és a de la superfície de la Terra. Per a un muó que viatja a , aquesta distància sembla molt més curta. Per al muó, a quina distància es troba l’estratosfera de la superfície de la Terra?

El temps necessari per recórrer els era de . Aplicant-hi la correcció relativista, aquest temps propi serà:

Per al muó, la distància a què es troba l’estratosfera de la superfície és




Sumari  5/10 

Inici

ISSN: 1988-7930    Adreça a la xarxa: www.RRFisica.cat    Adreça electrònica: redaccio@rrfisica.cat  difusio@rrfisica.cat
Comitè de redacció : Josep Ametlla, Octavi Casellas, Xavier Jaén, Gemma Montanyà, Cristina Periago, Octavi Plana, Jaume Pont i Ramon Sala.
Treballem conjuntament : Societat Catalana de Física, Associació de Professores i Professors de Física i Química de Catalunya,XTEC, Universitat Politècnica de Catalunya, Universitat de Barcelona

     
Programació web:
Xavier Jaén i Daniel Zaragoza.

Correcció lingüística:
Serveis Linguïstics de la Universitat Politècnica de Catalunya.
Aquesta obra està subjecta a una
Llicència de Creative Commons
Creative Commons License

Recursos de Física col·labora amb la baldufa i també amb ciències Revista del Professorat de Ciències de Primària i Secundària (Edita: CRECIM-UAB)