IntroduccióEl treball de les competències bàsiques que planteja la LOE fa necessari un treball escolar en què els alumnes participin en la construcció del propi coneixement, utilitzin els recursos TIC i s’expressin oralment i per escrit de manera correcta. La utilització de simuladors, com ara l'Interactive Physics, i el treball amb altres elements, com ara els documents de Google, els blocs, la PDI, etc., faciliten el treball d'aquestes competències. Les activitats que es presenten a continuació es van dur a terme amb alumnes de 2n d'ESO durant el primer trimestre del curs 2008-2009. Al principi, es va començar a treballar, amb el programa Interactive Physics, el posicionament d'objectes amb els eixos cartesians; més endavant, es va treballar la composició de forces, i, per últim, les fórmules i els conceptes de l'MRU i l'MRUA. Al final, alguns alumnes van treballar experimentalment l'energia cinètica i la potencial. En aquest article es presenta una de les simulacions, concretament la de l'MRU, i el procés d'elaboració dels informes utilitzant recursos TIC. La seqüència formativa ha estat similar per a totes les simulacions.
2. Treballs per parelles amb els ordinadors
Es tracta d'utilitzar les simulacions per emplenar la fitxa de resultats.
Ara el treball es fa per parelles. Vegeu més avall l'apartat "Guia
de l'alumnat". A la figura 3, podeu veure com els alumnes treballen
amb la simulació que ja han vist a la PDI.
3. Treure conclusions de les observacions realitzades
De nou el treball es fa per parelles.
4. Informe de la pràctica amb el Google-Docs
per compartir-lo amb el professorat
Un cop l'alumnat ha recopilat tota la informació en grup, és
hora de fer l'informe individualment. L'alumne o alumna
fa l'informe amb el Google-Docs (http://docs.google.com/support/)
perquè amb aquesta eina pot compartir el document amb el professor,
que en pot fer un seguiment i intervenir-hi. Vegeu el punt 5 d'aquesta
guia.
.
Per arribar a fer tot això, abans caldrà
que l'alumnat (i el professorat!) aprengui a obrir un compte a Google
i a treballar-hi i compartir-hi documents. Mireu, pel que fa a aquest
tema, l'adreça http://www.google.com/support/
.
Finalment, el professorat pot fer públics tots
els informes acabats a la resta de l'alumnat. Per fer-ho, el professorat
pot obrir un bloc utilitzant el mateix compte de Google. La informació
la trobareu a http://help.blogger.com/?hl=ca
En cas que sigui necessari, els alumnes poden mirar els
informes d'altres companys que s'hagin publicat al bloc, a més
de les orientacions per fer els informes que trobaran al calendari del
curs (també publicat al bloc). Vegeu la figura 4 i la informació
relativa a com utilitzar els calendaris de Google-Calendar a l'adreçahttp://www.google.com/support/calendar/?hl=ca.
Finalment, i perquè pugueu veure un exemple real,
aquí
trobareu el bloc que he utilitzat amb el meu alumnat.
|
|
5. Correccions de l'informe proposades pel professor (treball individual)
Amb l'alumnat vam acordar que a Google-Docs jo escriuria sempre amb color blau
i marcaria les faltes d'ortografia amb groc. Els alumnes han d'anar incorporant
aquestes correccions al seu informe final.
6. Resolució de problemes aplicant les fórmules (treball
individual i en grup gran)
Aquí teniu l'enllaç al fitxer que us pot servir d'exemple:problemes_mru.pdf.
Principals continguts que es van treballar - Identificació d'evidències tant dels canvis com dels aspectes que no canvien.
- Ús de recursos TIC (simuladors, sensors) per a la captació i el tractament de dades.
- Identificació de relacions entre variables i deducció de regularitats i lleis senzilles.
- Elaboració d'informes sobre el treball que s'ha fet, en els quals es justifiquin les conclusions tant a partir de les dades recollides com de referents teòrics.
- Identificació de les magnituds que descriuen els moviments: posició, temps, velocitat i acceleració. Caracterització del moviment rectilini uniforme.
- Reconeixement de l'efecte d'una força o suma de forces en moviments i en deformacions. Relació qualitativa i experimental entre força i moviment: acceleració, frenada i desviació.
Guia de l'alumnat
1.- Obriu la simulació 5_velocitat_constant_R.IP
amb l'Interactive Physics.
2. Utilitzeu el simulador per analitzar la relació
que hi ha entre la velocitat, l'espai recorregut i el temps que tarda el mòbil
a recórrer aquest espai. Mou el lliscador
i cliqueu sobre .
3. Completeu la taula que relaciona la velocitat de 10
m/s, l'espai recorregut i el temps.
Velocitat (m/s)
|
Espai recorregut
(m) |
Temps (s)
|
10 m/s
|
|
1 s |
10 m/s
|
|
2 s |
10 m/s
|
|
5 s |
10 m/s |
|
s |
4. Seleccioneu una velocitat diferent de 10
m/s amb el lliscador
i completeu la taula.
Velocitat (m/s)
|
Espai recorregut
(m) |
temps (s)
|
m/s
|
|
1 s |
|
|
2 s |
|
|
5 s |
|
|
s |
5. Seleccioneu una velocitat diferent de l'anterior
amb el lliscador
i completeu la taula.
Velocitat (m/s)
|
Espai recorregut
(m) |
Temps (s)
|
m/s
|
|
1 s |
|
|
2 s |
|
|
5 s |
|
|
s |
6. Completeu la taula utilitzant la calculadora i comproveu
el resultat amb el simulador
Velocitat (m/s)
|
Espai recorregut
(m) |
temps (s)
|
5 m/s
|
|
1 s |
12 m/s
|
|
5 s |
|
5 m |
2 s |
20 m/s |
4 m |
|
7. Escriviu les tres fórmules que relacionen
la velocitat, l'espai recorregut i el temps. v
= , t
= , x
=
8. Inventeu tres problemes que se solucionin amb les fórmules
anteriors.
9. Si us queda temps podeu fer proves variant la
i .
10. Feu l'informe de la pràctica amb el Google-Docs
i i compartiu-lo amb el professor o professora, mitjançant l'opció
.
Inici |
|
|
ISSN:
1988-7930 Adreça a la xarxa:
www.RRFisica.cat Adreça electrònica:
redaccio@rrfisica.cat
difusio@rrfisica.cat
Comitè de redacció : Josep Ametlla, Octavi
Casellas, Xavier Jaén, Gemma Montanyà, Cristina Periago,
Octavi Plana, Jaume Pont i Ramon Sala.
Treballem conjuntament : Societat Catalana de Física,
Associació de Professores i Professors de Física i Química
de Catalunya,XTEC, Universitat Politècnica de Catalunya, Universitat
de Barcelona
|
Programació web: Xavier Jaén i Daniel Zaragoza.
Correcció lingüística: Serveis Linguïstics
de la Universitat Politècnica de Catalunya. |
Aquesta
obra està subjecta a una
Llicència
de Creative Commons
|
Recursos
de Física col·labora amb la
baldufa i també amb ciències
Revista del Professorat de Ciències de Primària i Secundària
(Edita: CRECIM-UAB)
|
|
|