IntroduccióEn
aquest article descriurem una activitat que ens pot ajudar a comprendre
el fenomen de la inducció electromagnètica, utilitzant
materials d’ús habitual al laboratori. Es pot fer servir
en cursos de segon cicle d’ESO de forma qualitativa, i al
batxillerat fent els càlculs que es proposen. Fonamentalment, es
tracta de fer lliscar un imant en forma d’anell per una vareta de
vidre que està en posició vertical i que en al seu punt
mig conté una bobina. Depenent de l’altura de sortida de
l’imant tindrem diferents velocitats i diferents voltatges
induïts. També podem experimentar altres variacions, com
fer lliscar dos imants iguals units o fer la prova amb un potent imant
de neodimi, o també podem canviar la polaritat dels imants,
canviant-ne l'orientació, i observar si es produeixen canvis en
el voltatge induït. L’article conté també una
part més teòrica, dirigida al professorat, que intenta
explicar la complexitat del fenomen.
Guia del professorat
El fenomen
La figura 1 mostra com deixem caure lliurement un magnet
(imant). En apropar-se a una bobina, situada més avall, a una distància
vertical h,
provoca un flux de camp magnètic variable. A causa de la llei de
Faraday ,
apareix a la bobina una força electromotriu induïda,
, i com a conseqüència,
si tanquem la bobina apareixerà un corrent d'intensitat I.
Si la bobina té una resistència Rb
i la tanquem amb una resistència Rr
, amb un oscil·loscopi podem mesurar la diferència de potencial
als extrems de la resistència Rr
, Vr(t).
Tindrem
|
|
Així, i
Vr són proporcionals. La forma de Vr
a l'oscil·loscopi serà la mateixa que la de.
té
una forma genèrica com la de la figura 2.
va creixent a mesura que s'apropa el magnet. Arriba a un valor màxim
i en travessar la bobina
passa per un valor nul. En allunyar-se obtenim un patró semblant amb
valors negatius.
L'experiència la fem amb una bobina amb un nombre d'espires
que no és gaire elevat i afegint-hi una resistència Rr
relativament gran, de manera que puguem negligir els efectes d'autoinducció
i les pèrdues per l'efecte Joule de la bobina. En aquestes condicions
i segons el model teòric,es
dóna quan el magnet està a una distància de la bobina ,
amb una velocitat
on N és
el nombre d'espires, R
és el radi i m
el moment magnètic de l'imant, la quantitat que el caracteritza com a
tal. H està
relacionada amb el gruix de la bobina. Per simplificar hem considerat dos possibles
models de bobina:
Bob-0) bobina gruix=0
|
Bob-2R) bobina gruix=2R
|
Mesures de permeten
fer una recta. Trobant el pendent P
d'aquesta recta i utilitzant (4) podem trobar m.
El material
A ccontinuació us donem les dades del material utilitzat. L'experiència
també funcionarà utilitzant imants, bobines i resistències
semblants a les que descrivim aquí. L'element més delicat potser
és l'oscil·loscopi.
- Vareta de vidre d'1,2
m de llargària i de 0,5
cm de diàmetre exterior.
- Imant en forma d'anell d'1,8
cm de diàmetre exterior, d'1,9
cm de gruix i 22
g de massa.
- Una bobina de N
= 400 espires de 3
cm de diàmetre, 4
cm de gruix i de resistència .
- Una resistència per tancar la bobina de
- Un oscil·loscopi que pugui mesurar com varia el voltatge màxim
amb el temps (hem provat de fer les mesures amb un "tèster"
però el temps de resposta no és l'adequat, ja que el voltatge
varia molt ràpidament amb el temps). Hem fet servir un
TDS2000B , http://www.tektronix.com
(vegeu la figura 3).
- Suports metàl·lics, pinces, cinta mètrica.
|
|
Noteu que la resistència i la bobina compleixen la relació (24),
que governa la importància relativa dels efectes magnètics secundaris
(vegeu la secció Un model teòric
més avall en aquest mateix article):
on hem pres una h
màxima de
h = 0,6 m.
Si tanquéssim la bobina sense resistència (Rr
= 0) llavors amb les mateixes dades obindríem un 40
% d'importància relativa de l'efecte magnètic secundari.
Per fer bones mesures caldrà utilitzar una resistència Rr
adequada . No recomanem obrir la bobina (),
ja que tot i que que les mesures de es
poden fer amb més precisió, l'absència d'intensitat
fa que el fenomen que es vol estudiar no es doni.
Procediment experimental
A la figura 4 podeu veure el muntatge experimental general.
Fixem el tub de vidre amb un suport i amb l'ajuda de dues pinces, de manera
que quedi en posició perfectament vertical, marquem amb un retolador
altures a intervals de 10
cm a partir del nivell de la bobina. La bobina l'aguantem amb un
altre suport i una pinça, independents del primer, i al final del
tub de vidre hi posem un tros de cordó de tela que esmorteirà
el cop i evitarà que es trenqui l'imant.
Deixem anar l'imant des de les diferents altures que hem marcat i llegim
el voltatge induït en la bobina. Els valors que tindrem seran de
voltatge màxim i altura, però també podem calcular
la velocitat aplicant la transformació d'energia cinètica
en potencial, segons l'expressió aproximada (3). |
|
Dades experimentals
A la figura 5 podeu veure les pantalles de l'oscil·loscopi que
hem obtingut connectant-lo a la bobina tal com s'indica a la figura 1.
Estan ordenades de menys a més velocitat, de dreta a esquerra i
de dalt a baix.
A l'hora de prendre les mesures hem d'anar molt en compte amb les altures:
aquests detalls els hem inclòs aquí i no a la Guia
de l'alumnat perquè depenen de característiques de
cada muntatge difícils d'unificar. El professorat pot explicar
aquests detalls sobre el muntatge específic a l'alumnat . Si ens
interessa només l'aspecte conceptual, no caldrà entrar tant
en detall.
Si hmesés
l'altura mesurada (vegeu la figura 6) i tenim en compte els gruixos del
magnet, i de la
bobina, , tindrem
|
|
Més avall donem les característiques del material utilitzat
i els càlculs més específics. Aquí avancem
les mesures i la gràfica obtinguda. Hem utilitzat (2)
per passar de Vrmax
mesurat per l'oscil·loscopi a i
(5) per tractar les altures (utilitzant el valor
de corresponent
a bobina gruixuda ).
També tabulem la velocitat corresponent a cada altura. La taula
que en resulta és:
hmes
(m) |
|
(V) |
(m/s) |
0,1
|
0,35 |
0,68 |
1,50
|
0,2 |
0,47
|
0,88 |
2,05
|
0,3 |
0,57
|
1,06 |
2,48
|
0,4
|
0,65
|
1,20 |
2,85
|
0,5 |
0,72
|
1,34 |
3,17
|
0,6 |
0,79 |
1,46 |
3,47 |
|
|
Activitats al voltant de l'experiència
Aquesta activitat ésta pensada per fer-la al laboratori.
Així, l'alumnat trobarà el material preparat per fer el muntage
o el muntatge ja fet. El professorat podrà adaptar les activitats al
nivell de l'alumnat segons els punts seqüents:
1) Ens podem quedar amb la part fenomenològica,
observant el fenomen i discutint les gràfiques de l'oscil·loscopi
però sense arribar a prendre dades. En aquest nivell es pot parlar qualitativament
de les energies cinètica, gravitatòria i magnètica (i també
de pèrdues de calor per l'efecte Joule i pel fregament) i com d'unes
es passa a les altres.
2)Acceptant que l'energia bescanviada a la bobina
és molt petita comparada amb la gravitatòria total, podem prendre
dades i observar la linealitat
i . Si ens quedem aquí,
qualitativament, podem treballar amb hmes
enlloc de hmax.
A la Guia de l'alumnat ho fem així. El
tractament més exhaustiu l'hem fet tant per poder continuar com perquè
el professorat disposi d'una explicació raonable del terme independent
(no nul) en la relació lineal. Qualitativament es pot obviar, perquè
sabem que prové del problema de la localització del màxim.
3)Podem fer el càlcul del pendent P
de la recta i utilitzant
(4) trobar m.
4) Amb el valor de m
, per a alguna h
, podem calcular l'energia magnètica de la bobina
i corroborar que és molt més petita que la gravitatòria.
on és
la resistència de la bobina i
és la massa de l'imant utlitzat
5) Per acabar, podem fer servir l'expressió
del moment magnètic d'una bobina, ,
per trobar quina intensitat hauria de passar per la bobina utilitzada en l'experiència
per tal que tingués el mateix moment magnètic que l'imant.
A la Guia de l'alumnat que proposem
ens quedarem al punt 2, ja que la resta de punts poden quedar
fora de l'àmbit del batxillertat i a més són només
de càlcul. A continuació donem els resultats que s'obtenen amb
el material utilitzat.
Dades i resultats
- El radi de la bobina és R
= 1,5cm. El gruix és
= 4 cm
- La resistència de la bobina és i
la que tanca la bobina,
- La massa de l'imant: =
22 g. i el gruix
= 1,9 cm
- El màxim es troba, prenent el model de bobina gruixuda segons
(20) de la secció Un model teòric
en
.
- El moment magnètic m
, segons (4) i amb el pendent de la recta ajustada
(P = 1,802
V/m1/2) ens dóna m
= 0,9 Am2.
- L'energia magnètica (6)
amb el valor màxim (altura hmes=
0,6 m) dóna Um
= 0,000158 J.
- L'energia potencial gravitatòria
(7) a aquesta mateixa altura és Ug
= 0,129 J.
- El percentatge d'energia gravitatòria que passa a la bobina
(no passa a cinètica) és d'un 0,1
%.
-
Per tal que la bobina tingui el mateix moment magnètic
que el de l'imant hi hauria de passar un corrent I
= 3,2 A. D'aquesta manera, la bobina i l'imant es comportarien
com dos imants idèntics. En particular, es repel·liran
notablement quan els apropem. Fent clic a la figura 7 podeu veure
el vídeo que mostra aquesta interacció.
|
|
Guia de l'alumnat
Introducció
En aquesta pràctica fareu un experiment que us pot ajudar a comprendre
el fenomen de la inducció electromagnètica, utilitzant materials
d'ús habitual al laboratori. Fonamentalment, es tracta de fer lliscar
un imant en forma d'anell per una vareta de vidre que està en posició
vertical i que al seu punt mig conté una bobina. Depenent de l'altura
de sortida de l'imant tindrem diferents velocitats i diferents voltatges induïts.
Fonament teòric
Fareu una experiència relacionada amb la llei de Faraday-Lenz.
Aquesta llei ens diu que el voltatge induït
en una bobina de material conductor és:
És a dir, la variació del flux magnètic
respecte del temps dóna el voltatge induït. El signe menys indica
que el voltatge induït s'oposa a la causa que el produeix (llei de Lenz).
El flux magnètic a través de la bobina és igual al producte
del camp per la superfície del conjunt d'espires NS.
Per tant, quan derivem tenim:
El primer terme és igual a zero, ja que la superfície és
la d'una bobina en repòs i per tant és constant. Si tenim en compte
que l'imant es mou amb una trajectòria rectilínia x(t)
tindrem B(x(t))
, i aplicant la regla de la cadena
És a dir, el voltatge induït és, amb la posició
fixada , proporcional a la velocitat. Si x
és la posició de l'imant respecte de la bobina, hi haurà
una posició per a la qual el voltatge induït arriba al seu valor
màxim,
. Aquesta posició és pràcticament independent de la velocitat
o altura des de la que es deixa anar l'imant. Així, podem dir que el
voltatge màxim que es troba quan l'imant passa per una posició
determinada és una constant per la velocitat que té l'imant en
aquesta posició:
serà molt aproximadament el valor que tindria en arribar a la bobina
si la caiguda fos lliure, és a dir, sense bobina. Si h
és l'altura respecte de la bobina des de la qual deixem anar l'imant
, .
Procediment experimental
Fixeu el tub de vidre amb un suport i amb l'ajuda de dues pinces de manera
que quedi en posició perfectament vertical, marqueu amb un retolador
altures de 10 cm
a partir del nivell de la bobina. La bobina feu-la aguantar amb un altre suport
i una pinça, independents dels primers, i al final del tub de vidre poseu-hi
un tros de cordó de tela que esmorteirà el cop i evitarà
que es trenqui l'imant.
Connecteu els extrems de la bobina a una resistència Rr
i, en paral·lel, a un oscil·loscopi. L'oscil·loscopi mesurarà
Vr
. Si la resistència de la bobina és Rb,
podem trobar aplicant
la llei d'Ohm segons
Deixeu anar l'imant de les diferents altures que heu marcat i llegiu el voltatge
màxim Vrmax
, i amb (8) trobeu.
Dades
Amb els valors de h
podeu trobar i
completar la taula següent:
h
(m) |
( m1/2) |
Vrmax
(V) |
( V) |
( m/s) |
0,1
|
|
|
|
|
0,2 |
|
|
|
|
0,3 |
|
|
|
|
0,4
|
|
|
|
|
0,5 |
|
|
|
|
0,6 |
|
|
|
|
Representació gràfica
Amb aquestes dades feu la representació gràfica
i .
Conclusions i qüestions
A partir de les dades i dels gràfics obtinguts responeu a les qüestions
següents:
1) Quina relació de dependència
es pot deduir de la gràfica entre velocitat,,
i .
Es compleixen les previsions fetes a l'apartat de fonaments teòrics?
2) Quina relació de dependència
es pot deduir de la gràfica entre i
? Es
compleixen les previsons fetes a l'apartat Fonament teòric?
3) Si posem dos imants junts, què
creus que passarà si doblem el camp magnètic de l'imant?.
4) Què creus que passarà
si girem l'imant, canviant la polaritat nord-sud?.
5) Què creus que passaria si
augmentéssim la massa de l'imant amb un material diamagnètic?
6) A partir dels resultats, calcula quina
velocitat hauria d'assolir l'imant en passar per la bobina per produir un voltatge
de 106 V.
7) A partir dels resultats, calcula quantes
voltes hauria de tenir la bobina per produir un voltatge màxim de 106
V.
8) Què et sembla que representarien
les gràfiques que ens dóna l'oscil·loscopi voltatge/temps
si calculéssim l'àrea o les integréssim?.
9) Explica com interpretes els canvis
de pendent que podem observar en les imatges obtingudes amb l'oscil·loscopi.
10) Quan a la bobina s'hi indueix el
corrent, augmenta l'energia. D'on creus que prové aquesta energia?
11) A què creus que és
degut que la velocitat de l'imant no sigui, en realitat, exactament igual a
la que correspon segons la caiguda lliure?
12) El sentit del corrent induït
té res a veure amb la conservació de l'energia?
Un model teòricA
continuació construïm un model teòric del fenomen
que tractem. Evidentment, el nivell supera el de secundària i no
es tracta ni de bon tros que l'alumnat (de secundària) llegeixi
aquest apartat. Pot servir al professorat per conèixer amb
més profunditat el fenomen i també per una possible
adaptació de l'activitat a nivell universitari.
El model
Un magnet de petites dimensions i de moment
magnètic
es deixa caure provocant una variació de flux en una bobina prima
de radi R situada
a una distància vertical h.
A la figura podem veure el magnet durant la caiguda, a una distància
x respecte
de la bobina situada a x=0
.
El magnet crea un camp magnètic que, per a punts relativament
llunyans (respecte de les seves dimensions), sabem que té un potencial
vector
El camp serà
|
|
|
Si la bobina és prima (les espires estan totes al mateix lloc), el flux
que aquest camp hi provoca és
on N
és el nombre d'espires de la bobina i
la superfície encerclada per una espira.
Utilitzant el teorema de Stokes tenim
on C és
el contorn de la bobina. Noteu que d'aquesta manera podem calcular el flux utilitzant
(12), ja que els punts del contorn C
estaran sempre lluny del magnet.
Substituint (9) a (12) obtenim
on hem utilitzat que r
és constant al llarg de C
i que és paral·lel
a . Podem posar r
en funció de x
per obtenir
La força electromotriu induïda a la bobina és, segons la
llei de Faraday:
A la figura podem veure de forma qualitativa el perfil de en
funció de la posició x. |
|
El valor màxim d'aquesta vindrà donat per
on són, respectivament,
la posició i la velocitat del magnet quan es dóna la variació
màxima de flux. Notem que si
és independent de la velocitat del magnet (o altura des de la
qual el tirem) i només depèn de la geometria (de R),
llavors podem dir que la FEM màxima és proporcional a la velocitat.
També hem de fer notar que aquesta velocitat no és la que correspon
a una altura h
respecte de la posició de la bobina (és a dir x
= 0 ) sinó a una altura.
Així doncs, continuem per mirar d'esbrinar aquestes qüestions.
Tornem a derivar el flux i igualem a zero
Fixem-nos que si el magnet es mou amb una velocitat constant (a
= 0 ) llavors el màxim està situat a
i és independent de la velocitat (o altura h).
Però el magnet cau, segons,
és a dir, i.
Fent la ssubstitució a (15) , tenim
Així, si h
és molt més gran que R
podem seguir mantenint que i
que . A més,
en aquest cas tindrem
( ), i així
Efectes secundaris
Tenim tres possibles efectes no contemplats d'entrada: a)
efectes de fregament sec i aerodinàmic i b) efectes
electromagnètics de segon ordre i c) el gruix de la
bobina
a) Els possibles efectes de fregament aerodinàmic es
veuran afavorits per una h
gran i tendin a fer que la velocitat de caiguda arribi a la velocitat límit
i sigui constant. Encara es compliria
i . Caldria però
esbrinar aquesta velocitat. No tindrem en compte aquests efectes.
b) El magnet indueix corrents a l'espira i aquesta genera
un camp magnètic de sentit oposat. La situació és l'encarament
entre dos pols magnètics del mateix signe. Així doncs, la interacció
entre magnet i espira és de repulsió. A distàncies relativament
grans, mentre el magnet està caient, aquesta repulsió és
molt feble i no té cap importància. Quan passa per la posició
per la qual tenim aquesta
força podria ser important i provocar una disminució dei
consegüenment de.
Encara es compliria,
però caldrà esbrinar aquesta velocitat. Dit en altres paraules:
negligint l'efecte Joule de les resistències, el sistema conserva l'energia.
Hi ha un transvasament d'energia cap a la bobina, no tota l'energia gravitatòria
es converteix en cinètica. Les pèrdues per efecte Joule compliquen
més aquesta situació. Vegeu la secció
L'efecte magnètic secundari una mica més avall.
c) La bobina té un cert gruix, ,
que no hem tingut en compte perquè complica mot les coses i no introdueix
res de nou en l'aspecte conceptual. En el cas general, si a
és la relació entre el gruix de la bobina i el seu diàmetre,
, s'obté .
Especificarem aquests resultats per al cas de bobina prima (a
= 0), i de bobina gruixda
(a = 1).
Bobina prima
Bobina gruixuda
|
|
L'efecte magnètic secundari
Podem fer una avaluació aproximada dels efectes magnètics secundaris
analitzant el terme de correcció del flux causat per l'autoinducció
L de la
bobina, , que dóna
lloc a un terme de correcció en la força electromotriu, .
Si la resistència total és,
llavors , i així
tenim
Si prenem l'interval de temps en què hi ha l'augment de FEM
de 0 fins a ,
podem aproximar ,
on hem pres com
una mesura del tram de caiguda en què hi ha el creixement efectiu de
fem de 0
fins a . Ara, aproximant
el coeficient d'autoinducció de la bobina pel d'una bobina llarga,
d'una llargada , ,
obtenim finalment la importància relativa del terme d'autoinducció
(22) explicitant els paràmetres rellevants
del nostre cas
Finalment com que es tracta d'un càlcul aproximat, podem substituir
pel valor corresponent
a bobina prima. Així l'efecte magnètic secundari serà petit
sempre que
Podem controlar aquest valor amb la resistència Rr.
En el diseny de l'experiència caldrà controlar aquests efectes,
que en general són febles.
Solucions a les qüestions
1) La relació és de proporcionalitat
o de linealitat.
2)La relació és de proporcionalitat
o de linealitat.
3) El valor del voltatge induït
serà més gran però no arribarà a ser el doble.
4) La gràfica que ens surt amb
l’oscil·loscopi seria semblant, però els signes de les pendents
serien just els contraris en cada zona.
5) La proporció entre l’energia
potencial gravitatòria i la magnètica seria encara més
gran i les suposicions que hem fet encara serien millors.
6) Seria 249,3
m/s
7) Si llancem des de 0,6
m, hauria de tenir 24043
voltes..
8) Serien una eina bàsica per
calcular la potència i l’energia dissipada per la bobina, necessitem
la resistència de la bobina que en el nostre cas és
, i la resistència que tanca el circuit, que és .
9) Podem distingir tres zones al gràfic
voltatge /temps. La primera correspon a la fase d’apropament, la segona
al canvi de polaritat de l’imant quan travessa la bobina, i la darrera
a la fase d’allunyament.
10) Prové de l’energia
potencial gravitatòria que va perdent l’imant.
11) A causa de les pèrdues per
fregament i de l’energia que s’indueix a la bobina. Les pèrdues
per fregament no es recuperen com a cinètica, però les que són
causades per la bobina es recuperarien totalment quan l'imant sallunyés
per sota si la bobina no tingués resistència i no hi posessim
cap resistència més. Amb resistències, la recuperació
és parcial.
12) Si el corrent induït fos a
l’inrevés, acceleraria l’imant enlloc de frenar-lo en la
caiguda i tindríem una font inesgotable d’energia.
Inici |
|
|
ISSN:
1988-7930 Adreça a la xarxa:
www.RRFisica.cat Adreça electrònica:
redaccio@rrfisica.cat
difusio@rrfisica.cat
Comitè de redacció : Josep Ametlla, Octavi
Casellas, Xavier Jaén, Gemma Montanyà, Cristina Periago,
Octavi Plana, Jaume Pont i Ramon Sala.
Treballem conjuntament : Societat Catalana de Física,
Associació de Professores i Professors de Física i Química
de Catalunya,XTEC, Universitat Politècnica de Catalunya, Universitat
de Barcelona
|
Programació web: Xavier Jaén i Daniel Zaragoza.
Correcció lingüística: Serveis Linguïstics
de la Universitat Politècnica de Catalunya. |
Aquesta
obra està subjecta a una
Llicència
de Creative Commons
|
Recursos
de Física col·labora amb la
baldufa i també amb ciències
Revista del Professorat de Ciències de Primària i Secundària
(Edita: CRECIM-UAB)
|
|
|