Orientacions pel al professorat
Alumnes als quals s’adreça l’experiència
- Cada vegada més l'alumnat disposa de telèfons intel•ligents,
malgrat el preu elevat, de manera que els podem utilitzar tant a l'ESO com
al batxillerat, sobretot si tenim present que sovint per realitzar una experiència
només cal que en disposi un alumne per grup.
Metodologia
- El primer que cal tenir en compte és si el centre permet utilitzar
els telèfons com a recurs. Si no ho permet, caldrà fer la petició
a la direcció del centre per fer-ne una excepció a les classes
de física. Pensem que a mitjà termini els telèfons, per
la seva potencialitat educativa, s'incorporaran com a recurs habitual a les
aules.
Orientacions tècniques
Què podem utilitzar dels telèfons mòbils sense que siguin
de darrera generació?
- Calculadora
- Cronòmetre
- Temporitzador
De telèfons n’hi ha de moltes marques i amb sistemes operatius
diferents; un dels més estesos és el sistema operatiu Android.
A partir d'ara farem referència a telèfons que utilitzen l’Android,
que té l'avantatge, entre altres, que és un sistema operatiu de
codi obert.
La majoria de telèfons intel•ligents incorporen sensors de:
- Posició (a través del GPS)
- Acceleració (tres, un per cada direcció de l'espai)
- Camp magnètic (tres, un per cada direcció de l'espai)
- Orientació (no és un sensor real sinó una combinació
de les dades dels acceleròmetres i dels sensors de camp magnètic)
- Llum
- Proximitat
- So
Per obtenir els valors dels
diferents sensors disposem de diferents aplicacions (apps) que són
gratuïtes i que podem descarregar i instal•lar directament
des del mateix telèfon. Algunes de les aplicacions tenen una versió
pro de pagament, que disposa de més opcions. Generalment l'opció
bàsica de cada app dóna prou funcionalitat per al que ens
interessa.
Androsensor (v. 1.9.4.4a)
Aquesta aplicació mostra totes les dades dels sensors en una
única pantalla (que podem fins i tot ampliar per visualitzar-les
gràficament) i dóna molta informació sobre el dispositiu
i els seus registres.
Smart Ruler (v. 1.3.1)
Aplicació que ens permet mesurar (en mm) la llargada d’un
petit objecte. El situem sobre la pantalla ajustat a l'esquerra i fem
córrer el cursor fins al límit dret. En llegim directament
el valor a la pantalla.
|
|
Fig. 1: |
Mediciones (v. 1.1.0)
Aquesta aplicació permet mesurar (aproximadament) alçades,
amplades, llargades i també volums i superfícies. El seu
funcionament no és immediat i cal llegir les instruccions amb atenció
perquè abans d'utilitzar l'apps cal calibrar per obtenir
resultats més o menys fiables.
Velocímetro FREE (v. 3.3.0)
En aquest cas, cal activar el sensor GPS i la precisió (normalment
baixa) del valor de la velocitat obtinguda dependrà òbviament
de la sensibilitat que ofereixin els satèl•lits.
No el podrem utilitzar en el laboratori perquè en l’interior
dels edificis no arriba el senyal del GPS. Haurem de limitar la seva utilització
a l'exterior i amb velocitats bastant elevades; no ens servirà,
doncs, per a l’anàlisi de la velocitat en un pla inclinat,
per exemple.
|
|
Fig. 2: |
Nivel de burbuja
Simula a la perfecció un nivell de bombolla dels que s'utilitzen
en la construcció amb l'avantatge que també ens mesura l'angle
d'inclinació. Funciona recolzant el telèfon per la seva
cara posterior però també pel seu lateral.
La primera aplicació que se'ns acudeix és la mesura de
la inclinació d'un pla. Podem utilitzar la trigonometria per comprovar
efectivament la mesura.
|
|
|
Fig. 3: |
Fig. 4: |
Acelerómetro monitor
Aquesta app ens dóna els valors instantanis de l'acceleració
en els tres eixos i també el mòdul de l'acceleració global
del telèfon. També ens facilita les gràfiques de les variacions
d'aquests valors respecte del temps. Per defecte, el valor de l'acceleració
en una direcció z correspon a la gravetat (aproximadament, 9,8
m/s2), però a través del menú de configuració
aquest valor es pot posar a zero. Aquesta opció ens serà molt
útil si volem mesurar l'acceleració d'algun objecte al laboratori.
Una altra opció molt interessant és que l'aplicació pot
gravar en un fitxer de text els valors obtinguts per després exportar-los
i poder-los processar i/o representar externament (amb un full de càlcul,
per exemple).
De ben segur que just en aquest moment ja se'ns han acudit algunes experiències
interessants que ens permetrà realitzar aquest sensor:
- Obtenció de les gràfiques acceleració - temps del
moviment d'un ascensor.
- Comprovació de l'acceleració centrípeta d'un moviment
circular.
- Caiguda lliure amb frenada final: valors de l'acceleració.
- L'acceleració en un moviment vibratori harmònic.
- ...
En la realització d'algunes d'aquestes experiències cal tenir
molt present la fragilitat del telèfon i, per tant, cal o bé protegir-lo
adequadament dels possibles cops (caiguda lliure...) o bé dissenyar l'experiment
de forma adequada (alerta, per exemple, amb el moviment circular i la força
centrífuga... encara que sapiguem que no existeix!).
Smart Compass (v. 1.4.8)
Una brúixola que funciona gràcies als sensors magnètics.
Funciona horitzontalment com una brúixola clàssica i també
verticalment amb combinació amb la càmera. Així doncs,
podem trobar l'orientació d'un punt llunyà (muntanya, edifici,
monument...) situant-lo al centre de la pantalla.
Podem fer exercicis d'orientació sobre plànols i també
d'aplicació de trigonometria plana (triangulacions).
Light Meter (v. 1.7)
Fotòmetre per mesurar la intensitat de la llum (en luxs), tot i que
sembla que no té una precisió gaire gran.
Google Sky Map (v. 1.6.4)
Una app espectacular que ens permet preparar una sessió d'observació
astronòmica nocturna substituint els planisferis celestes clàssics
(encara que pedagògicament sigui recomanable, almenys parcialment, utilitzar-los).
Una vegada ubicat el telèfon, bé per GPS o bé a través
de la xarxa, observem el cel (amb els noms i dibuixos de les estrelles, constel•lacions,
planetes...) en la pantalla com si fos una finestra. Així doncs, per
saber si un punt lluminós és un planeta o una estrella i descobrir-ne
el nom, únicament hem d'encarar el telèfon en aquesta orientació
per llegir-ne a la pantalla el nom corresponent. També hi ha la possibilitat
de buscar un astre concret, en aquest cas l'app ens dóna un
ajut visual en forma de fletxes que ens condueixen fins que tenim l'objecte
que cerquem en el centre de la pantalla.
Aquesta aplicació és un bon element motivador per a quan treballem
l'astronomia amb l'alumnat: els permet observar i distingir objectes astronòmics
sense dependència d'un expert. A més, com a professors ens facilita
la realització d'una observació nocturna amb l'alumnat que prèviament
prepararem a l'aula.
Sound Meter (v. 1.4.9)
Sonòmetre que ens marca la intensitat sonora en decibels. Pot
visualitzar la gràfica en funció del temps o bé una
taula de valors estàndards (amb increments de 10
dB) en què queda marcat, en vermell, el valor actual de
referència.
Amb una experimentació molt senzilla pot ser útil perquè
l'alumnat comprengui que el decibel no és una mesura lineal de
la intensitat sonora: un augment de 10
dB correspon al doble da la intensitat sonora.
Audalyzer 1.15
Gràficament ens mostra l'ona sonora i l'anàlisi de Fourier
del so que capta; a més, ens assenyala els decibels de la intensitat
sonora del so o del soroll. Podem observar de forma qualitativa diferents
tipus de sons: sons bastant purs amb una freqüència fonamental
i els seus harmònics i sons (o sorolls) compostos com a superposició
de moltes freqüències diferents. Permet també observar
les diferents formes d'ona d'una mateixa nota produïda amb diferents
instruments o veus humanes.
Spectrum Analyzer
Semblant a l'anterior però en aquest cas ens dóna directament
el valor de la freqüència de l'harmònic fonamental
d'un so. Podem comprovar que efectivament els valors de l'escala musical
amb diferents instruments observant també les diferents formes
d'ona associades a cada instrument.
|
|
Fig.5: |
True Tone
Permet reproduir un so d'una freqüència (des de 0
Hz fins a 21000 Hz)
de forma sinusoïdal (però també quadrada, dent de serra i
triangular). Com a experiència més senzilla i espectacular: comprovar
el límit de freqüències audibles per l'alumnat (i el professorat)
i comprovar que aquest disminueix amb l'edat. Només cal generar inicialment
un to greu i anar progressivament augmentant-ne la freqüència, i
preguntar cada vegada quines persones que no senten el so. Sempre detectarem
algun alumne amb problemes auditius. Cal tenir present que el so es pot amplificar
a partir de la sortida dels auricular amb uns senzills altaveus per a ordinadors
o connectant-lo al sistema d'altaveus de què normalment disposem a les
aules.
També podem utilitzar aquest aplicació (substituint a l'Audacity
i a l'ordinador portàtil) per fer l'experiència d'interferències
sonores proposada en l'article Interferències
sonores de la revista Recursos de Física.
Metal Detector (v. 1.2.7)
Utilitza els sensors de camp magnètic per detectar la proximitat de
metalls: ens proporciona el valor del camp magnètic (juntament amb els
tres components) i de manera gràfica i sonora, amb la utilització
de colors i d'una alarma, ens indica quan el telèfon és prop d'un
material ferromagnètic.
Mostrador de radiactividad
En aquesta cas és una aplicació de pagament (3,49 €) i
també se n'ofereix la versió Lite (1,99 €). Utilitza el sensor
de la càmera del telèfon (cal tapar l'objectiu amb 3 o 4 capes
de cinta aïllant negra) per poder detectar la radiació gamma. Per
efectuar mesures correctament, cal calibrar-lo; el programari disposa de calibratges
per als models de mòbils més usuals.
La precisió, com es pot esperar, no és gaire alta, però
sí que podrem detectar les variacions de la radioactivitat i mesurar-la
només atenent als ordres de magnitud.
De ben segur que trobareu moltes més aplicacions interessants per poder
experimentar, calcular, observar, analitzar...
A continuació trobareu alguna experiència realitzada i els seus
resultats.
Exemple 1: Gravetat
Aplicació
Acelerómetro monitor
Realització
Es tracta de deixar caure lliurement el telèfon (sobre una superfície
prou tova per no malmetre l'aparell) mentre tenim activada la captura de dades.
Observacions
Per facilitar-ne l'anàlisi cal activar l'opció Remove Earth
Gravity; d'aquesta manera, amb el telèfon immòbil les tres
components de l'acceleració han de ser zero i mentre el deixem
caure —horitzontalment— la component z de l'acceleració
haurà de marcar -9,81
m/s2.
Les dades s'exporten a un fitxer de text, anomenat default.txt, i ubicat
a la carpeta accData, el qual posteriorment es pot importar molt fàcilment
des d'un full de càlcul (Excel, Calc...).
Les dades que obtenim són les tres components de l'acceleració
(en m/s2)
i l'interval de temps entre cada mesura (en mil•lisegons).
En les opcions podem configurar la velocitat de captura de les dades:
Fastest, Game, Slow i Slowest. Si utilitzem la primera opció, l'interval
de mesura és d'uns 16 ms.
En el full de càlcul caldrà generar una columna nova, Temps
(s), a partir
de les dades dels intervals entre mesures (recordeu que són mil•lisegons).
Resultat
Podem observar les dues columnes representades en color verd. En la
gràfica s'observa perfectament els instants abans de la caiguda
lliure (fins a 0,4
segons) moment en què l'acceleració és nul•la,
la caiguda lliure d'una durada aproximada de 0,3
segons i amb un valor constant aproximat de -10
m/s2 i finalment les acceleracions dels rebots del mòbil
en xocar amb el terra (encoixinat!).
|
|
Fig. 6: |
En el segon cas observem més
intervals interessants:
Abans d'iniciar
el llançament (fins a 0,5
segons).
El llançament
amb una acceleració positiva i aproximada de 10
m/s2, coincidència casual amb el valor de la
gravetat (durada 0,3
segons).
Caiguda
lliure de -9,8 m/s2
(fins a 1,5
segons). És molt interessant observar i comentar que no es diferencia
per res l'interval de pujada del de baixada, fins i tot en el moment de
màxima alçada l'acceleració continua essent la mateixa.
Aquest és un aspecte que comentem sovint de manera teòrica
a l'aula, però que en aquest cas hem comprovat explícitament!
Xoc i rebots
amb el terra (encoixinat) amb acceleracions variables (aproximadament
entre 1,5 i
1,8 segons).
Finalment
el mòbil queda quiet al terra (a partir d'1,8
segons).
Tant el primer experiment com el segon són interessants no solament
perquè els realitzi l'alumnat sinó també per poder
analitzar amb detall les gràfiques obtingudes (de les quals aniria
bé que l'alumnat prèviament en fes una predicció).
|
|
Fig. 7: |
Exemple 2: Moviment vibratori vertical
Aplicació
Acelerómetro monitor
Realització
Es tracta de fer oscil•lar verticalment el telèfon lligat
a una goma elàstica (o molla) mentre tenim activada la captura
de dades.
Observacions
Hem d'estar molt segurs de la solidesa del lligam del mòbil amb
la goma elàstica per no experimentar un desgraciat accident experimental.
Com a suggeriment: pot ser una bona idea construir-nos una bossa que s'adapti
perfectament a les mides del telèfon i amb un cordó que
permeti tancar-la i lligar-la amb fermesa a la goma per fer oscil•lar
el conjunt.
Cal procurar, per facilitar l'anàlisi posterior, que el moviment
coincideixi amb l'eix y del mòbil.
En aquest cas, és millor tenir desactivada l'opció Remove
Earth Gravity. El valor de la component y de l'acceleració s’incrementarà
en el valor 9,81 m/s2.de
la gravetat. Això ho corregirem posteriorment generant una nova
columna en el full de càlcul.
Resultat
La primera columna ay
correspon als valors capturats pel sensor acceleració en direcció
y
i la segona columna ay
(color verd) és la que representem i l'obtenim de restar el valor
9,81 a la primera.
S'observa perfectament bé l'oscil•lació dels valors
de l'acceleració i que el valor mitjà correspon aproximadament
a zero.
Hauríem de comentar amb l'alumnat la correspondència dels
valors màxims, mínims i nuls de l'acceleració amb
la situació del mòbil en l'oscil•lació (alçada
màxima i mínima i posició d'equilibri).
Caldria comparar els valors màxims i mínims de la gràfica
amb els càlculs teòrics realitzats a partir del període
i l’amplitud de l'oscil•lació (que, per exemple, podem
obtenir d'una captura en vídeo de l'experiment), suposant que correspon
a un moviment vibratori harmònic.
|
|
Fig.8: |
Exemple 3: Música amb copes
Aplicació
Spectrum Analyzer
Realització
Es tracta de construir un instrument musical a partir
de copes de cristall omplertes de diferents quantitats d'aigua (vegeu
la figura 9 i el vídeo a la figura 10).
Observacions
Cal agafar copes de vi o d'aigua (de qualitat, és
a dir, de vidre molt fi) i fer-les ressonar movent el dit per la circumferència
superior. Perquè ressonin amb facilitat el millor és anar
mullant el dit amb una barreja d'aigua i una mica de sabó de rentar
plats.
Primerament podem buscar una música senzilla que necessiti poques
notes per intentar tocar-la amb el nostre instrument.
Amb l'aplicació obtenim la freqüència del so fonamental
i afegint aigua a la copa hem d'aconseguir la freqüència que
ens convé per construir l'escala de notes que necessitem. Repetim
aquest procés per a cadascuna de les copes. |
|
Fig.9 |
En el vídeo
següent podem escoltar com ressonen les copes i, a més, veure
com l'aplicació del telèfon intel•ligent detecta la
freqüència fonamental. En la segona part del vídeo
variem el so de cada copa en incorporar-hi una quantitat diferent d'aigua.
Amb l'Spectrum Analyzer també observem que el so emès pràcticament
és pur, és a dir, té una forma sinusoïdal quasi
perfecte, de manera que no té harmònics, tret del fonamental.
Només en la tercera copa, una vegada omplerta d'aigua, observem
una forma d'ona composta i podem veure perfectament el diferents pics
dels harmònics que es generen.
|
|
|
|