El
levitador eòlic està basat en l’aparell elaborat
amb un CD descrit en un l’article d’Adolf
Cortel publicat a la revista Alambique [1] i que en Julián Oró [2] portà a la pràctica i divulgà entre el professorat. Aquest
giny es desplaça sobre un matalàs d'aire eludint
pràcticament les forces de fregament. La seva fàcil
construcció i manipulació el fa ideal per a l'estudi
experimental del moviment i de les lleis de Newton. Al l'article explicarem com es construeix, com funciona i, a més, donarem un exemple d'aplicació.
Recepta
Localitzem el centre del bloc de fusta i el foradem amb una broca de
5 mm. Prenem
la vàlvula triple i ajustem els dos tubets de silicona a les dues
obertures, a i b, més amples
(amb angle recte). La sortida c, més prima, la
deixem lliure. Posem el globus a l'obertura a i el fixem amb la brida.
Finalment introduïm la sortida lliure, c, al forat
de la fusta. |
|
Secrets de cuiner
Gairebé totes les mesures anteriors són orientatives i
us podeu deixar guiar pel vostre instint. Tot i això, us faig algunes
recomanacions:
La base de fusta pot ser
quadrada, rodona, triangular o poligonal. De fet, no cal ni que sigui
de fusta, ha de tenir un gruix mínim perquè la vàlvula,
en introduir-la, no sobresurti per l'altre costat. D'altra banda, el seu
pes no ha de sobrepassar un valor màxim: el flux d'aire del globus
difícilment aixecarà més de 300 g.
Un cop fet el forat, recordeu-vos
de passar-hi paper de vidre per eliminar qualsevol rebava.
La brida la podeu substituir
per cinta adhesiva o algun producte similar, tot i que en aquest cas el
tancament no serà tan bo.
Si la vàlvula, en
introduir-la a la fusta, balla lleugerament es pot segellar amb cola de
contacte o de tipus superglue.
|
|
Manipulació
El levitador treballa en tres modes: inflant, espera i levitació.
Per passar d'un a l'altre només cal moure el selector de la vàlvula
tal com s’indica en l’esquema al final d’aquesta secció.
Mode inflant. Per inflar el globus farem que el selector
comuniqui les dues vies (a i b) amb
silicona. En aquesta situació, bufant per la via b
l’aire aniria al globus. Per no cansar-nos podem utilitzar un inflador
de globus.
Mode espera. Un cop inflat el globus, perquè no
s'escapi l'aire passarem a mode espera girant 45º
el selector.
Mode levitació. Per fer-lo levitar tornarem a
girar el selector 45º.
Ara es comuniquen la via del globus (a) amb la que hem
introduït a la fusta (c) i la tercera via (b)
queda tancada. Si hem construït bé el levitador eòlic,
l'aire del globus ha de sortir solament pel forat de la fusta i podrem
gaudir de mig minut de levitació.
|
|
Funcionament
El funcionament del levitador és molt simple: el desinflament del
globus provoca un flux d'aire descendent i crea un matalàs d'aire
sota la fusta que, en aixecar-la, elimina quasi completament les forces
de fregament. Això sí, l'alçada de levitació
és tan petita que qualsevol irregularitat en la superfície
fa que s'aturi, per exemple la diferència d'alçada entre
dues rajoles, un gra de sorra... Les superfícies ideals per fer-lo
lliscar són les taules de fòrmica d'aules o laboratoris.
Al vídeo podeu veure el levitador eòlic en plena acció,
tal com hauria de funcionar si les coses s'han fet prou bé. |
|
Experiència: Moviment en una rampaA
continuació s'explica amb detall l’experiència
Moviment en una rampa, realitzada per alumnes de primer de batxillerat
de física, en què el levitador es mou sobre un pla
inclinat. Tot i que l’experiència està
dissenyada per fer-la amb un sensor de posició, és molt
fàcil adaptar-la per fer-la amb anàlisi de vídeo. Les
possibilitats del levitador van molt més enllà
d’aquest experiment; el levitador es pot utilitzar per portar a
la pràctica experiències sobre moviment rectilini
uniforme o accelerat, sobre moviment circular enganxant-lo a un cordill
elàstic, sobre moviment parabòlic en una taula inclinada,
sobre primera i la segona lleis de Newton, sobre xocs
inelàstics i elàstics (recobrint-ne els cantons amb una
goma)... De fet, costa d’imaginar un tema relacionat amb la
mecànica en què no es pugui fer servir. Pel que fa al
nivell dels alumnes, el levitador es pot fer servir en qualsevol etapa
de la secundària, tant a ESO com al batxillerat.
Orientacions per al professorat
L'experiència consisteix a llençar el levitador
en una taula lleugerament inclinada i amb un sensor de posició (dels
equips MultiLog-MultiLab) a la part més alta.
La durada prevista per a aquest recurs és d'una hora, incloent en aquest
temps la posada en pràctica dels tres apartats: predicció, experiment
i anàlisi.
El levitador és tan sensible que no necessita gaire inclinació:
per una taula d'uns 120
cm de llargada, un desnivell de 10
cm serà suficient. Recordeu de falcar la taula per aconseguir
que el levitador baixi pel mateix lloc que ha pujat.
A la primera part els alumnes han de predir com seran les gràfiques posició-temps,
velocitat-temps i acceleració-temps i justificar-les. Aquesta primera
part la poden fer sense el levitador, però és més pedagògic
donar-los-el per quèt facin amb cura observacions qualitatives.
En aquesta part el professor no ha de pretendre buscar que els alumnes trobin
la solució més correcta, sinó fomentar la discussió
argumentada i, sobretot, no ha de deixar avançar cap grup fins a la segona
part fins que superin la primera de manera satisfactòria. Per aconseguir-ho
el millor és no subministrar tot el material necessari a priori.
A causa de a la importància d'aquesta primera part, cal no tenir pressa,
hi podeu dedicar des d'un quart fins a la meitat de l'hora.
A la segona part es fa l'experiment i l'anàlisi dels resultats.
Se suposa que els alumnes coneixen la detecció de moviment mitjançant
sensors amb l'equip MultiLog-MultiLab. Si no és així, és
molt recomanable fer una experiència prèvia amb el levitador movent-se
en un pla horitzontal (moviment uniforme).
Fitxa de l'estudiantat
Predicció
El levitador eòlic es desplaça sobre un matalàs d'aire
que quasi elimina la força de fregament.
Infla'l i llença'l cap amunt des de la taula inclinada diverses vegades.
Recorda que el sensor és a la posició 0 i que solament registra
posicions positives.
Si hi hagués hagut un sensor
de posició a la part més alta de la taula, quina gràfica
posició-temps hauria registrat? Representa-la qualitativament i justifica-la
amb paraules.
Experiment
Munta el sensor de posició, connecta’l al sistema MultiLog-MultiLab
i després enregistra el moviment del levitador.
Recorda de posar 25 mostres/s
a l'opció de "freqüència" i no apropar l'objecte
a menys de 40 cm del
sensor.
Fes diversos llançaments i retalla el millor.
Anàlisi
Compara el resultat de la gràfica
posició-temps amb la teva predicció i justifica les diferències.
Fent servir el botó d'ajust
de funció del MultiLog, ajusta la corba que creguis més adient
i copia'n la fórmula.
A partir de la fórmula
aconseguida, quines són la posició inicial, la velocitat inicial
i l'acceleració del levitador?
Solucions
Aquests són els resultats obtinguts per un grup d’alumnes
de primer de batxillerat en realitzar l’experiència.
Si hi hagués hagut
un sensor de posició a la part més alta de la taula, quina
gràfica posició-temps hauria registrat? Representa-la qualitativament
i justifica-la amb paraules.
Pensem que la gràfica posició-temps
seria l'anterior, ja que l'origen seria el sensor, i primer s'hi apropa
i tot seguit, se n'allunya. I tots dos passos amb una força constant. |
|
Anàlisi
Compara el resultat de la
gràfica posició-temps amb la teva predicció i justifica
les diferències.
Amb l'anàlisi d'aquest experiment
ens hem adonat que la nostra predicció era incorrecta perquè
l'hem dibuixat com dos moviments uniformes constants i no com un sol moviment
accelerat.
|
|
Fent servir el botó d'ajust
de funció del MultiLog, ajusta la corba que creguis més adient
i copia'n la fórmula.
A partir de la fórmula
aconseguida, quines són la posició inicial, la velocitat inicial
i l'acceleració del levitador?
Ho podem observar a l’apartat anterior.
Notes[1]
CORTEL, Adolf. “Cinemàtica con un deslizador de
construcción casera”. Alambique , núm. 55 (2008),
p.89 – 91. [2] Julián
Oró: Professor de física i química. Ha impartit
docència a l’IES la Llauna, del curs 2005/2006 al
2008/2009 ha estat en comissió de serveis al CDEC i actualment
treballa en un institut de Saragossa. Ha col·laborat en
l'elaboració de diferents cursos relacionats amb la
utilització de simulacions, amb el laboratori basat en el
vídeo i els sistemes de captació de dades, així
com en la impartició de cursos que tenen relació amb
aquests temes.
Inici |
|
|
ISSN:
1988-7930 Adreça a la xarxa:
www.RRFisica.cat Adreça electrònica:
redaccio@rrfisica.cat
difusio@rrfisica.cat
Comitè de redacció : Josep Ametlla, Octavi
Casellas, Xavier Jaén, Gemma Montanyà, Cristina Periago,
Octavi Plana, Jaume Pont i Ramon Sala.
Treballem conjuntament : Societat Catalana de Física,
Associació de Professores i Professors de Física i Química
de Catalunya,XTEC, Universitat Politècnica de Catalunya, Universitat
de Barcelona
|
Programació web: Xavier Jaén i Daniel Zaragoza.
Correcció lingüística: Serveis Linguïstics
de la Universitat Politècnica de Catalunya. |
Aquesta
obra està subjecta a una
Llicència
de Creative Commons
|
Recursos
de Física col·labora amb la
baldufa i també amb ciències
Revista del Professorat de Ciències de Primària i Secundària
(Edita: CRECIM-UAB)
|
|
|