El repte de Higgs Aquest mes d’octubre hem tingut una notícia ben esperada per tot el món de la ciència i de la física en particular: el físic belga François Englert i, sobretot, el físic britànic Peter Higgs han guanyat el premi Nobel de física 2013. Des de la nostra modesta revista fem arribar evidentment l’enhorabona als dos científics que van predir l’existència d’aquesta partícula que ha estat confirmada experimentalment en els detectors del gran accelerador de Ginebra. Aquesta vegada, a diferència de la majoria d’anys, el premi s’ha atorgat a un parell de científics ben coneguts —si més no pel nom— per la majoria de persones amb un cert nivell de cultura. De fet, des de fa algun temps la construcció de l’accelerador LHC al CERN amb l’objectiu —entre altres— de la recerca del bosó de Higgs ha estat un focus mediàtic a la majoria de mitjans de comunicació dels països europeus i mundials. Aquest és un fet que ha ajudat sens dubte a la divulgació de certs aspectes de la física de partícules i ha contribuït també a incrementar l’interès de l’alumnat del batxillerat i universitari pels actuals temes de recerca: física quàntica, teoria de cordes, cosmologia, relativitat, model estàndard... Per al professorat de física és una molt bona oportunitat d’explicar als nostres alumnes una descoberta d’aquesta transcendència tot aprofitant l’expectació que de ben segur es crea a l’aula quan es parla de temàtiques tan actuals. Ens queda però al professorat un repte important: poder i saber explicar la importància de l’existència de la partícula de Higgs de manera senzilla i entenedora, tot i que tots som, i l’alumnat més, reticents a dir que entenem allò que no podem veure, tocar... experimentar directament. Així doncs, des d’aquesta revista animem a tots els subscriptors o lectors ocasionals a fer aportacions i compartir recursos, documents, vídeos... que ens facilitin la tasca d’incorporar amb una certa normalitat aquesta recent descoberta en el currículum de l’alumnat. Una vegada més hem de ser conscients que despertarem l’interès per la física i, sobretot, més vocacions científiques entre els nostres alumnes si som capaços d’actualitzar de forma constant la nostra matèria, d’aprofitar les notícies positives o negatives (recordeu el nyap amb els neutrins que superaven la velocitat de la llum?), de treballar amb contextos d’interès i/o propers als estudiants... En definitiva, que les nostres aules siguin bons espais de debat, de recerca i de resolució d’interrogants. Així doncs, els dos premis Nobel d’aquest any han rebut el seu reconeixement, al CERN han fet les comprovacions experimentals i nosaltres, com a professors, recollim el seu testimoni i el farem extensiu a les aules. Bona feina i endavant.
|