Començarem amb un problema de nivell de batxillerat que es va proposar a la fase espanyola de l’Olimpíada de Física de l’any 2007. Es tracta d'un problema relacionat amb la creació artificial de condicions de microgravetat. Aquestes condicions s'utilitzen tant per a la recerca cientifica com per a l'art! ( vegeu a la la Revista de física 4 (3) pàg. 55 l'escrit "Ballar sense gravetat o la insuportable lleugeresa de l'ésser" de Josep Perelló). No cal dir que esperem que els vostres estudiants el puguin resoldre i que ens n'envieu la solució tant aviat com sigui possible. La podrem publicar en el mateix número. Recordeu incloure-hi els noms i els cognoms dels autors i del professor o professora i el nom del centre a què pertanyen! Enunciat
La campanya anual de vols parabòlics que promou des de fa anys l’Agència
Espacial Europea (ESA) permet que més d’un centenar d’estudiants
universitaris realitzin experiències dissenyades per ells mateixos en
condicions de gravetat aparent nul·la a bord d’un avió Airbus
A300.
La descripció d’aquest tipus de vol, representat
esquemàticament en la figura 1, és la següent: l’avió
arriba al punt A
volant horitzontalment a la seva velocitat màxima. Després s’eleva
i quan aconsegueix una altura de 25000
ft sobre el nivell del mar amb un angle de 45º
(punt B),
redueix la potència dels motors fins al mínim necessari per contrarestar
la pèrdua d’energia produïda per la fricció amb l’aire.
En aquesta primera fase del vol (tram AB),
que dura 20 s, els
passatgers noten que el seu pes aparent quasi es duplica.
A partir de B,
el vol es pot considerar lliure i, per tant, la trajectòria és
parabòlica (per això que aquests vols s’anomenen parabòlics).
El vèrtex de la paràbola (punt C)
està a una altura de 28000
ft sobre el nivell del mar. Durant el descens, quan arriba al punt
D,
simètric respecte de B,
s’augmenta de nou la potència dels motors per permetre que
en el punt E
l’avió recuperi el vol horitzontal inicial. En el tram BCD,
els passatgers estan en condicions de gravetat aparent zero mentre que
en el tram DE,
que dura igual que el tram AB,
noten novament que el seu pes aparent quasi es duplica.
|
|
Aquesta maniobra es repeteix unes 30
vegades en cada vol, que té una durada total d’unes dues hores
i permet realitzar experiències en condicions d’ingravidesa (microgravetat)
durant el tram BCD.
a) Escriviu les equacions de la posició
i la velocitat de l’avió en el tram parabòlic.
b) Calculeu la velocitat de l’avió en el punt
B.
c) Calculeu el temps de què disposen els estudiants
per fer les seves experiències en condicions de gravetat aparent
nul·la en cada maniobra.
d) Calculeu els valors de la gravetat aparent mitjana en els
trams AB
i DE.
Notes:
1) L’equivalència del peu és 1
ft = 0,30480 m.
2) El valor de la gravetat per a punts propers a la superfície
terrestre és 9,81
m/s2 .
Per a més informació sobre aquests vols: http://www.esa.int/education/parabolic
Solució La nostra solució és:
a) Les equacions que determinen el moviment de l’avió
en el tram parabòlic (BCD)
si agafem com a origen de les coordenades el punt B
són:
Per a la posició:
on, d'acord amb l'enunciat, .
Per a la velocitat:
b) Per calcular la velocitat en el punt B
cal tenir en compte que en el punt C
es compleix i que la
component vertical de és
nul·la. Així doncs, tenim:
Aïllant el temps de (2), substituint-lo a (1) i fent les operacions corresponents,
n’obtenim:
c) El temps de cada maniobra per realitzar les experiències
en condicions de microgravetat és:
; i el valor de s’ha
calculat directament de (2).
d) En el tram AB
del vol, l’avió puja i accelera. Per tant, les components verticals
de la velocitat i l’acceleració són positives. La mitjana
de la component vertical de l’acceleració es pot calcular dividint
el canvi experimentat per la component vertical de la velocitat de l’avió
en passar del punt A
al B, entre
el temps que ha trigat per fer aquest trajecte:
Si un observador que es troba situat a l’exterior de
l’avió, en un sistema inercial (un observador fix sobre la superfície
terrestre es pot considerar un bon observador inercial per a aquest cas), aplica
la llei fonamental de la dinàmica a un passatger de massa m, n’obté
segons l’eix vertical:
on és
la component vertical de la força mitjana que l’avió (concretament
el seient de l’avió) exerceix sobre el passatger. El seu valor
és:
Així doncs, la gravetat aparent que notarà el passatger dins
de l’avió en el tram AB és1,68
g.
En el tram DE
del vol, l’avió baixa i frena. Per tant, la component vertical
de la velocitat és negativa i la de l’acceleració positiva.
La mitjana de la component vertical de l’acceleració en aquest
tram es pot calcular igual que abans, a partir del canvi experimentat per la
component vertical de la velocitat de l’avió en passar de D
a E (cal
tenir en compte que l’avió a D,
perquè conserva l’energia mecànica, porta la mateixa velocitat
que tenia a B
i, a més, la simetria de la trajectòria parabòlica comporta
que arribi a D
amb una inclinació descendent de 45º).
Així doncs:
Justament el mateix resultat que en el tram AB.
Si l’anterior observador inercial aplica la llei fonamental de la dinàmica
a un passatger de massa m,
n’obté segons l’eix vertical:
El valor de
és el mateix que abans:
Així doncs, la gravetat aparent dins de l’avió
en el tram DE
també és
.
Finalment, cal dir que en el tram BCD
l’acceleració de l’avió és
i, en conseqüència, la gravetat aparent que nota un passatger a
l’interior de l’aparell és nul·la.
Inici |
|
|
ISSN:
1988-7930 Adreça a la xarxa:
www.RRFisica.cat Adreça electrònica:
redaccio@rrfisica.cat
difusio@rrfisica.cat
Comitè de redacció : Josep Ametlla, Octavi
Casellas, Xavier Jaén, Gemma Montanyà, Cristina Periago,
Octavi Plana, Jaume Pont i Ramon Sala.
Treballem conjuntament : Societat Catalana de Física,
Associació de Professores i Professors de Física i Química
de Catalunya,XTEC, Universitat Politècnica de Catalunya, Universitat
de Barcelona
|
Programació web: Xavier Jaén i Daniel Zaragoza.
Correcció lingüística: Serveis Linguïstics
de la Universitat Politècnica de Catalunya. |
Aquesta
obra està subjecta a una
Llicència
de Creative Commons
|
Recursos
de Física col·labora amb la
baldufa i també amb ciències
Revista del Professorat de Ciències de Primària i Secundària
(Edita: CRECIM-UAB)
|
|
|