Nota: Els làsers es poden adquirir fàcilment a través de la xarxa. Aquesta és una de les adreces possibles per comprar-los: ProcedimentL’experiment realitzat per Thomas Young va consistir a col•limar un feix de llum per fer-lo passar per dues escletxes i d’aquesta manera aconseguir que interferís amb ell mateix. Nosaltres farem exactament el mateix: el feix làser travessarà la xarxa de difracció, interferirà amb ell mateix després de travessar-la i podrem veure’n el patró a la pantalla. Nota: Una xarxa de difracció (vindria a ser un conjunt molt gran d'escletxes) no és exactament el mateix que un parell d'escletxes. La seva anàlisi és més complicada però té un tractament i uns resultats equivalents, especialment quan el focus i la pantalla estan prou lluny de la xarxa. Aquest seria el nostre cas. Segons els principis de la interferència produïda per dues escletxes, aquesta és constructiva o dóna un màxim quan la diferència de camins recorreguts per dos feixos de llum és un nombre sencer de longituds d’ona, o sigui: Treballar a partir d’aquesta fórmula és molt complex i es pot fer servir una aproximació. En podeu trobar la demostració aquí:
on és la distància
entre el màxim central i el primer màxim, és
la densitat de línies de la xarxa de difracció i és
la distància fins ala pantalla.
Conclusions En primer lloc, és un experiment senzill de realitzar i alhora els
resultats obtinguts criden l’atenció pel grau de precisió que
presenten comparats amb els valors dels fabricants.
Una vegada realitzat el primer podem passar al segon muntatge. Segon muntatge
Aquesta proposta ja no és reproduïble tal com la va fer Claus Jönsson.
No podem fer passar electrons per una doble escletxa a l’escola, però
sí que podem intentar modificar el nostre patró d’interferència
perquè s’assembli al patró dels electrons que va trobar Claus
Jönsson i veure si hi ha similituds. Tot i que l'experiència experimental
és pràcticament la mateixa, l’objectiu en aquest segon muntatge
és molt diferent del primer. Material El mateix que l'anterior experiència però hi afegirem una peça
clau. A continuació posarem una coberta per obtenir un patró col·limat.
|
Fig. 5 |
Imatges dels tres patrons d’interferència (figura 6) obtinguts amb tres làser de diferents longituds d’ona amb la mateixa xarxa de difracció:
Fig. 6a | Fig. 6b | Fig. 6c |
A continuació podem veure la imatge (figura 7) d’un patró d’interferència obtingut a partir d’electrons que han travessat una doble escletxa.
Fig. 7 |
En aquest segon muntatge, els alumnes en primer lloc poden obtenir els patrons dels tres làsers i després se’ls proporciona el patró dels electrons (figura 7) sense esmentar-ne el nom de les partícules. Cal preguntar-los:
Trobeu similituds entre els diferents patrons, els vostres i el de la figura 7?
Si els sembla que la figura que els hem proporcionat és un patró d’interferència podem fer les preguntes:
Quin podria ser el feix de llum incident?
A quin tipus de radiació correspon?
A continuació se’ls diu que és una imatge obtinguda fent passar
electrons per una doble escletxa i se’ls plantegen les qüestions següents:
Els electrons són partícules o ones?
Els electrons poden passar per les dues escletxes alhora? Si és així, es trenquen i es tornen a ajuntar?
Si es tapa una escletxa es mantindrà el patró d’interferència?
Com saben els electrons que s’ha tapat un forat per realitzar o no la interferència en la pantalla?
Aquest segon experiment ens permet aprofundir una mica en el fenomen de la
interferència i ens dóna peu a introduir conceptes de física
moderna com la dualitat ona-corpuscle.
La resposta a les preguntes que hem preguntat als alumnes es troba precisament
a considerar l’electró com a dual: en certs experiments manifesta una
naturalesa ondulatòria, com la doble escletxa, i en d’altres manifesta
una naturalesa corpuscular, com l’efecte fotoelèctric.
L’objectiu principal era aconseguir que els alumnes aprofundissin en la comprensió
del fenomen de les interferències. Paral•lelament hauran pogut tastar
la gran potencialitat de les mesures fetes per interferometria.
El segon objectiu era plantejar algunes preguntes de física moderna d’una
forma una mica més experimental que la convencional i, alhora, comparar
un patró d’interferència de la llum amb un patró obtingut
a través de feixos d’electrons. Pot ser una bona manera d’endinsar-se
en les paradoxes de la física quàntica.
|