núm 6 
Tardor del 2010
Societat Catalana de Física

Inici

Sumari     1/10 


Editorial
La redacció


Des de fa uns quants mesos, disposem a Catalunya d'una font de llum de sincrotró de tercera generació, l'ALBA, amb unes especificacions tècniques que la fan capdavantera en el seu àmbit, cosa que ha de contribuir a impulsar de manera decisiva la ciència bàsica i l'aplicada que es fa al nostre país.

Els beneficis indirectes d'aquestes instal·lacions anomenades de "gran ciència" també són importants i la dimensió del projecte, tant per l'escala física com per la pressupostària, fa pensar que els seus gestors els han tingut prou en compte. A l'hora construir-les i fer-ne el manteniment, de ben segur que les empreses d'enginyeria, de la construcció i auxiliars es deuen haver beneficiat de la disponibilitat de nous coneixements dels quals podran obtenir avantatges competitius en altres àmbits. La possibilitat de generar noves sinergies entre indústria i universitat al territori amb tots els beneficis que se'n deriven és també un factor important en la valoració de la idoneïtat de la instal·lació.

Com a docents de física, però, ens preguntem si en el disseny del projecte s'ha tingut en compte l'enorme potencial que té com a instrument divulgador de ciència i generació de cultura i vocació científiques, de les quals tenim tantes mancances.

Ens fa sana enveja el professor de física de batxillerat a França que ha de treballar amb continguts d'electromagnetisme, radiació i física nuclear, i que disposa d'un pou de recursos educatius a les instal·lacions del sincrotró SOLEIL, prop de Grenoble. O altres col·legues europeus que poden trobar material i activitats a l'entorn del sincrotró suís PSI o al DESY, a Hamburg, per esmentar-ne alguns. Només cal donar un cop d'ull als webs d'aquestes instal·lacions equivalents a l'ALBA per apreciar-hi un bon equilibri entre la informació científica i tècnica d'alt nivell i la vocació divulgativa; en concret, en els tres casos esmentats s'hi poden trobar espais i activitats específicament dedicats a l'educació. I no oblidem els referents de divulgació de qualitat que són els webs del CERN, la NASA, l'Institut Max Planck o, més a prop nostre, l'Institut d'Astrofísica de Canàries, amb el seu web caosyciencia.com , que qualsevol interessat en la ciència hauria de visitar. És significatiu comprovar com institucions científiques d'alt nivell i de referència dediquen força recursos a la divulgació científica, de tal manera que el fet de posar la ciència a l'abast de la societat arriba a ser una part important de la seva raó de ser.

Animem des d'aquí els responsables de l'ALBA perquè no menystinguin aquesta dimensió del projecte, que, fins i tot, és clau per a la pervivència de la instal·lació: d'on sortiran si no els científics que hauran d'utilitzar-la i beneficiar-se'n en el futur si no hem sabut crear des d'ara les vocacions científiques necessàries? El foment de la vocació científica no és només responsabilitat dels professors de primària i secundària, ha de ser compartida amb tots els que fan ciència.
És indiscutible que, com a projecte finançat amb fons públics, l'ALBA ha de maximitzar el benefici social de la inversió duta a terme. I el projecte es quedaria curt si els retorns fossin només els més immediats econòmics i científics de què parlàvem a l'inici. Els de més llarg recorregut i, per tant, potser més sòlids i consistents -la millora de la cultura científica del nostre país i el conreu de vocacions científiques- són estratègics per al futur de la nostra societat, per la qual cosa mereixen que s'hi tingui una cura especial. Estem convençuts que el sincrotró del Vallès hi pot incidir d'una manera fonamental.


Sumari  1/10 

Inici

ISSN: 1988-7930    Adreça a la xarxa: www.RRFisica.cat    Adreça electrònica: redaccio@rrfisica.cat  difusio@rrfisica.cat
Comitè de redacció : Josep Ametlla, Octavi Casellas, Xavier Jaén, Gemma Montanyà, Cristina Periago, Octavi Plana, Jaume Pont i Ramon Sala.
Treballem conjuntament : Societat Catalana de Física, Associació de Professores i Professors de Física i Química de Catalunya,XTEC, Universitat Politècnica de Catalunya, Universitat de Barcelona

     
Programació web:
Xavier Jaén i Daniel Zaragoza.

Correcció lingüística:
Serveis Linguïstics de la Universitat Politècnica de Catalunya.
Aquesta obra està subjecta a una
Llicència de Creative Commons
Creative Commons License

Recursos de Física col·labora amb la baldufa i també amb ciències Revista del Professorat de Ciències de Primària i Secundària (Edita: CRECIM-UAB)