Tens un moment?
Introducció
Al llarg dels anys, mirant d'ensenyar física, ens adonem
de la dificultat d’explicar què és el moment d’una
força, sobretot quan ho comparem amb la facilitat d’explicar el
concepte de força. És curiós observar que a qualsevol persona,
sense que importi l’edat (mentre parli n’hi ha prou) ni si és
“de ciències” o “de lletres”, li és familiar
el concepte de força, de manera que sovint l’utilitza per a conceptes
equívocs com ara energia o potència. En canvi, si a algú
li dius “tens un moment...”, el més probable és que
ens digui que no té temps.
El que pretenem en aquest racó és analitzar breument
els conceptes de força i moment (d’una força) per mostrar
que, des del punt de vista físic, tenen una dificultat semblant. El que
passa és que a la vida quotidiana utilitzem el mateix mot, força,
per designar propietats o atributs que a vegades es designarien millor amb la
paraula moment. Així, si aconseguim que el nostre alumnat utilitzi quotidianament
la paraula moment, juntament amb força, no ens serà tan difícil
passar al concepte físic i a la formulació matemàtica corresponent.
Sobre el concepte físic de força
Des del punt de vista estrictament físic,
el concepte “modern” de força sorgeix, juntament
amb el de massa inercial, quan Isaac Newton formula la seva coneguda
2a llei, que aquí escrivim referida a una partícula:
En aquesta llei només l’acceleració
és un concepte definit prèviament. No ho són, en
canvi, els de força i massa. Així doncs, què és
força? Hom pot dir que la força és la causa de
l’acceleració de la partícula i que amb la mateixa
força partícules diferents s’acceleren de manera
diferent segons una propietat intrínseca que tenen i que anomenem
massa. Bé..., d’acord. I què és, en definitiva,
la força?, com la fabrico?, on la vaig a buscar?... com
la veig? Aquestes són les preguntes que es faria un
alumne honest que no tingués el preconcepte de força.
L’última pregunta, aparentment la més innocent,
és la que obté una resposta més clara. La veuràs
cada cop que vegis una partícula que s’accelera. Així,
a les palpentes acabaràs aprenent a fabricar-la. Per exemple,
veuràs la força quan pressionis la partícula contra
una molla i la deixis anar! Més tard confiaràs
en el fet que, encara que no la deixis anar, la molla “fa força”
i tu també, de manera que les forces que rep
la partícula s’anul•len i l’acceleració
és zero. Mantenir la molla pressionada per tal que la partícula
no s’acceleri et produirà dolor i esgotament, i amb el
temps relacionaràs la força amb el dolor i l’esgotament,
i, tant si ets físic com si no, et preocuparà més
aquest esgotament que no pas l’origen de tot plegat, és
clar! |
|
La gran majoria de persones relacionen “força”
amb el dolor i l’esgotament muscular que produeix “fabricar-la”
i no pas amb el concepte físic tal com l’hem descrit. Seria
bo tenir-ho en compte quan expliquem als nostres alumnes què
és força. No n’hi ha prou que diguem “tots
sabeu què és força”. El que és realment
important és ensenyar als alumnes com veure les forces
a partir de (1); després, a tall d’exemple, fem
el camí descrit més amunt fins a arribar a l’esgotament
muscular. El que crec que no es del tot encertat és ensenyar
a l’alumnat què és força directament en relació
amb la sensació muscular!
A continuació ens plantejarem si podem fer alguna cosa semblant
amb el concepte de moment.
. |
|
Els moments quotidians
Una noia porta un pastís amb el braç
estirat (vegeu la figura 3). Un noi li diu: “Coi, quina força
que tens!”. Al cap de poc, la noia arronsa el braç i així
té menys dolor i esgotament muscular, sense que el pastís
caigui. Així doncs..., fa la mateixa força, ja que el
pastís s’aguanta, o en fa menys, ja que no sent tant de
dolor? Què ha de dir el noi respecte de la força que fa
la noia?
Ara veurem que si el noi li hagués dit “Coi, quin moment
que tens”, no hi hauria hagut cap problema.
Si el pastís pesa i
el braç estirat de la noia té una longitud ,
el moment ,
respecte de l’articulació del braç, que fa la noia
per aguantar el pastís (no comptem el que fa per aguantar el
braç, que també en fa!) és .
Quan la noia arronsa el braç, fins a una longitud ,
el moment esdevé .
Així doncs, el que de veritat sorprèn al noi és
el “moment que té la noia” amb el braç estirat!
El noi pot comentar “quin moment que tens” i deixar-ho de
dir quan arronsa el braç. El grau d’esgotament i dolor
de la noia es mesura en aquest cas pel moment, no pel pes del pastís.
Als alumnes no els costarà gaire trobar situacions quotidianes
en què el grau de dolor i esgotament queden més ben quantificats
amb el concepte de moment que amb el de força, sense que calgui
escriure cap fórmula. Així aconseguirem alumnes que, segons
la situació, diguin “quina força que tens!”
o “quin moment que tens!”. |
|
Sobre el concepte físic de moment
El moment no és un concepte tan fonamental
com el de força. De fet, en podríem prescindir. Tot i
això és un concepte molt útil que simplifica moltes
situacions, com ara la de la noia i el pastís. Si no disposem
del concepte de moment, hem d’aconseguir un model de braç
i un model d'articulació. Com que el braç
d’una persona és més aviat complicat, ho farem amb
el braç d’un robot de massa negligible. L’articulació
està formada per un eix gruixut de radi (vegeu
la figura 4). Aquest eix és aguantat pel cos de la resta de robot
amb una força ,
però també, per tal d'evitar-ne el gir,
per unes forces al voltant de l'eix que, per simplificar, considerem
que són dues, ,
aplicades tal com es veu a la figura 4. Tenint en compte les lleis de
Newton hom obté la versió de la "llei de la palanca"
adaptada a aquest cas: .
Si el robot arronsa el braç tindrem .
El robot aconsegueix el mínim esgotament arronsant del tot el
braç (en la pràctica, portant el pastís per sobre
de la vertical de l’articulació) fins que .
Ara només li cal aguantar el pes del pastís! La força
que relacionem amb l’esgotament variable en estirar i arronsar
el braç és però
no la podem calcular perquè sovint no coneixem el radi de l'eix.
Tot i no conèixer-lo, donat un sistema, aquest es manté
constant, com és el cas del robot, i aquesta força serà
directament proporcional al moment i,
per tant, la mesura del moment és
indirectament una mesura de la força: és molt més
senzill dir que l'articulació, independentment del gruix de l'eix,
ha de fer un moment per
tal d'aguantar el pastis a una distància ,ja
sigui en el cas del robot o la noia, que no té eix! Tal i com
l'experiència quotidiana suggereix als nostres alumnes! |
|
Els moments també belluguen
De les lleis de Newton també podem deduir com els moments
acceleren les partícules. Més específicament podem dir
que veiem un moment quan veiem que un cos accelera
angularment. Per això, en lloc de parlar de partícules,
és millor parlar de cossos (de fet, de sòlids rígids).
De les lleis de Newton aplicades al conjunt de partícules d’un
cos se’n dedueix el següent:
Arribats aquí, podríem capgirar el
raonament i pensar el que hem dit en relació amb la llei de Newton
(1). És un bon exercici per veure que força i moment tenen
dificultats conceptuals semblants. Repetim aquí sota el mateix
paràgraf, però canviant (indicat en vermell) només
força i moment i els conceptes associats.
En aquesta llei (2) només
l'acceleració angular és
un concepte definit prèviament, cos cosa que no passa amb els
de moment i moment
d'inèrcia. Així doncs, què és moment?
Hom pot dir que el moment és la
causa de l'acceleració angular del
cos i que, amb el mateix moment,
cossos diferents però amb la mateixa forma
s'acceleren de manera diferent segons una propietat intrínseca
que tenen i que anomenem moment d'inèrcia...
Bé...d'acord. I que és, en definitiva,el moment?,
com el fabrico?, on el vaig a buscar?...com el veig?
Aquestes són les preguntes que es faria un alumne honest que
no tingués el preconcepte de moment.
L'última pregunta, aparentment la més innocent, és
la que obté una resposta més clara. El veuràs cada
cop que vegis un cos que s'accelera
angularment . Així, a les palpentes acabaràs aprenent
a fabricar-lo. Per exemple, veuràs el moment
quan cargolis el cos contra una molla i la deixis anar!
Més tard confiaràs en el fet que, encara que no la deixis
anar, la molla "fa moment" i
tu també, de manera que els
moments que rep el cos s'anul·len
i l'acceleració angular és
zero. Mantenir la molla cargolada, per
tal que el cos no s'acceleri
angularment, et produirà dolor i esgotament i amb el temps
relacionaràs el moment amb el dolor
i l'esgotament i, tant si ets físic com si no, et preocuparà
més aquest esgotament que no pas l'origen de tot plegat, és
clar! |
|
Evidentment, hi ha el problema tècnic de com s’ha
de descriure el moment d’inèrcia. No crec que sigui cap problema
apel•lar a l’experiència per donar les expressions més
conegudes per a esferes i cilindres.
Finalment, mostrem dues situacions tractables amb forces
o moments, segons el cas, que involucren moviment. Imaginem que volem
llançar una pedra amb el braç perquè surti a una
velocitat horitzontal determinada. Proposem dues maneres de fer-ho.
La primera amb una força constant i la segona amb un moment constant.
Per simplificar-ho prescindim de la gravetat.
Amb una força constant: si
volem que la pedra, de massa
arribi a tenir una velocitat
amb un recorregut
i amb una acceleració constant
tindrem
i la força necessària serà |
|
Amb un moment constant:si volem
que la pedra, de massa
, arribi a tenir una velocitat
, amb un recorregut angular i
amb una acceleració angular constant ,
tindrem
i el moment necessari serà
Fixem-nos que, mentre que amb la força tenim
una limitació relacionada amb la llargada del nostre braç,
en el cas del moment aquesta limitació no existeix. Compareu
les distàncies a què arriben els llançadors de
pes i de martell... No tenen res a veure! |
|
Inici |
|
|
ISSN:
1988-7930 Adreça a la xarxa:
www.RRFisica.cat Adreça electrònica:
redaccio@rrfisica.cat
difusio@rrfisica.cat
Comitè de redacció : Josep Ametlla, Octavi
Casellas, Xavier Jaén, Gemma Montanyà, Cristina Periago,
Octavi Plana, Jaume Pont i Ramon Sala.
Treballem conjuntament : Societat Catalana de Física,
Associació de Professores i Professors de Física i Química
de Catalunya,XTEC, Universitat Politècnica de Catalunya, Universitat
de Barcelona
|
Programació web: Xavier Jaén i Daniel Zaragoza.
Correcció lingüística: Serveis Linguïstics
de la Universitat Politècnica de Catalunya. |
Aquesta
obra està subjecta a una
Llicència
de Creative Commons
|
Recursos
de Física col·labora amb la
baldufa i també amb ciències
Revista del Professorat de Ciències de Primària i Secundària
(Edita: CRECIM-UAB)
|
|
|