|
núm 1 |
Primavera del 2008 |
Societat Catalana de Física |
| Construcció i funcionament del bozo-bozo Basili Martínez
|
Un bozo-bozo és una joguina que es pot fabricar amb una barreta de fusta i un pal de gelat. En aquest article s’explica com construir-ne un, amb materials que estan a l’abast de tothom, i es plantegen unes qüestions i un enigma per ajudar a comprendre dels principis físics que intervenen en el funcionament. L’objecte és senzill, però dóna joc per fer una pràctica bastant completa. Si s'hi vol aprofundir més, es pot utilitzar per a treballs de recerca.
|
| Comprovació del principi d’acció i reacció Josep Ametlla
|
El principi d’acció i reacció és, com tots sabem, un dels punts centrals de la dinàmica. Tot i que aparentment és molt senzill, a l’hora de la veritat comporta per als estudiants més dificultats de les esperades. Per exemple, si després d’haver-lo explicat i haver-ne posat algun exemple, fem la pregunta: “Hi ha una caixa damunt d’una superfície horitzontal. El pes i la força normal són iguals i oposats. Són forces d’acció i reacció?” la majoria dels estudiants contestaran que sí, que ho són, cosa que demostra que no han entès gaire res del que els hem explicat. |
| La física de batxillerat i la closca de Hawking Antoni Riba
|
Classe teòrica, classe de problemes, de tant en tant classe al laboratori...Ara cinemàtica, ara dinàmica, ara... Innovem, canviem, millorem...? Actualment, la motivació del professorat que any rere any repeteix els mateixos continguts amb la mateixa metodologia i el poc interès dels alumnes pels continguts d’aquests programes, que encara presenten una orientació que no ha canviat des de fa molts anys, comporten una dificultat afegida en l’ensenyament de la física. A més, el repte d'educar en la lectura i potenciar, precisament, el gust per la literatura de divulgació científica de qualitat que cada vegada més tenim més a l'abast, exigeixen algunes estratègies metodològiques com les que ens proposa l'autor en aquest recurs. |
| Del moviment dels cossos en seccions còniques Víctor Curcó
|
La relació que hi ha entre l’òrbita el·líptica, la hipèrbola o la paràbola que descriu un cos astronòmic al voltant del Sol i la llei de l’invers del quadrat de la distància es pot deduir utilitzant una expressió aproximada per la força que s’obté a partir d’idees bàsiques de física i matemàtiques de primer i segon de batxillerat i fent mesures en la trajectòria amb programari lliure. |
| Veure les línies de camp magnètic amb miniaplicacions Cristina Periago i Xavier Bohigas
|
En aquest article comentarem la utilització d’una miniaplicació (applet) amb la qual es poden mostrar les línies de camp magnètic creades per diferents distribucions de corrent. Aquesta miniaplicació permet representar molts camps diferents però nosaltres ens centrarem només en dos tipus de distribució de corrent molt senzills d’estudiar: el fil rectilini infinit i la bobina recta. |
| Problemes d'aquí i d'allà Salvador Estradé
|
L’objectiu d’aquesta secció és proposar i resoldre problemes que siguin estimulants i atractius per a l’alumnat (i per a nosaltres) i que en fomentin l'interès per la física. Voldríem que el professorat s’animés a col·laborar-hi i que ens enviés les seves propostes a sestrade@xtec.cat i engresqués el seu alumnat a participar-hi. En cada número hi haurà una proposta i se'n publicarà la millor solució o la més original. |
Inici |
|
|
ISSN:
1988-7930 Adreça a la xarxa:
www.RRFisica.cat Adreça electrònica:
redaccio@rrfisica.cat
difusio@rrfisica.cat
Comitè de redacció : Josep Ametlla, Octavi
Casellas, Xavier Jaén, Gemma Montanyà, Cristina Periago,
Octavi Plana, Jaume Pont i Ramon Sala.
Treballem conjuntament : Societat Catalana de Física,
Associació de Professores i Professors de Física i Química
de Catalunya,XTEC, Universitat Politècnica de Catalunya, Universitat
de Barcelona
|
Programació web: Xavier Jaén i Daniel Zaragoza.
Correcció lingüística: Serveis Linguïstics
de la Universitat Politècnica de Catalunya. |
Aquesta
obra està subjecta a una
Llicència
de Creative Commons
|
Recursos
de Física col·labora amb la
baldufa i també amb ciències
Revista del Professorat de Ciències de Primària i Secundària
(Edita: CRECIM-UAB)
|
|
|