Ampere, on vas? 
Introducció
En les disciplines cientificotècniques no només
volem tenir una explicació "satisfactòria" del món
que ens envolta; volem que aquesta explicació sigui contrastable (per
a molts això vol dir verificable, a alguns ens agrada dir, en la línia
de Karl Poppe, , falsable)
a través de mesures realitzades sobre aquest món. Per tal de fer
mesures necessitem unitats de mesura. En física l'elecció d'aquestes
unitats és especialment important, ja que hi estan involucrats conceptes
tan i tan bàsics com els d'espai i temps, a partir de les quals es deriven
altres unitats. Diem que les unitats d'espai i temps són fonamentals.
Per tenir ben definida una unitat fonamental ens cal un patró. Això
és un sistema físic real assequible i reproduïble que ens
permeti la construcció real d'un aparell de mesura que utilitzi el patró
com a unitat.
Per acord internacional, tots els observadors defineixen els
patrons d’espai i temps de la mateixa manera. La BIPM
(Oficina Internacional de Pesos i Mesures) és l’organisme que supervisa
l’SI (sistema internacional d’unitats). Poden canviar d'aquí
no gaire, però actualment les definicions són:
Unitat de temps. El segon,
s: un interval temporal d'1 segon és igual a 9192631770 períodes
de la radiació corresponent a la transició entre els dos nivells
hiperfins dels estats fonamentals de l’àtom de cesi 133. (adoptada
el 1967)
Unitat de distància. El metre,
m: un interval espacial d'1 metre és igual a la distància
recorreguda per la llum en el buit durant un interval de temps de 1/299792458
segon. ( adoptada el 1983)
A més, cal afegir-hi la definició de massa (gravitatòria?
inercial?) per completar el que s'anomena MKS ( massa,
kilogram, segon), que és el germen
de l’SI. Per entendre’ns, l'MKS seria l'extracte de l’SI que
fa referència a la mecànica. Tradicionalment amb l'MKS podem fer
mecànica, però no electromagnetisme. Això ja és
un primer fet estrany si tenim en compte que la mecànica és el
metallenguatge per tractar el moviment (espai i temps) i les seves causes (forces
o interaccions). Podem tractar la força gravitatòria, la d'una
molla, les forces de fricció... però no les d'origen electromagnètic.
Com si aquestes fossin "especials". Però de fet tots sabem,
i expliquem, que a nivell microscòpic la força que genera una
molla, o la fricció, tenen l’origen en forces electromagnètiques.
És més, als alumnes els diem que hi ha dues forces fonamentals
a la natura: la gravitatòria, tan dèbil que només es fa
notar quan un dels cossos és enorme, i l'electromagnètica, que
governa quasi tot el que ens envolta... I resulta que no és mecànica?
Aquest racó obscur pretén remenar una mica aquestes
qüestions. Està basat essencialment en dos treballs. El primer
[1] fa un resum del problema des del punt de vista estrictament de
les unitats i tenint-ne present la repercussió en l'àmbit professional
i educatiu sense entrar en aspectes conceptuals. El segon [2]
és un treball recent en què l'objectiu no era tractar problemes
d'unitats, però en el qual precisament una "bona" elecció
de les unitats electromagnètiques permet entendre més fàcilment
la teoria de la gravitació de Newton.
Sobre el concepte físic de força i massa
Per què la interacció gravitatòria es
considera dins la mecànica i l'electromagnètica no? La resposta
sembla que es deu al fet que tradicionalment hom ha escollit la mateixa unitat
per mesurar masses inercials i masses gravitatòries (o n’hauríem
de dir càrregues?).
El concepte de força sorgeix, juntament amb el de massa
inercial, quan Isaac Newton formula la seva coneguda 2a llei, que, per a una
partícula, és:
Si un cos de massa gravitatòria Mg
interactua amb un altre de massa inercial m
i gravitatòria mg
tenim, segons la llei de gravitació de Newton combinada amb (1):
El que va observar Newton, i d'altres, és que l'acceleració
de tots els cossos que interaccionen amb
Mg és la mateixa. Això vol dir que
el quocient és
una constant universal que pot ser absorbida per l'altra constant universal,
K. Així,
va fer i escriure
i va anomenar G
la constant de gravitació universal, tal com
la coneixem actualment. La igualtat
és entre dos conceptes diferents. Només si utilitzem les mateixes
unitats podem expressar que són iguals. Abans de decidir que cal
mesurar els dos conceptes amb les mateixes unitats. La qüestió important
aquí és que si ,
aquest fet no seria motiu suficient per prohibir fer servir les mateixes unitats
per als dos conceptes.
Les unitats electromagnètiques
L'embolic d'unitats que podia haver sorgit a la gravitació
no va arribar a més per dos motius: el primer perquè el fet que
"l'acceleració de tots els cossos que interacionen amb
Mg és la mateixa" invita a escollir
i, el segon, perquè en la gravitació de Newton no hi ha "efectes
magnètics". En l'electromagnetisme no tenim cap dels dos motius.
És per això que, històricament, ha sorgit un considerable
embolic d'unitats que ha contribuït a deixar l'electromagnetisme fora de
la mecànica i se li ha donat aquest aire misteriós que encara
avui llueix. Vegem-ho amb més detall. Usualment la interacció
electromagnètica es descriu a través de:
1) La força de Lorentz: la trajectòria
d'una partícula
de càrrega i
massa (inercial) en
el si d'un camp electromagnètic ,
sempre que la partícula es mogui amb velocitat petites respecte de
la velocitat de la llum, és la solució de l'equació de
moviment:
2) Les equacions de Maxwell: el camp electromagnètic
, és la solució
de les equacions
on és
la densitat de càrrega i la
densitat de corrent presents.
A més tenim la relació entre constants:
Tal com hem fet amb la gravitació, a l'expressió
(2) i tal com es fa als articles [1-4], afegirem
les necessàries constants a (4) i (5)
que ens permetin la llibertat d'elecció d'unitats. Hom veu que es poden
escriure les equacions de Lorentz-Maxwell introduint 4 constants
en la forma
Les constants
es poden escollir lliurement sempre que compleixin
Les diferentes eleccions de les constants estan lligades als
diferents sistemes d'unitats. A llarg del temps se n'han proposat alguns que
aquí recordem:

Per començar, notem que en tots els casos apareix la
constant c, no
sempre al numerador.
L' MKS-racionalitzat utilitza com unitats el metre, el kilogram
i el segon i afegeix l'ampere. La definició actual que dóna la
BIPM de l'ampere és:
Unitat de corrent elèctrica :l'ampere
és el corrent constant que, en dos conductors paral·lels rectilinis
de longitud infinita, de secció circular negligible, separats un
metre en el buit, causaria entre aquests dos conductors una força
igual a 2 × 10-7
newtons per metre de longitud.
Resulta sorprenent que l'ampere es defineix en termes de newtons,
metres... és a dir en termes de metre-kilogram-segon. L'"ampere
internacional" original fou definit electroquímicament com el corrent
necessari per dipositar plata a un ritme d'1,118
mg/s d'una solució de nitrat de plata. La definició històrica
de l'ampere el tractava, aparentment, com una unitat bàsica. Sigui com
sigui, actualment sabem que no és una unitat bàsica, però
es continua tractant com si ho fos per raons pràctiques i/o històriques
[1].
Només el primer (UES) és un sistema d'unitats
coherent, en el sentit que permet fer el límit .
Si volem tractar l'electromagnetisme i fer referència a efectes relativistes,
etc, necessitem que el sistema d'unitats no amagui aquestes cartes sota la màniga.
Nosaltres, tal com fem a [2], en proposem un de nou que, a
més de ser coherent, està adaptat especialment a la comparació
entre interaccions. El podem anomenar MKS-pur:

on és
la constant de gravitació universal. Si redefinisim la unitat kg
de manera que , llavors
l'MKS-pur passa a ser l'UES. Però si volem mantenir una unitat de massa
associada a un objecte, com per exemple el bloc de París, tal com es
fa a la teoria de la gravitació, és convenient mantenir el valor
de usual.
Unitat de massa : el kilogram, kg,
una massa d'1 kilogram és igual a la massa (inercial) del patró
internacional: un cilindre d’iridi-platí custodiat a París
per la BIPM. (adoptat el 1889)
Així tindrem que un objecte no té dos, sinó
tres tipus de massa: la massa inercial, la massa gravitatòria i la massa
electromagnètica (o, si es vol, la podem anomenar càrrega elèctrica,
però la mesurarem en kilograms).
En l'MKS-pur les equacions de Maxwell-Lorentz s’escriuen:
Hem canviat el símbol de
càrrega pel més adient que
emfatitza el fet que en aquest sistema d’unitats les masses ( inercial
o gravitatòries) i les càrregues es mesuren en les mateixes unitats.
Pot semblar que el que hem fet es "només jugar
amb les unitats" i que això no té significat físic,
que hom pot treballar amb les unitats que vulgui. Això no és cert
del tot. No tots els sistemes d'unitats són coherents. L'elecció
del sistema d'unitats no és en absolut independent de la teoria. Vegem-ne
algun exemple en relació amb l'electromagnetisme.
Amb aquest primer pas (equacions (10) i (11))
el que hem fet és aproximar electromagnetisme i gravitació. Podem
aproximar-los més si fem el límit no relativista de (10)
i (11). Bé, de fet (10) ja és
essencialment no relativista, però no (11). Si
fem, estrictament, i
fem servir les condicions usuals a l'infinit (nul·litat dels camps) les
equacions (10) i (11), esdevenen
ja que les equacions per al camp magnètic són i
tenen la solució ,
que és compatible amb les condicions a l'infinit. Un fet notable és
que en aquestes unitats coherents es veu clar que el camp magnètic
és un efecte totalment relativista!
Així encara s'apropen més electromagnetisme i
gravitació. Les equacions per la interacció gravitatòria
(no relativista) són:
Notem que les úniques diferències formals entre
les equacions electromagnètiques i gravitatòries no relativistes
són :

Ara, qui s'atreveix a dubtar que l'electromagnetisme no és
mecànica?
Finalment, les lleis de la gravitació de Newton i de
Coulomb en l’MKS-pur es poden expressar de la manera següent:
Reflexions finals
Hem vist que l'elecció d'unes unitats o unes altres
no és una qüestió purament de conveniència. Des del
punt de vista estrictament conceptual, l'elecció de les unitats està
estretament lligada al desenvolupament de la mateixa teoria. No podem deslligar
un fet de l'altre. La mateixa teoria que desenvolupem ha de preveure com mesurem.
Ja ens agradaria poder ser objectius i definir a priori les unitats i els sistemes
de mesura i després desenvolupar i jutjar quina teoria és "la
bona".
Vol dir això que les unitats que ensenyem als alumnes són incorrectes?
No, de cap manera. Però el que sí que cal que reconeguem és
que no són fruit d'un desenvolupament lògic de la teoria, sinó
més aviat d'un procés històric no tan senzill d'entendre
(per a nosaltres i per als alumnes) i molt difícil de treure’s
de sobre per raons fonamentalment pràctiques. No només ensenyem
física per saber com funciona el món. Normalment ens veiem empesos
a capacitar els alumnes en la modificació de la realitat que els envolta
sense que els calgui una comprensió tan profunda d'aquesta. Si és
difícil, per als organismes internacionals, la modificació de
les unitats electromagnètiques és perquè hi ha moltíssims
professionals que en el seu dia a dia fan servir les unitats actuals i, probablement,
només en traurien que maldecaps si les haguessin de canviar. Així
que, tranquils, de moment tenim ampere per a anys.
Bibliografía
[1]
Guissard, A. Electrical Units and Electromagnetic Field Vectors IEEE
Transactions on Education Vol. E-15, N. 1, February 1972
[2]
Jaén, X., Molina, A. Rigid motions and generalized Newtonian gravitation.
Lost in Translation . arXiv:1210.1137
[gr-qc]
[3] Jackson, J.D. Classical Electrodinamics. John
Wiley p. 825 (1975).
[4] Llosa, J. i Molina, A.Relativitat especial amb aplicacions
a l'electrodinàmica clàssica. Edicions UB, 81,
p.206 (2005)

|