núm 4 
Tardor del 2009
Societat Catalana de Física

Inici

Sumari     1/8 


Editorial

Entrem a l'educació digital

Fa uns quants anys que el Sistema Educatiu ha anat fent passes per incorporar les noves tecnologies en el procés d'ensenyament i aprenentatge: dotacions d'aules informàtiques, subministrament de programari, maquinari i programari específic per a les aules de ciències, instal·lació a les aules de canons de projecció, de pissarres digitals...
Alguns d'aquests materials i/o programaris han estat subministrats pel Departament d'Educació i d'altres els han adquirit els propis centres (sovint amb el suport econòmic de les AMPA) però sempre al darrera hi ha hagut el professorat interessat, i alhora implicat, en incorporar aquestes noves eines en la seva docència.
Ara, però, s'ha fet -o millor, s'està fent- un pas de gegant: la incorporació dels llibres digitals i la dotació de portàtils ultralleugers als alumnes.
És cert que hi ha molts interrogants sense resoldre i que possiblement el procés s'ha fet massa ràpid i sense una previsió acurada. Alguns dels interrogants que més d'un s'ha plantejat: no hi haurà per al professorat una formació generalitzada i ben planificada en noves tecnologies que permetin aprofitar al màxim aquest canvi? Els centres disposaran de prou amplada de banda per connectar-se simultàniament a la xarxa sense problemes? Què passarà amb els portàtils dels alumnes que s'espatllin i/o siguin objecte d'un furt?...
Sovint, els canvis en educació son presentats per les autoritats corresponents com la panacea: "ara sí que l'hem encertada". Seria ingenu pensar que l'arribada dels ordinadors portàtils solucionarà tots els problemes de l'ensenyament, que les aules seran basses d'oli plenes de nens súper interessats en la nostra matèria i que l'entorn virtual farà desaparèixer les dificultats reals de la física o de la química
El que sí que és cert és que aquest procés és irreversible. L'ordinador arriba per quedar-se. No hem d'oblidar, però, que l'ordinador i, en general, els entorns digitals són una eina i no una finalitat en si mateixos i que, en conseqüència, caldrà combinar-los amb els procediments "clàssics" que siguin necessaris. L'objectiu és el de sempre: que els estudiants s'interessin per la ciència i que el seu aprenentatge sigui el més eficaç possible
Està clar però, que el professorat de Física podem, i de ben segur que ho farem, aprofitar aquest gran canvi per millorar la nostra tasca i des d'aquesta revista (digital, és clar) intentarem aportar-hi el nostre granet de sorra amb la col·laboració de tots vosaltres. Benvinguts doncs a l'era digital!
 



Sumari  1/8 

Inici

ISSN: 1988-7930    Adreça a la xarxa: www.RRFisica.cat    Adreça electrònica: redaccio@rrfisica.cat  difusio@rrfisica.cat
Comitè de redacció : Josep Ametlla, Octavi Casellas, Xavier Jaén, Gemma Montanyà, Cristina Periago, Octavi Plana, Jaume Pont i Ramon Sala.
Treballem conjuntament : Societat Catalana de Física, Associació de Professores i Professors de Física i Química de Catalunya,XTEC, Universitat Politècnica de Catalunya, Universitat de Barcelona

     
Programació web:
Xavier Jaén i Daniel Zaragoza.

Correcció lingüística:
Serveis Linguïstics de la Universitat Politècnica de Catalunya.
Aquesta obra està subjecta a una
Llicència de Creative Commons
Creative Commons License

Recursos de Física col·labora amb la baldufa i també amb ciències Revista del Professorat de Ciències de Primària i Secundària (Edita: CRECIM-UAB)