IntroduccióEls continguts d'aquest tema porten l'alumnat a àrees situades als límits del coneixement, una zona enla qual la separació entre meravellar-se (és increïble!) i desorientar-se (no entenc res!) és especialment fina. La física moderna és rica en conceptes molt abstractes i contraris a la intuïció, cosa que fa que es pugui presentar com un saber obscur que permet justificar qualsevol cosa: “Tot és relatiu... com va demostrar Einstein” o “La física quàntica diu que tot és possible... i només depèn del que nosaltres vulguem”. Tot plegat fa que ensenyar física moderna sigui a la vegada difícil i important. Com als problemes empaquetats anteriors, proposem un problema per a cada un dels paràgrafs del currículum i insistim especialment en el fet que tan important o més que el resultat serà el significat que se li doni. L'últim problema proposat és especialment extens i pot considerar-se un “problema de síntesi”, apropiat per resoldre’l en grup.
Els problemes
nvu 1:
Reconeixement de sistemes
planetaris i galàxies. Interpretació de l'univers
en expansió. El Big Bang. L'evolució de l'univers.
|
1. La figura
mostra la relació entre la distància i la velocitat a
la qual s'allunyen de nosaltres diferents galàxies (representades
cada una amb una creu). Les distàncies s'expressen en Mpc
(megaparsecs: pc=parsec;
1 pc=30,86x1012km
) .
a) Alguna de les galàxies
mostra un desplaçament cap al blau? Si és així,
quina o quines?
b) La línia contínua
indica la recta que millor s'ajusta a les dades. Escriu l'equació
d'aquesta recta. Expressa la constant que apareix en unitats de l'S.I.
|
|
Fig. 1: |
nvu 2:
Caracterització de la física
nuclear: dimensions i característiques dels nuclis; desintegració
nuclear. Aplicació dels radioisòtops. Reconeixement
de l'equivalència massa-energia. Diferenciació entre
fissió nuclear i fusió nuclear. Valoració de
l'energia nuclear com a font d'energia. Discussió argumentada
dels pros i contres de l'ús de l'energia nuclear
|
2. En algunes
fases de l'evolució de les estrelles es produeixen reaccions nuclears
com les que mostra la figura (s'hi han esborrat alguns símbols).
La figura representa les 7 etapes del cicle CNO.
a) Escriu, en
forma d'equació nuclear, l'etapa mostrada a la figura en la qual
un nucli d’oxigen es transforma en un nucli de nitrogen. Com s'anomena
el procés que es produeix en aquesta etapa?
|
|
Fig. 2: Adaptat a partir http://ca.wikipedia.org/wiki/Fitxer:CNO_Cycle.png
|
b) El resultat total del cicle correspon
a la formació d'un nucli d'heli i 2 positrons a partir de quatre protons.
Troba el defecte de massa del procés i l’energia alliberada en
MeV/nucli
de He produït.
c) Els dos positrons
no arribaran gaire lluny! Xocaran amb dos electrons i s'aniquilaran, de manera
que produiran 4 fotons gamma. Calcula l'energia i la freqüència
d'aquests fotons (considera que els 4 fotons són iguals).
dades:
nvu
3: Caracterització
de la física de partícules: els quarks i els leptons
com a partícules elementals i els bosons com a portadors
de les interaccions. Reconeixement d'instruments per a la recerca
en el camp de les partícules elementals: acceleradors i
detectors. Classificació de les quatre interaccions fonamentals.
|
3A. La figura
3 representa una interacció entre partícules elementals
|
|
Fig. 3: |
a) De quina classe d'interacció
elemental es tracta?
b) Quina és la càrrega
del bosó W
que hi intervé?
c) Considera que el quark d
formava part d'un neutró (udd)
i completa l'equació del procés representat en la forma
d) L'energia del bosó Wés
molt més gran que l'energia del quark d.
Explica com pot ser això possible relacionant-ho amb el principi d'indeterminació.
3B. Indica si les següents afirmacions
següents són certes o falses. Justifica les respostes en cada cas.
a) Els protons estan fets d'un quark
i dos antiquarks
b) Els electrons són sensibles
a la interacció feble però no a la interacció forta.
c) La interacció forta és
la que manté units els nuclis dels àtoms.
d) A les interaccions entre partícules
elementals ha de conservar-se la càrrega elèctrica.
e) L'antipartícula d'un fotó
és un antifotó
f) Els neutrins són unes partícules
impossibles de detectar.
nvu
4: Evidència
de l'energia recollida per una cèl•lula fotoelèctrica.
Caracterització de l'efecte fotoelèctric: quantificació
mitjançant simulacions o experiments reals.
|
4. Hem estat
treballant amb una simulació http://phet.colorado.edu/en/simulation/photoelectric
(PhET, Universitat de Colorado) en la qual una placa metàl•lica
és il•luminada amb radiació de diferents longituds
d'ona.
Hem observat per a quines longituds d'ona s'emetien
electrons i per a quines no ( vegeu la taula 2)
|
400 |
425 |
450 |
475 |
500 |
525 |
550 |
575 |
Hi ha emissió de fotoelectrons? |
Sí |
Sí |
Sí |
Sí |
Sí |
Sí |
NO |
NO |
|
Taula. 2: |
També hem observat que, utilitzant una radiació
de 400 nm,
els electrons deixaven d'arribar a l'altra placa quan s'hi aplicava
un potencial de frenada de 0,78V
o més.
|
|
Fig. 4: http://phet.colorado.edu/en/simulation/photoelectric
|
a)
Calcula l'energia cinètica màxima que tenen els electrons
que surten de la placa quan són il•luminats per la llum
de 400 nm.
Indica-ho en eV
i en J.
b) Quina és la freqüència
llindar del metall de la placa il•luminada?
c) De quin metall es tracta (de
la llista)?
d) Per quin motiu les radiacions
de 550nm
i de 575 nm
no produeixen cap efecte fotoelèctric?
Dades: .
Element |
Al |
Ca |
Cs |
Mg |
Na |
Pb |
|
|
Funció de treball (eV)
|
4,1 |
2,9 |
2,1 |
3,7 |
2,3 |
4,14 |
|
|
|
Taula. 3: |
|
|
Fig. 5: http://phet.colorado.edu/en/simulation/photoelectric
|
nvu
5: Diferenciació
entre la física clàssica i la física quàntica
a partir del reconeixement de les limitacions de la física
clàssica per explicar fenòmens com ara l'efecte
fotoelèctric i els espectres discontinus: hipòtesis
de Planck i de De Broglie i principi d'indeterminació.
Valoració del desenvolupament científic i tecnològic
que ha suposat la física quàntica.
|
5. Quan escalfem
un gas a una temperatura molt alta emet llum d’unes longituds
d'ona determinades. En l'espectre d'emissió de l'hidrogen apareixen
4 ratlles en l'espectre visible. S'indica la longitud d'ona de la radiació
de cada una de les ratlles, en nanòmetres |
|
|
|
Fig. 6
|
a)Quina
freqüència i quina energia tenen els fotons de la ratlla
vermella (655,6nm)
?
b) La ratlla vermella (655,6nm)
és més brillant que les altres. Indica quina de les tres
ratlles té els fotons amb més energia i a quina arriben
més fotons per segon.
c) Quina relació hi ha
entre l'energia dels fotons de cada ratlla i l'energia dels electrons
a l'àtom d'hidrogen?
Dades:
|
nvu
6: Descripció
de l'evolució dels models de la llum: model corpuscular
i model ondulatori.
|
6. El 1878,
en una discussió entre Siméon-Denis Poisson, partidari
del model corpuscular de la llum, i Augustin-Jean Fresnel, partidari
del model ondulatori, Poisson va proposar l’experiment següent:
un petit disc se situava al pas d'un feix de llum entre un focus puntual
i una pantalla. El centre del disc, el focus i el punt A havien d'estar
perfectament alineats, de tal manera que els camins des de la font de
llum fins al punt Aa la pantalla, passant per qualsevol punt del perímetre
del disc, fossin exactament igual de llargs.
a) Quina predicció
va fer Poisson (model corpuscular) sobre el que s'observaria al punt
A? Com ho
devia argumentar?
b) Quina predicció en
va fer Fresnel (model ondulatori)? Com ho devia argumentar?
c) Quan l'experiment es va fer
es van acomplir les prediccions de Fresnel, però posteriorment
altres experiments han posat en dubte el model ondulatori. Esmenta'n
un parell. |
|
Fig. 7: Imatge adaptada a partir de http://en.wikipedia.org/wiki/File:Poissonspot_setup_treisinger.jpg
|
nvu
7: Discussió
d'algunes situacions en què la física clàssica
no és aplicable: la relativitat especial. Efectes de la
finitud i de la constància de la velocitat de la llum
|
7. Un experimentador
(Albert) està situat dins d'un tren que viatja a gran velocitat
(vegeu la figura 8). Al terra del tren hi ha una font de llum que emet
un breu flaix. La llum es reflecteix en un mirall situat al sostre i
torna al terra. Una observadora (Berta) veu l'experiment des de l'andana
de l'estació (vegeu la figura 9). La Berta observa que mentre
el raig viatjava, el tren ha avançat 1,00
m.
a) Compara
la velocitat a què viatjarà el flaix de llum i la distància
que haurà recorregut des dels punts de vista de l'Albert i de
la Berta.
b) Quant tarda la llum des que
surt de la font de llum fins que torna al terra del vagó, segons
l'Albert?
c) Quant tarda la llum des que
surt de la font de llum fins que torna al terra del vagó, segons
la Berta?
d) Compara el temps que passa
entre els dos esdeveniments segons els dos sistemes de referència.
|
|
Fig. 8: |
|
Fig. 9: |
nvu
8: Lectura i resum
d'articles o textos curts sobre idees actuals en els àmbits
de la cosmologia, la física de partícules, la física
quàntica o la relativitat.
|
8. A finals
del 2011, un experiment va mesurar una velocitat per als neutrins lleugerament
superior a la velocitat de la llum. Aquest resultat, que va ser desmentit
posteriorment, va aixecar un gran enrenou entre la comunitat científica.
Llegiu aquest article, publicat al diari ARA en aquell moment i contesteu
les preguntes que trobareu al final.
Nota: Podeu llegir l'article reproduït
aquí sota sense els enllaços o anar a l'adreça
de l'ARA, indicada on hi ha els enllaços.
|
|
Fig. 10: |
La primera notícia
va ser una piulada al twitter. Deia “Detectades partícules
movent-se més ràpid que la llum: CERN”, i l’enllaç
a la nota de l’agència Reuters. I de cop tots vam començar
a sentir parlar de neutrins, relativitat, acceleradors, i de la
muntanya del Gran Sasso. Però el cas és que la notícia
és prou important com per demanar atenció. No sempre
es viu el moment en que una teoria científica tan sòlida
com la relativitat trontolla d’aquesta manera.
El tema és important perquè fins on sabem, d’acord
amb la teoria de la relativitat i també d’acord amb
els centenars de milers d’experiments i mesures fetes durant
quasi un segle, no hi ha res que pugui anar més de pressa
que la llum en el buit. La velocitat de la llum es considera una
de les constants universals bàsiques. Si això no fos
cert, caldria refer molts conceptes i teories de la física.
El responsables de tot són uns de
neutrins generats pel “Super protó sincrotró”
o SPS, un accelerador de partícules del CERN, que funciona
des de l’any 1981 i que ara també es fa servir entre
altres coses com a part del gran accelerador LHC. En aquest experiment
volien estudiar unes propietats molt curioses dels neutrins, que
canvien les seves característiques a mida que es desplacen.
Els neutrins són unes de les partícules més
difícils d’estudiar ja que gairebé no reaccionen
amb res. Per exemple, el Sol n’està generant constantment
i els que arriben a la Terra passen a través del planeta
com si fos transparent.
Com que la matèria gairebé no els fa res, podien
enviar feixos de neutrins des de el CERN fins un detector de neutrins
que hi ha a Itàlia, sota la muntanya del Gran Sasso i que
s’anomena OPERA. No és casualitat que estigui sota
una muntanya. Per detectar neutrins cal moltíssima sensibilitat
i paciència. Si el detector estigués a la superfície
detectaria tota mena de radiacions i partícules provinents
de l’espai. Posant-lo sota una muntanya, tot aquest soroll
queda tapat i només hi arriben els neutrins.
Per això, el feix de neutrins que generaven al CERN els
podien enviar en línia recta cap el detector italià
passant per dins del planeta. La distància en línia
recta entre les dues instal•lacions és de 730 km
i l’error en la distància és de menys de 20
centímetres. El problema va saltar quan van analitzar les
dades i van trobar que els neutrins arribaven una mica abans de
l’esperat. Havien de trigar 2.4 mil•lèsimes
de segon a fer el camí, però de fet trigaven 60
nanosegons (60 milmilionèssimes parts de segon) menys.
Aquesta diferència indica que anaven més de pressa
que la llum. I això no s’ho esperava ningú.
Naturalment van repetir la mesura. De fet porten tres anys amb
això i han enviat 16.000 feixos de neutrins per tal de
tenir prou dades com per comprovar i fer estadístiques
fiables. Però sembla que els neutrins s’entesten
a ignorar que no poden anar tant de pressa.
En aquests casos el primer que penses és que hi ha un error
en algun lloc, en algun càlcul o en algun aparell. Els
físics han anat buscant les causes possibles d’error,
però el cas és que per ara no les han trobat. De
manera que han fet el que toca. Anunciar-ho i mostrar totes les
dades per veure si algú descobreix l’error o l’explicació.
Si teniu ganes d’entretenir-vos mirant l’article que
han preparat el teniu aquí. Ja no parlen de les oscil•lacions
dels neutrins sinó de com resoldre el trencaclosques de
la velocitat. Tots els errors possibles que han descartat i les
comprovacions que han fet. És notable la frase del final
en la que afirmen que “deliberadament no intentem fer cap
interpretació teòrica dels resultats”.
És a dir. Abans de creure-ho i interpretar-ho, això
ho hem de mirar del dret i del revés. A més, amb
aquestes dades altres equips hauran de fer experiments semblants
per veure si surt el mateix. Si no detecten l’anomalia,
suggerirà que hi ha algun error a l’experiment. Només
si altres equips ho confirmen, caldrà tornar a agafar paper
i llapis per bastir noves teories. De manera que els titulars
anunciant la fi de la teoria de la relativitat, probablement han
pecat de massa precipitats. Caldrà tenir una mica de paciència
abans d’enterrar el llegat d’Einstein. No recorden
que “la paciència és la mare de la ciència”?
Quan es mira les opinions de la comunitat científica es
detecta la impressió que probablement hi ha un error en
algun lloc. Però també que l’equip del CERN
ha fet una bona feina buscant l’error i que el treball és
sòlid. Podem dir que tenen el cor dividit entre l’escepticisme
i l’excitació. Escepticisme perquè, com es
diu moltes vegades, “afirmacions extraordinàries
requereixen proves extraordinàries”. No tirarem a
les escombraries la relativitat només per un únic
experiment. Però excitació perquè si es confirmés
s’obriria un nou futur per la física i la manera
com entenem l’Univers.
La veritat és que si hagués de jugar-hi diners,
jo apostaria per l’error experimental. Hem detectat neutrins
provinents d’estrelles llunyanes i sempre han anat a la
velocitat correcta. Però és un plaer veure com funciona
el mètode científic: posant a prova una vegada i
altre les teories acceptades.
Daniel Closa: Sóc doctor en biologia
i investigador del CSIC a l’Institut d’Investigacions
Biomèdiques de Barcelona. A més de la recerca científica
pura i dura, fa temps que aprofito les oportunitats de la xarxa
per fer una mica de divulgació de la ciència
|
a) Compareu l'error
relatiu en les distàncies entre el CERN i l'OPERA i la diferència
relativa entre el temps que tardarien els neutrins anant a la velocitat de la
llum i el que van tardar segons l'experiment.
b) El text diu que els neutrins canvien
de característiques mentre es desplacen. Molts científics creuen
que es poden transformar d'una a una altra de les varietats de neutrins . Quines
són aquestes varietats? Quantes n'hi ha?
c) Quina mena d'interaccions deuen intervenir
per detectar els neutrins a l'OPERA?
d) A quines "partícules provinents
de l'espai" es refereix el text quan diu que l'experiment s'ha de fer sota
una muntanya?
e) Quins arguments es donen a favor que
realment els neutrins hagin viatjat més ràpid que la llum?
f) Quins arguments es donen a favor que
els neutrins no hagin viatjat més ràpid que la llum?
g) Imagina que pots anar a la conferència
de premsa en la qual anuncien la notícia. Quina pregunta els faries als
científics? (Ep! Ha d'estar en anglès!)
h) Considera la situació en la
qual els neutrins haguessin viatjat a 0,999975
c i se'ls pogués aplicar la teoria
de la relativitat. Des del sistema de referència dels neutrins, quina
seria la distància recorreguda? Quant hauria durat el viatge? A quina
velocitat s'hi acostaria el Gran Sasso?
i) Ignorem moltes coses sobre els neutrins,
per exemple no en sabem la massa. Alguns autors proposen un valor al voltant
d'1eV/c2.
A quina massa en kg
equival això? Si aquesta és la massa en repòs, quina massa
tenen a 0,999975 c
? Calcula'n la quantitat de moviment p.
j) Si la quantitat de moviment de l'apartat
anterior estigués indeterminada en un 10%, quina
seria la indeterminació en la posició?
Solucions
1. .
a) Les
dues galàxies situades sota l'eix d'abscisses. Cal remarcar que
són les galàxies més properes a la nostra.
b)
Observació: el pendent correspon a la constant
de Hubble i la inversa d'aquesta constant és una estimació
de l'edat de l'univers.
|
2. En algunes
fases de l'evolució de les estrelles es produeixen reaccions
nuclears com les que mostra la figura (s'hi han esborrat alguns símbols).
La figura representa les 7 etapes del cicle CNO.
a) .
Es tracta d'una desintegració betapositiva (emissió d'un
positró i un neutrí)..
b) . (per
cada nucli de He
produït) .
c) .
.
Observació: Aquí no
s'ha considerat l'energia cinètica que deuen tenir els electrons
i els positrons (i que no deu ser gens negligible!).
|
3A.
a) És
una interacció feble.
b) És
un bosó (negatiu).
c) (es
tracta d'una desintegració beta)
d) A partir
del principi d'indeterminació i
amb la condició que passi durant un temps molt petit (El bosó
W no pot
arribar gaire lluny!) .
3B.
a) Fals,
està fet de tres quarks!
b) Cert,
ja que són leptons. També són sensibles a la interacció
electromagnètica degut a que tenen càrrega elèctrica
c) Cert,
la interacció elèctrica tendiria a separar-ne violentament
els protons, la interacció gravitatòria és massa
dèbil per compensar l'efecte repulsiu de la interacció
elèctrica i la interacció feble no actua mai cohesionant
estructures.
d) Cert,
la càrrega elèctrica es conserva en tots els processos
coneguts.
e) Fals,
el fotó és la seva pròpia antipartícula.
f) Fals,
són molt difícils de detectar, ja que interactuen molt
poc amb la matèria, però no són impossibles de
detectar. |
4.
a)
b)
(que correspon a una ,
d'acord amb les dades de l'enunciat)
c) Sodi
d) A causa
que els fotons tenen menys de 2,33
eV d'energia cadascun, de manera que cap fotó d'aquestes
radiacions no pot arrencar mai un electró d'aquest metall.
|
5.
a)
b) A la
ratlla de 410,5
nm arriben els fotons més energètics. A la ratlla
vermella hi arriben més fotons per segon que a qualsevol de les
altres.
c) L'energia
dels fotons correspon a la diferència d'energia dels electrons
entre dos nivells de l'àtom d'hidrogen. |
|
|
6.
a) Poisson
havia de preveure una ombra circular ben definida, l'interior de la
qual seria tot fosc.
b) Segons
Fresnel, al centre de l'ombra del punt A s’hi hauria de veure
un punt brillant. Es mostra una imatge del punt de Fresnel, també
anomenat punt d'Aragó, pel físic catalanofrancès
que estava al càrrec de la comissió que decidia el premi.
c) Podem
incloure aquí l'efecte fotoelèctric, els espectres discontinus
d'emissió i d'absorció, etc. |
7.
a) La
velocitat de la llum ha de ser la mateixa en els dos sistemes. Segons
l'Albert, la llum ha recorregut 4,50
m i segons la Berta ha recorregut 4,61m.
La distància és més gran en l’SR
de la Berta.
b)
c)
d) Tarda
més segons el SR
de la Berta.
|
8.
a)Error
relatiu en distàncies;
diferència relativa de temps.
Cal remarcar que l'error relatiu en distàncies és menor
que la diferència relativa en temps, altrament el resultat no
tindria cap rellevància.
b) Neutrins
electrònics, neutrins muònics i neutrins tauònics
: 3 varietats.
c) Interaccions
febles, ja que són les úniques a les quals els neutrins
són sensibles (gravitació apart).
d) Raigs
còsmics i partícules generades a partir de la interacció
dels raigs còsmics amb l'atmosfera, per exemple muons. La contradicció
amb les teories que fins ara funcionen, com ara la teoria de la relativitat.
e) Les
mesures realitzades, 16000 vegades, dels neutrins que van del CERN al
GranSasso.
f) Les
mesures fetes de la velocitat de neutrins provinents d'estrelles llunyanes.
La contradicció amb les teories que fins ara funcionen, com ara
la teoria de la relativitat.
g) ...
h) .
Segons els neutrins, el Gran Sasso s'hi acostaria a 0,999975
c
i)
j) .
És evident que aquesta indeterminació
no podria justificar els resultats inesperats en l'experiment, ja que
és molt menor que l'error de 20
cm en la posició.
|
|