|
Fig. 1: Houston, tenim coloms caganers (Míriam i Berta) |
La proposta
Houston, tenim uns problemes és un projecte col•laboratiu
en què alumnes de 1r de batxillerat del Jesuïtes Casp de Barcelona
han d’inventar problemes de física i compartir-los en un blog.
Persegueix dos objectius fonamentals: estimular la creativitat
i construir una bona col•lecció de problemes de física per practicar.
El funcionament
Cada cap de setmana, un grup d’alumnes de cada classe ha d’inventar
un problema de física relacionat amb el que haguem treballat fins al
moment i l’ha de compartir en el blog
del projecte. Això permet incorporar-hi recursos gràfics i
audiovisuals. Els problemes han de ser originals, complexos i, sobretot, contextualitzats.
També cal adjuntar un document amb el procés de resolució
detallat.
|
Fig. 2:Houston, tenim un mort? (Anna i Clara) |
Dilluns, cada grup presenta el seu problema davant de la resta
de la classe i el comentem. A partir d’aquí, qui vulgui pot provar de
resoldre’l i fer propostes de millora als autors, a través dels comentaris
del blog. Al cap d’una setmana, se n’ha d’entregar la versió definitiva.
Si algun problema resulta particularment interessant o complicat,
podem dedicar una hora de classe a resoldre’l.
La justificació
El físic Isidor Isaac Rabi
explica que quan, de petit, sortia de l’escola al barri de Brooklyn, sentia
com les mares dels seus companys els preguntaven si havien après alguna
cosa aquell dia. La seva mare, en canvi, li preguntava: “Izzy, has fet alguna
bona pregunta avui?”. Rabi explica que amb aquest petit gest, la seva mare l’havia
convertit en científic, sense haver-s’ho proposat.
Efectivament, la física és, abans que res, fer-se
preguntes. És sobretot una manera d’interrogar el nostre entorn per provar
de comprendre’l i d’anticipar-lo. Per aquest motiu, els conceptes físics
s’acaben de comprendre quan s’han d’aplicar per resoldre problemes, sobretot
si són propers a la nostra vida quotidiana.
Tot i que es poden seguir algunes pautes, no crec que hi hagi
receptes universals per aprendre a resoldre problemes. Però hi ha una
pràctica que segur que hi ajuda: fer-ne molts i fer-ne de molts colors.
I tenir present que fer problemes no vol dir provar de resoldre’ls un cop i,
si no surten, llençar la tovallola, sinó barallar-s’hi, revisar
el que s’ha fet, parlar-ne amb altres persones o resoldre altres problemes similars.
El que calgui, fins que se’n tregui l’entrellat.
|
Fig. 3: Houston, agafem embranzida (Òscar i Mireia) |
En un problema, sovint la informació que necessitem
és allà a l’abast, però no sabem com interrogar les dades
i les equacions per conèixer allò que ens interessa o que ens
demanen. Ens cal saber quines preguntes hem de fer.
De fet, això no només passa amb els problemes
de física. La psicòloga social i experta en socialmedia,
Dolors Reig (@dreig),
afirma que en una època de sobreabundància informativa com la
nostra, la majoria de respostes ja estan disponibles i que, per tant, el més
important és precisament aprendre a formular bones preguntes (Dolors
Reig, Socionomia, Deusto 2012).
En inventar un nou problema, cal pensar bones preguntes, però
també cal esforçar-se a entendre els conceptes que s’han treballat
i, sobretot, cal relacionar aquests conceptes amb altres assignatures, amb el
propi entorn o amb els propis interessos i aficions. Aquest és probablement
el punt clau. Més enllà dels procediments mecànics, perquè
hi hagi comprensió i passió per la física cal que li donem
un sentit, que ens la fem nostra.
Aplicacions a l’aula
En primer lloc, crec que el blog del projecte s’està convertint en una
interessant col•lecció de problemes, que poden consultar i utilitzar
docents i alumnes de física de qualsevol centre educatiu. Tots els continguts
estan compartits amb una llicència CreativeCommons i estan etiquetats
en funció dels conceptes físics que treballen.
Cal tenir present que hi ha problemes més elaborats
que d’altres i que alguns poden contenir errors en les solucions o, fins i tot,
en el plantejament. Per tant, crec que més enllà de provar de
resoldre’ls seria interessant buscar-hi errors o proposar maneres de millorar-los.
Tot això es podria fer a través dels comentaris.
|
Fig. 4: Houston, necessito una ajudeta (Borja i Marc) |
Més enllà del blog existent de Houston,
tenim uns problemes, l’experiència és fàcilment extrapolable
a qualsevol centre. L’ús del blog és opcional, però considero
que és una bona forma de compartir i comentar els problemes amb tota
la classe, alhora que serveix per treballar la competència digital.
Els ingredients que em semblen essencials són el treball
en grup, la revisió crítica del propi treball per millorar-lo
i l’exigència de contextualització.
I el que resultaria realment interessant i motivador seria
poder engegar un projecte semblant, però amb la participació de
diversos centres alhora.
L’opinió de l’alumnat
Durant la realització del projecte, he tingut diferents ocasions per
dialogar amb el meu alumnat de física sobre aquesta qüestió.
Com és habitual, la recepció de la proposta ha estat diversa,
però crec que en general l’experiència ha estat més que
positiva. A més, aquest diàleg m’ha permès anar introduint
millores en el funcionament, per fer de Houston, tenim uns problemes un projecte
més atractiu i més útil per aprendre física.
En qualsevol cas, prefereixo que siguin els mateixos alumnes
els qui expressin la seva opinió. Per això he demanat a alguns
d’ells que em diguessin què ha estat el millor i el pitjor del seu pas
per Houston.
El millor
Concebre la classe de física des d'una altra perspectiva,
és a dir, fer el procés invers al que normalment estem habituats
amb una llibertat creativa (probablement el més divertit), que feia que
analitzéssim situacions corrents o fictícies des d'un punt de
vista físic (i molt original). (Mariona)
Veure que la teoria que fas a classe, després la pots
fer servir per predir una multitud de situacions diverses. (Toni)
Va resultar ser un bon complement per a l'estudi i estava realment
bé per aprofundir en els temes treballats, ja que permetia que la creativitat
entrés de ple en una assignatura que poques vegades surt del cicle teoria-problemes.
(Òscar)
Funciona perquè per poder inventar els problemes l'alumnat
ha d'entendre els conceptes. A més a més també permet expressar
la creativitat de cadascú. (Jiaming)
Haver de donar un gir a l'hora d'agafar els problemes, ja que
havíem de pensar unes solucions i amagar-les amb l'objectiu que algú
les obtingués. Això ajudava molt a entendre el problema i tenir-hi
més facilitat. (Berta)
El millor de Houston era poder preguntar en qualsevol moment
als companys o bé amb els comentaris o durant el cap de setmana. També
el fet que fossin problemes fets pels mateixos alumnes ja que d'aquesta manera
sortien dels "problemes típics" que estàvem acostumats
a fer. (Helena)
La motivació tant dels alumnes com del mateix professor,
feia que l'assignatura de física es convertís també en
temes del teu dia a dia perquè molts cops s'arribaven a fer "bromes"
relacionant un tema quotidià amb un problema de Houston. (Teresa)
Et motivava a descobrir els perquès de la física
del món que ens envolta. Per això, a l'hora de plantejar un problema
pensaves si hi havia algun fenomen físic implicat, per exemple, en el
moviment de les vagonetes de fira. A partir d'aquí t'inventaves les dades
i construïes el problema. Crec que va ser una forma diferent de viure la
física, més dinàmica que no pas fent problemes del llibre
de text. (Albert)
Era una forma molt entretinguda de fer els deures. (Roberto)
Estimulava la creativitat i plantejava la física des
d'una òptica molt més entretinguda i pròxima, cosa que
ajudava a entendre-la millor. (David)
T'inventaves el teu problema, havies de pensar en tot si el
volies fer original i una mica dificilet, tot el que havies estudiat, fer que
els teus companys pensessin una mica per treure el problema que tu havies fet.
A més veies com la física està més a prop teu del
que la gent pensa. (Josep)
El pitjor
|
Fig. 5: Houston, tenim un còrner decisiu (Roberto i Josep) |
Adonar-se de la dificultat que suposa la creació d'un
problema: quan els resultats no quadren, quan els càlculs que utilitzem
no són congruents amb el problema, quan el procés que utilitzem
per crear-lo resulta que és enrevessat i poc lògic per als qui
l'hauran de resoldre de zero… Així que moltes vegades ens podíem
"complicar la vida" menys del que ens hauria agradat. (Mariona)
El volum de feina que suposava haver de resoldre tots els problemes
(Toni)
La gent va acabar per fer problemes enrevessadíssims,
que desentonaven completament amb el nivell treballat a classe. Només
començar un tema se'ns presentava als cap de pocs dies el primer problema,
en cru, i sense haver practicat el suficient per a poder solucionar-lo (i potser
no tenia ni solució). (Òscar)
Va ser un projecte que descol·locava una mica, perquè
el fet que els alumnes fessin els seus propis problemes era nou per a mi.
(Jiaming)
A vegades els companys sabien què volien preguntar,
però quan els altres havíem de resoldre el problema la informació
ens resultava estranya o no obteníem els resultats que buscàvem.
Crec que el fet d'haver d'entrar a Internet a vegades era un problema, bé
perquè no els podíem resoldre quan volíem o bé perquè
obrir l'ordinador implica obrir altres xarxes socials! (Berta)
Les errades que hi havia en els primers (pel fet d'haver de
repetir-los buscant-hi l'errada) i tot i que al principi trobava que penjar
els deures en un blog no era bona idea, al final vaig acabar veient que era
una manera molt pràctica. (Helena)
Molts cops no estaven ben resolts els problemes o no s'acaba
d'entendre bé l'objectiu de l'aprenentatge en l'assignatura de física.
I s'invertia molt de temps que potser no era del tot productiu en tema notes.
(Teresa)
La part més feixuga va ser la d'haver de resoldre cada
problema que proposaven els companys. (Albert)
Alguns problemes eren més difícils de llegir
que de fer, l'enunciat era més complex que la resolució. (Roberto)
Alguns alumnes no estaven prou motivats i això es veia
reflectit en els problemes. (Josep)
Un exemple
Els problemes que s’han creat fins al moment toquen la majoria de conceptes
de física de 1r de batxillerat: cinemàtica, dinàmica, treball
i energia, corrent continu, etc.
Les temàtiques són molt variades: n’hi ha d’esports,
de situacions quotidianes una mica còmiques, de sèries de televisió,
etc. Com he dit abans, aquest és precisament un dels objectius del projecte:
que l’alumnat porti les idees físiques al seu terreny i se les faci seves.
A tall d’il·lustració, m’agradaria mostrar aquí
un parell de problemes. El primer, del Guillem i el Gabriel, va agradar molt
a la majoria d’alumnes perquè era original, feia pensar, però
alhora era senzill. El segon el van fer de manera voluntària dues alumnes,
la Míriam i l’Helena, i és interessant perquè combina diferents
conceptes i tipus de moviments.
|
Fig. 6: |
1. Houston, reservi’m taula a les 14:00
Avui volem anar a un restaurant xinès giratori en
el qual hi ha dues plataformes que giren sobre un mateix eix i que, quan
encaixen, formen una figura d'un drac. La plataforma interior té
una amplada de 20 m
de radi i gira a 1
rph, mentre que l’exterior té una amplada de 40
m i gira a 125,6637
m/h.
a. Si el restaurant obre a les 11:00h,
moment en què la figura està encaixada i les plataformes comencen
a girar, a quina hora haurem d’anar al restaurant per veure la figura de
nou en la mateixa posició? Quantes voltes haurà donat cada
plataforma en aquest temps?
b. Trenta minuts desprès d’arribar al restaurant,
el motor de la plataforma interior s’atura. El mecànic arriba 45
minuts més tard i encara s’està 45
minuts per posar-la de nou en funcionament. Indica la posició
en radians de cadascuna de les plataformes en aquest moment (prenent com
a posició 0 rad
el punt en què la figura encaixa).
Resposta: a) Tornaran a coincidir al cap
de 3 hores, a
les 14:00h. La
plataforma interior ()
haurà fet 3
voltes, i l'exterior()
n'haurà fet 1.
b)
Com veiem, es tracta d’un problema de moviment circular uniforme,
en el qualintervenen dos objectes amb radis i velocitats angularsdiferents.
Per resoldre’l, cal triar un punt de cada plataforma com a referència,
per exemple, els punts superiors, i plantejar les equacions del moviment angularrespectives.
En el primer apartat, buscarem en quin instant de temps aquestes posicions tornen
a coincidir. En el segon, el temps de rotació de cada plataforma és
diferent i simplement haurem de determinar les posicions angulars corresponents.
Com deia, el problema no és difícil ni matemàticament
ni conceptualment, sinó que el principal repte és modelitzar correctament
la situació real que se’ns presenta.
|
Fig. 7: |
2. Houston, guanyem la final?
Juguen la final de voleibol de les Olimpíades la
Xina contra Turquia. Una de les jugadores, que es troba a la línia
de fons, a 9 m
de la xarxa, es disposa a realitzar el servei decisiu per al partit. La
jugadora llança cap amunt la pilota de 300
g de massa. Ho fa des d’una alçada d’1
m respecte del terra i amb una velocitat de 6,26
m/s. Quan està baixant i es troba a 2,3
m del terra, hi aplica un impuls de 4
kg m/s amb un angle de 45º
respecte de l’horitzontal. Si la xarxa fa
2,5 m d’alçada, passarà la pilota a l’altre camp?
Resposta: Quan la pilota arribi a la xarxa,
es trobarà a una alçada d’aproximadament 3,1
m. Per tant, sí que passarà a l’altra camp.
En aquest problema, primer hem d’analitzar el moviment de caiguda
lliure de la bola des que comença a pujar fins que la mà hi impacta
amb ella. Així podrem saber amb quina velocitat està caient en
aquell moment la pilota. Després, hem de fer servir el teorema de l’impuls,
per conèixer la quantitat de moviment de la pilota després de
l’impacte i, per tant, la velocitat amb la qual iniciarà el seu moviment
cap a la xarxa. Finalment, en l’última fase, tenim un moviment parabòlic
en què hem de determinar si quan la pilota arriba a la xarxa (x
= 9), la seva alçada és superior o no als 2,5
m de la xarxa.
He de dir que, en aquest cas, vaig haver d’ajudar les autores
del problema. Vam haver d’ajustar les dades i, a més, vam haver de revisar
la resolució que elles proposaven. De fet, aquest fenomen es va produir
més d’una vegada. Alguns grups pensaven problemes força complexos
i els resolien de manera massa simplificada o incorrecta. Però quan ho
corregien, resultava que el problema era més bo del que ens pensàvem
inicialment.
En conclusió
Personalment, considero que Houston, tenim uns problemes està
complint en bona part els seus principals objectius: resulta motivador, fomenta
la creativitat i obliga a contextualitzar els conceptes de física i,
per tant, a donar-los un sentit.
Tanmateix, crec que hi ha dos aspectes que encara poden millorar molt. El primer
és la discussió dels problemes, un cop se’n penja la primera versió.
Sovint, encara contenen errades o no s’acaben d’entendre, així que caldria
dedicar més espai a comentar-los amb tota la classe i fer un seguiment
més acurat del seu procés de millora.
El segon aspecte té a veure amb superar les parets de la nostra escola
perquè hi participin alumnes d’altres centres. Aquest factor afegiria
motivació per a l’alumnat i enriquiria els referents culturals que apareixen
als problemes.
|