Objectius
- Comprendre perquè la Lluna té fases.
- Comprendre la causa dels eclipsis de Lluna.
- Comprendre el motiu dels eclipsis de Sol.
- Determinar distàncies i diàmetres del sistema Terra-Lluna-Sol.
- Comprendre l'origen de les marees.
|
Fig. 1: Els eclipsis de Sol tenen lloc quan la Lluna està
situada entre el Sol i la Terra (lluna nova). Els eclipsis de Lluna
succeeixen quan la Lluna creua el con d'ombra de la Terra, llavors
la Terra està situada entre el Sol i la Lluna (lluna plena). |
Posicions relatives
El terme eclipsi s'utilitza per a fenòmens
molt diferents, però en tots els casos aquest fenomen té lloc
quan la posició relativa de la Terra i la Lluna (cossos opacs) interromp
el pas de la llum solar.
Un eclipsi de Sol passa quan el Sol és cobert per la Lluna, que se situa
entre el Sol i el nostre planeta. Aquest tipus d'eclipsis sempre tenen lloc
en lluna nova (vegeu la figura 1).
Els eclipsis de Lluna es produeixen quan la Lluna passa a través de l'ombra
de la Terra. És a dir, quan la Lluna està en el lloc oposat del
Sol; per tant, els eclipsis lunars es donen sempre en la fase de lluna plena
(vegeu la figura 1).
La Terra i la Lluna es mouen seguint òrbites el•líptiques que
no estan en el mateix pla. L'òrbita de la Lluna està inclinada
5º respecte al pla de
l'eclíptica (pla de l'òrbita de la Terra al voltant del Sol).
Tots dos plans s'intersequen en una recta anomenada la línia dels
nodes. Els eclipsis tenen lloc quan la Lluna aquesta pròxima a la
Línia dels Nodes. Si dos plans no formessin un angle, els eclipsis serien
molt més freqüents.
Model amb llanterna
|
Fig. 2: Model de la Terra i la Lluna amb voluntaris (per explicar
les fases i la cara visible de la Lluna). |
Per explicar les fases de la Lluna el millor és utilitzar
un model amb una llanterna o amb un retroprojector (que servirà de Sol)
i un mínim de 5 voluntaris. Un d'ells ha d'estar situat al centre, representat
la Terra, i els altres 4 s'hi han de situar al voltant de manera equidistant
per simular les diferents fases de la Lluna. Perquè sigui més
vistós, és una bona idea que portin una màscara blanca,
que servirà per visualitzar la Lluna. Col•locarem la llanterna encesa
darrere d'un dels voluntaris que simula la Lluna (una mica per sobre perquè
no tapi la llum) i començarem per visualitzar les 4
fases (vistes des de la Terra, que és al centre). És molt fàcil
descobrir que de vegades es veu la màscara completa, de vegades només
un quart i altres vegades no es veu res, perquè enlluerna la llum de
la llanterna (és a dir, del Sol).
Aquest model també serveix per visualitzar que només
podem veure una sola cara de la Lluna pel fet que el moviment de rotació
de la Lluna i de translació de la Lluna al voltant de la Terra té
la mateixa durada. Comencem situant el voluntari que fa de Terra i només
un voluntari per a la Lluna. Situem el voluntari que fa de Lluna de cara a la
Terra abans que es comenci a moure. Així, si la Lluna avança 90º
en la seva òrbita entorn de la Terra, també haurà de girar
90º sobre si
mateixa i per tant seguirà mirant de cara a la Terra i així successivament
(vegeu la figura 2).
Model Terra-Lluna
|
Fig. 3: Model amb la Terra i la Lluna. |
Comprendre de manera clara les fases de la Lluna i la geometria
que tanca el fenomen dels eclipsis de Sol i de Lluna no és senzill. Per
a això, es proposa un senzill model que ajuda a fer més intel·ligibles
tots aquests processos.
Només cal clavar dos claus (d'uns 3
o 4 cm) a un llistó
de fusta de 125 cm.
Els claus han d'estar separats 120
cm i en cada un fixarem dues boles de 4
i 1 cm (vegeu la figura 3).
|
Taula 1: Distàncies i diàmetres del sistema Terra-Lluna-Sol. |
Reproducció de les fases de la Lluna
|
Fig. 4: Usant el model al pati de l'escola. |
En un lloc assolellat, quan sigui visible la Lluna, s'apunta
amb el llistó dirigint la piloteta de la Lluna cap aquesta (figura 4).
L'observador s'ha de situar darrere de la bola de la Terra. L'esfera de la Lluna
es veu de la mateixa mida aparent que la Lluna i amb la mateixa fase que la
real. Variant l’orientació del llistó s'aconsegueixen reproduir
les diferents fases de la Lluna en variar la il•luminació que rep del
Sol. Cal moure la Lluna per aconseguir la seqüència de totes les
fases.
Aquesta activitat és millor fer-la al pati, però si està
ennuvolat també es pot fer amb un retroprojector o una llanterna a dins
de l’aula.
Reproducció dels eclipsis de Lluna
Se subjecta el llistó de manera que la piloteta de la
Terra estigui dirigida cap al Sol (es pot fer servir un retroprojector per evitar
mirar al Sol) i es fa entrar la Lluna (vegeu la figura 5) dins de l'ombra de
la Terra, que és molt més gran que la Lluna: així es visualitza
fàcilment un eclipsi de Lluna.
|
|
Fig. 5: Simulació d'un eclipsi de Lluna |
Fig. 6: Composició fotogràfica d'un eclipsi de Lluna.
El nostre satèl·lit creua el con d'ombra produït
per la Terra. |
Reproducció dels eclipsis de Sol
Es pren el llistó de manera que la Lluna estigui dirigida
cap al Sol (o es pot fer servir el retroprojector) i es fa que l'ombra de la
Lluna es projecti sobre l'esfera terrestre. D'aquesta forma s'aconsegueix visualitzar
un eclipsi de Sol. Es pot veure que l'ombra de la Lluna dóna lloc a una
petita taca sobre una regió de la Terra (vegeu la figura 8).
|
|
Fig. 7a: Simulació d'un eclipsi solar. |
Fig. 7b: Simulació d'un eclipsi solar. |
No és fàcil aconseguir aquesta situació,
perquè la inclinació del llistó ha de ser molt ajustada
(aquesta és la causa que hi hagi menys eclipsis de Sol que de Lluna).
|
Fig. 8: Detall de la figura prèvia (7a) |
Observacions
|
Fig. 9: Fotografia presa des de la ISS l'eclipsi de Sol de
1999 sobre una zona de la superfície terrestre. |
- Només pot tenir lloc un eclipsi de Lluna quan és lluna
plena i un eclipsi de Sol quan hi ha lluna nova.
- Un eclipsi solar només es veu en una zona reduïda de la Terra.
- És molt difícil que la Terra i la Lluna estiguin "ben
alineades", perquè es produeixi un eclipsi cada vegada que és
lluna nova o lluna plena.
Model Sol-Lluna
Per tal de visualitzar el sistema Sol-Terra-Lluna fent un èmfasi
especial en les distàncies, considerarem un nou model, tenint en compte
el punt de vista terrestre del Sol i de la Lluna. En aquest cas convidem els
estudiants a dibuixar i a pintar un gran Sol de 220
cm de diàmetre (més de 2
m de diàmetre) en un llençol i demostrarem que poden cobrir
aquest gran Sol amb una petita Lluna de 0,6
cm de diàmetre (menys d'1
cm de diàmetre). Es pot substituir la bola que fa de Lluna per
un forat en una taula de fusta perquè sigui més manejable.
És important la utilització de les dimensions esmentades anteriorment
per mantenir les proporcions dels diàmetres i les distàncies (vegeu
la taula 2).
En aquest model, el Sol se situa a 235
m de la Lluna i l'observador ha d'estar a 60
cm de la Lluna. Els estudiants se senten molt sorpresos que puguin cobrir
el gran Sol amb aquesta petita Lluna. Realment aquesta relació d'un Sol
400 vegades més
gran que la Lluna no és fàcil d'imaginar. És bo per tant
mostrar-ho amb un exemple per entendre la magnitud de les distàncies
i la mida real en l'univers. Tots aquests exercicis i activitats els ajuden
(i potser a nosaltres també) a comprendre quines són les relacions
espacials entre els cossos celestes durant un eclipsi solar. Aquest mètode
és molt millor que llegir una sèrie de números en un llibre.
|
Taula 1: Distàncies i diàmetres del sistema Terra-Lluna-Sol |
|
|
Fig. 10: Model de Sol. |
Fig. 11: Mirant el Sol a través del forat de la Lluna. |
Determinació del diàmetre del Sol
Es pot mesurar el diàmetre del Sol de diverses maneres.
A continuació presentem un senzill mètode usant una càmera
fosca. Es pot fer amb una caixa de sabates o amb un tub de cartró dels
que serveix d'eix central per al paper d'alumini o transparent de la cuina,
però si es fa amb un tub d’unes dimensions més grans s'aconsegueix
obtenir més precisió.
Tapem un dels extrems del tub amb paper vegetal mil•limetrat semitransparent
i l'altre extrem amb un paper opac, on farem un forat amb una agulla fina (vegeu
les figures 12 i 13).
S'ha de dirigir l'extrem amb el petit forat cap al Sol i mirar per l'altre extrem,
on hi ha el paper mil•limetrat. Mesurem el diàmetrede
la imatge del Sol en aquest paper mil•limetrat.
|
|
Fig. 12: El puntet del Sol. |
Fig. 13: Model de càmera obscura. |
|
Fig. 14: Problema geomètric subjacent. |
Per calcular el diàmetre del Sol,,
només cal considerar la figura 14, en la qual apareixen dos triangles
semblants, dels quals podem establir la relació:
D’aquesta relació es pot obtenir el diàmetre del
Sol:
Coneguda la distància del Sol a la Terra,,
podem calcular, coneguda la longitud del tub
i el diàmetre
de la imatge del Sol sobre la pantalla de paper mil•limetrat semi-transparent,
el diàmetre
del Sol (recordeu que el diàmetre solar és de ).
Es pot repetir l'exercici amb la Lluna plena sabent que aquesta es troba a uns
de la Terra.
Mides i distàncies en el sistema Terra-Lluna-Sol
Aristarc (310-230 aC)
va deduir algunes proporcions entre les distàncies i els radis del sistema
Terra-Lluna-Sol. Va calcular el radi del Sol i de la Lluna, la distància
de la Terra al Sol i la distància de la Terra a la Lluna en relació
amb el radi de la Terra. Alguns anys després Eratòstenes (280-192
aC)
va determinar el radi del nostre planeta i va ser possible calcular totes les
distàncies i radis del sistema Terra-Lluna-Sol.
La proposta d'aquesta activitat consisteix a repetir amb estudiants ambdós
experiments. La idea és repetir el procés matemàtic dissenyat
per Aristarc i Eratòstenes i, alhora, en la mesura que és possible,
repetir-ne les observacions.
L'experiment d'Aristarc, de nou
|
Fig. 15: Posició relativa de la Lluna en el quart |
Aristarc va determinar que l'angle sota el qual s'observa,
des de la Terra, la distància Sol-Lluna quan aquesta està en quart
(minvant o creixent) era de .
Actualment, se sap que va cometre un error, possiblement pel fet que li va resultar
molt difícil determinar el precís instant del canvi de fase de
la Lluna. De fet ,
però el procés usat per Aristarc és perfectament correcte.
A la figura 15, si s'usa la definició de cosinus, es pot deduir que:
on és la distància
de la Terra al Sol i és
la distància de la Terra a la Lluna. Llavors, aproximadament, .
(encara que Aristarc va deduir ).
Relació entre el radi de la Lluna i del Sol
La relació entre el diàmetre de la Lluna i del
Sol ha de ser similar a la fórmulaobtinguda prèviament, perquè
des de la Terra s'observen dos diàmetres iguals a .
Per tant, tots dos radis verifiquen
Relació entre la distància de la Terra a la Lluna
i el radi lunar o entre la distància de la Terra al Sol i el radi solar
Atès que el diàmetre observat de la Lluna és
de , amb
vegades aquest diàmetre és possible cobrir la trajectòria
circular de la Lluna al voltant de la Terra. La longitud d'aquest recorregut
és de vegades
la distància Terra-Lluna, és a dir ,
amb la qual cosa s’obté
i, per un raonament similar,
Aquesta relació és entre les distàncies a la Terra, el
radi lunar, el radi solar i el radi terrestre.
Relació entre el diàmetre del con de l'ombra de
la Terra i el radi de la Lluna
Durant un eclipsi de lluna, Aristarc va observar que el temps
necessari perquè la Lluna creui el con d'ombra terrestre era el doble
del temps necessari perquè la superfície de la Lluna estigués
coberta (vegeu la figura 16). Per tant, va deduir que l'ombra del diàmetre
de la Terra era el doble que el diàmetre de la Lluna, és a dir,
la relació de tots dos diàmetres o ràdis era de .
Realment se sap que aquest valor és de .
Relacionar-ho tot
|
Fig. 16: Con d'ombra i posicions relatives del sistema Terra-Lluna-Sol. |
Llavors (figura 16) es dedueix la relació següent:
on és una variable
auxiliar.
Introduint en aquesta expressió les relacions
i , es pot eliminar
i simplificant s'obté:
que permet expressar totes les dimensions esmentades anteriorment en funció
del radi de la Terra. Així
o n només cal substituir el radi del nostre planeta per obtenir totes
les distàncies i radis del sistema Terra-Lluna-Sol.
Mesures amb els estudiants
És una bona idea repetir les mesures realitzades per
Aristarc amb els estudiants. En particular, primer cal calcular l'angle entre
el Sol i la Lluna en el quart. Per realitzar aquesta mesura només és
necessari disposar d'un teodolit i saber l'instant exacte del quart. Així
es verificarà si aquest angle mesura
o (és aquesta
una mesura realment difícil d'obtenir).
En segon lloc, durant un eclipsi de lluna, usant un cronòmetre, és
possible calcular la relació entre els temps següents: "el
primer i l'últim contacte de la Lluna amb el con d'ombra terrestre",
és a dir, mesurar el diàmetre del con d'ombra de la Terra (vegeu
la figura 17a) i "el temps necessari per cobrir la superfície lunar",
això és la mesura del diàmetre de la Lluna (vegeu la figura
17b). Finalment és possible verificar si la relació entre els
dos temps és
o és de .
L'objectiu més important d'aquesta activitat, no és el resultat
obtingut per a cada radi o distància. El més important és
fer notar als estudiants que, si ells fan servir els seus coneixements i intel•ligència,
poden obtenir interessants resultats disposant de pocs recursos. En aquest cas
l'enginy d'Aristarc va ser molt important per aconseguir obtenir alguna idea
sobre la grandària del sistema Terra-Lluna-Sol.
És també una bona idea mesurar amb els estudiants el radi de la
Terra seguint el procés utilitzat per Eratòstenes. Encara que
l'experiment d'Eratòstenes és molt conegut, en presentem aquí
una versió reduïda de cara a completar l'experiència anterior.
|
|
Fig. 17a: Mesurant el con d'ombra i el diàmetre de la
Lluna. |
Fig. 17b: Mesurant el con d'ombra i el diàmetre de la Lluna. |
L'experiment d'Eratòstenes, de nou
|
Fig. 18: Situació de plomades i angles en l'experiment
d'Eratòstenes. |
Imagineu dues estaques clavades perpendicularment a terra,
en dues ciutats de la superfície terrestre sobre el mateix meridià.
Les estaques han d'estar apuntant cap al centre de la Terra. Normalment és
millor utilitzar una plomada,en la qual es marca un punt del fil per poder mesurar
les longituds. S'ha de mesurar la longitud de la plomada des del terra fins
a aquesta marca i la longitud de la seva ombra des de la base de la plomada
fins a l'ombra de la marca.
Es considera que els raigs solars són paral•lels. Aquests raigs solars
produeixen dues ombres, una per a cada plomada. Es mesuren les longituds de
la plomada i la seva ombra i usant la definició de tangent, s'obtenen
els angles i
(vegeu la figura 18). L'angle central
es pot calcular considerant que la suma dels angles d'un triangle és
igual a radians. Llavors
i simplificant
on
i s'han obtingut a
partir de mesurar la plomada i la seva ombra.
Finalment establint una proporcionalitat entre l'angle ,
la longitud del seu arc
(determinat per la distància sobre el meridià entre les dues ciutats)
i radians del cercle
meridià i la seva longitud ,
és a dir,
es dedueix que :
on
s'ha obtingut a partir de l'observació, en radians, i és
la distància entre les dues ciutats. Lògicament, es pot trobar
a partir d'un
bon mapa.
També cal esmentar que l'objectiu d'aquesta activitat no és la
precisió dels resultats. Només es vol que els estudiants descobreixin
que pensant i utilitzant totes les possibilitats que puguin imaginar són
capaços d'obtenir resultats sorprenents.
|
Fig. 19: L'efecte de les marees. |
Marees
Les marees són l'ascens i el descens del nivell del
mar causat pels efectes combinats de la rotació de la Terra i les forces
gravitacionals exercides per la Lluna i el Sol. La forma del fons i de la riba
a la zona costanera també influeixen, però menys. Les marees es
produeixen amb un període d'aproximadament 12 hores i mitja.
Les marees es deuen principalment a l'atracció entre la Lluna i la Terra.
Del costat de la Terra que està enfront de la Lluna i també al
costat oposat ocorren les marees altes (vegeu la figura 19). En els punts intermedis
es donen les marees baixes.
El fenomen de les marees ja era conegut en l'antiguitat, però la seva
explicació només va ser possible després de que es conegués
la llei de Newton de la gravitació universal (1687):
|
Fig. 20: Efecte, sobre l'aigua, de l'acceleració diferenciada
de la Terra en diferents àrees de l'oceà. |
La Lluna exerceix una força gravitacional sobre la Terra.
Quan hi ha una força gravitacional es pot considerar que hi ha una acceleració
gravitacional que, d'acord amb la segona llei de Newton ().
Així, l'acceleració de la Lluna sobre la Terra és determinada
per
on és
la massa de la Lluna i és
la distància de la Lluna a un punt de la Terra.
La part sòlida de la Terra és un cos rígid
i, per això, es pot considerar tota l'acceleració sobre aquesta
part sòlida aplicada al centre de la Terra. No obstant això, l'aigua
és líquida i experimenta una acceleració diferenciada que
depèn de la distància a la Lluna. D’aquesta manera, l'acceleració
del costat més proper a la Lluna és més gran que la del
costat més allunyat. En conseqüència, la superfície
de l'oceà genera un el•lipsoide (vegeu la figura 20) .
|
Fig. 21: Marees vives i marees mortes. |
Aquest el•lipsoide queda sempre ala zona més allargada cap a la Lluna
(vegeu la figura 19) i la Terra gira per sota. Així, cada punt de la
Terra té2 vegades al dia una marea alta seguida d'una marea baixa. Realment
el període entre marees és una mica superior a 12
hores i la raó és que la Lluna gira respecte a la Terra amb un
període sinòdic de prop de 29,5
dies. Això vol dir que recorre 360º
en 29,5 dies, de
manera que la Lluna avança en el cel prop de 12,2º
cada dia, és a dir, 6,6º
cada 12 hores. Com
que cada hora la Terra gira sobre si mateixa prop de 15º,
6,6º equivalen
a 24 minuts, de manera
que cada cicle de marea és de 12
hores i 24 minuts.
Com que l'interval de temps entre marea alta i marea baixa és la meitat,
el temps comprès des de la marea alta fins a la marea baixa o de la marea
baixa fins a la marea alta és d'unes 6
hores i 12 minuts.
Bibliografia
- Broman, L., Estalella, R., Ros, R.M., “Experimentos de Astronomía.
27 pasos hacia el Universo”, Editorial Alambra, Madrid, 1988.
- Broman, L., Estalella, R., Ros, R.M., “Experimentos de Astronomía”,
Editorial Alambra, México, 1997.
- Fucili, L., García, B., Casali, G., “A scale model to study solar
eclipses”, Proceedings of 3rd EAAE Summer School, 107, 109, Barcelona, 1999
- Reddy, M. P. M., Affholder, M, “Descriptive physical oceanography: State
of the Art”, Taylor and Francis, 249, 2001.
- Ros, R.M., “Lunar eclipses: Viewing and Calculating Activities”, Proceedings
of 9th EAAE International Summer School, 135, 149, Barcelona, 2005.
|