Guia del professorat
Projecte CMCF
Nivell
Metodologia
-
Els alumnes de primer de batxillerat de Física
aprofundeixen en els conceptes de mecànica que han anat descobrint
a l’etapa ESO i els apliquen per estudiar la Marató de la Fageda.
La metodologia seguida ha estat, primer, explicar els continguts de cada
unitat i posar-los en pràctica amb diversos exercicis extrets principalment
del llibre de text, i, segon, plantejar activitats d’ampliació
amb les dades GPS obtingudes de la cursa. Aquesta segona part és
la que correspon al projecte CMCF.
- Els alumnes s’organitzen en grups de treball, ja que la resolució
d’aquestes activitats necessita d'una certa capacitat d’indagació
i recerca, que pot ser que sigui difícil d’assoli individualment.
- Els enunciats es carreguen al Moodle del grup, amb els enllaços
necessaris (a manera de webquesta) perquè els alumnes puguin resoldre
les qüestions plantejades. A més, s’activa un fòrum
públic per respondre dubtes i ajudar els alumnes en el procés
de descoberta.
Temporització
Al llarg del curs de Física de 1r de batxillerat.
Primer trimestre: cinemàtica
-
Els alumnes han de descarregar una pista (track)
de GPS generada per un corredor que ha fet el recorregut de la cursa. El
fitxer, amb l'extensió tcx, es pot obrir com a full
de càlcul d'Excel. Cal, primer, que entenguin el significat de les
dades i, després, que n'escullin les necessàries. Es demana
que l’alumne representi gràficament alçada i velocitat
versus distància amb un full de càlcul (Excel) i
que després redacti un informe amb un processador de textos (Word)
en què comenti raonadament la forma d’aquest gràfic.
Segon trimestre: dinàmica
-
En aquest cas es demana als alumnes que calculin el percentatge
de cada pendent (forma habitual d’expressar aquesta magnitud, per
exemple per als conductors que circulen per un port de muntanya). Per fer-ho,
es fa l’aproximació que una pujada-baixada és un pla
inclinat, del qual coneixem la hipotenusa (distància recorreguda
mesurada pel GPS) i un dels catets (desnivell mesurat pel GPS). Un cop fet
això, també es demana a l’alumne que trobi l’angle
corresponent a aquest pendent i, amb la massa del corredor, calculi la component
X del pes i raoni les seves implicacions en les pujades i les baixades.
- Es demana que cada grup esculli només una pujada i una baixada del
recorregut. El fòrum del Moodle permetr que els grups de treball es
puguin coordinar i cobrir tota la cursa.
Tercer trimestre: energia i pòster resum
-
La despesa energètica d’un corredor per
muntanya és una dada molt important a l’hora de planificar
els entrenaments i les curses. En aquest projecte, es demana als alumnes
que estimin l’energia mecànica produïda pel corredor (com
a suma d’energia cinètica i potencial), la comparin amb l’energia
total gastada (mesurada pel dispositiu GPS) i en treguin conclusions, així
com que calculin la potència mecànica desenvolupada pel corredor.
A més a més, els alumnes han de calcular la despesa total
d’energia (mètode de Léger-Mercier) i comparar aquests
resultats amb els generats pel GPS.
- Cada grup de treball s'ha de centrar en la pujada i la baixada escollides
en l’activitat anterior i, un cop tinguin tots els resultats, ha de
fer l’avaluació total de l’energia amb tota la classe.
- Finalment, també amb tota la classe, ha de preparar un resum de
tot el treball fet en format pòster (100x70 cm) amb un programa de
presentacions (PowerPoint).
Orientacions tècniques
- Les dades GPS s’han obtingut amb un dispositiu Garmin Forerunner
305. Les dades s’extreuen amb fitxers tcx que es poden
obrir amb l’Excel en format xml.
- L’estimació de l’energia cinètica del corredor
al llarg d’una cursa s’ha fet a partir de l’aproximació
publicada en aquesta pàgina web:
http://sprott.physics.wisc.edu/technote/walkrun.htm
[9 de juliol de 2014].
- L’estimació de la despesa total energètica s’ha
trobat a: SOLÉ FORTÓ J. (2008). Teoría del entrenamiento
deportivo. Barcelona: Sicropat Sport (pàgines 91-92).
Aplicació del projecte en altres centres
Aquest treball s’ha realitzat íntegrament a l’INS
La Sénia, però està inclòs dins del projecte CMCF,
que és un projecte cooperatiu entre diversos centres de les Terres de
l’Ebre.
L’eix vertebrador del projecte han estat les curses per muntanya, ja que
molt a prop de cadascun dels centres que hi participen se celebra una cursa.
Això ha permès a professors i alumnes col•laborar i/o participar
en les curses, aconseguir dades reals i molt properes, recollir informació
de la seva localitat o rodalies, etc. En resum, establir un lligam entre l’alumne
i el seu entorn que es pretén que serveixi per motivar-lo en el procés
d’aprenentatge.
Al llarg dels tres cursos que fins ara s’ha dut a terme el projecte (des
de setembre de 2011 fins a juny de 2014), s’han preparat moltes activitats
de física, i també d’altres matèries, que ara es
poden trobar recopilades en el següent llibre electrònic:
Aquest recull d’activitats el poden utilitzar altres centres. Per facilitar
aquest ús, també s'en poden sol•licitar els solucionaris
al coordinador del projecte:
A més a més, el projecte es pot aplicar a altres centres d’altres
parts de Catalunya, ja que actualment les curses per muntanya són molt
populars arreu i és molt probable que se’n celebri alguna a prop
dels centres que hi estiguin interessats.
Full de l’alumnat
Objectiu
Aplicar conceptes de cinemàtica, dinàmica i energia per a l’estudi
de la Marató de la Fageda i publicació d’un pòster
amb els resultats.
Introducció
La física és una ciència experimental
i això vol dir que ens serveix per explicar molts dels fenòmens
naturals que observem. Un d’aquests és, per exemple, el moviment
dels cossos amb les forces i l’energia necessaris perquè es produeixi.
En aquest treball aplicarem el que hem après a classe a les dades reals
d’un moviment, la cursa per muntanya que es fa a La Sénia. Un cop
finalitzat aquest estudi, es presenten els resultats en format de pòster,
que servirà per què els participants de la cursa la coneguin amb
més detall.
Material
- Garmin 305 Forerunner
- Pistes (tracks) GPS
- Paquet ofimàtic (Microsoft Office)
Realització
Activitat 1. Cinemàtica
A
partir de la pista de la Marató de la Fageda, construïu un gràfic
v/h/x
i comenteu-lo. Deseu els fitxers Excel i Word comprimits en un fitxer rar.
Recursos que podeu utilitzar:
Web
de la cursa (seguiu l'enllaç, vegeu la figura 1)
Pista
al web de Garmin (seguiu l'enllaç, vegeu la figura 2)
Activitat 2. Dinàmica
Esculliu
una pujada i una baixada de la cursa 2013, a partir de les dades la pista.
Publiqueu la vostra selecció al fòrum i assegureu-vos que sigui
diferent a la dels altres grups. Després calculeu:
- La velocitat mitjana en aquest tram (m/s
i min/km).
- El pendent mitjà (%).
- La inclinació mitjana (en graus).
- La component del pes en la direcció del moviment del corredor de
66 kg de massa
i que haurà de vèncer o contrarestar en cas que pugi o baixi
respectivament, respectivament.
Presenteu els càlculs i resultats en un fitxer de Word.
Recursos amb informació útil:
http://www.altimetrias.net/articulos/4ComoPendiente.asp
(seguiu l'enllaç, vegeu la figura 3)
http://recursostic.educacion.es/gauss/web/materiales_didacticos/eso/actividades/geometria/trigonometria/pendiente_carretera/actividad.html
(segui l'enllaç)
Activitat 3. Energia
Calculeu
l’energia mecànica (suma de cinètica i potencial gravitatòria)
que el corredor consumeix al llarg de la pujada i la baixada que heu seleccionat
en l’activitat anterior. Calculeu també la potència desenvolupada.
|
Fig.4: cliqueu per baixar el pdf
|
En l'enllaç següent trobareu informació per poder estimar
l’energia cinètica:
http://sprott.physics.wisc.edu/technote/walkrun.htm
(seguiu l'enllaç o a la figura 3 en trobareu el pdf)
Activitat 4. Posada en comú
Un cop fet això, a classe i amb els resultats de tots el grups, calcularem
l’energia total de la cursa i la compararem amb el valor obtingut amb
el dispositiu GPS.
Abans
d’aquesta sessió, heu de fer una cerca dels mètodes de
càlcul de l’energia total que un corredor consumeix en una cursa,
per conèixer com els aparells GPS estimen aquesta dada (per exemple:
mètode de Léger-Mercier)
Solucions
Activitat 1. Cinemàtica.
En primer lloc caldria consultar el web de la cursa per conèixer-la.
Es pot trobar tota la informació del recorregut en l’apartat següent.
Després s’ha de descarregar la pista (fitxer generat pels dispositius
GPS) des del web de Garmin.
|
Fig.5: |
Per poder descarregar-la és necessari donar-s'hi d’alta.
El format adequat és el tcx ja que és el que
conté més dades. A més, aquest web proporciona moltíssima
informació sobre el recorregut, que pot ajudar a entendre millor les
dades i a realitzar les activitats.
Un cop descarregada, s’ha d’obrir la pista amb l’Excel i escollir
l’opció de format xml. EL fitxer conté
moltes dades però cal triar les que són útils. Les columnes
que s'han d’utilitzar per resoldre les activitats són:
TotalTimeSeconds, DistanceMeters,
Calories, Time,
AltitudeMeters, DistanceMeters2,
Speed
Per construir el gràfic
(velocitat i alçada en front de la distància) cal seleccionar
les columnes Speed i AltitudeMeters
i representar-les en front de DistanceMeters2.
El gràfic conté 2 eixos
que amb l’Excel s’aconsegueixen amb l’opció “Dar
formato a serie de datos / Opciones de serie / Trazar serie en / Eje secundario”.
El gràfic inicial que s’obté és el de la figura 5.
|
Fig.6: |
Com es pot veure els valors de la velocitat incorporen un elevat
soroll de fons. Això es deu a la baixa precisió del GPS (
en les millors condicions) en aquests intervals de distàncies. En concret
la pista conté
punts per a una distància de ,
cosa que significa que ha recollit una dada aproximadament cada .
Per reduir el soroll de fons es pot recórrer a suavitzar les dades; per
exemple, amb un algoritme de mitjana mòbil que substitueix cada valor
pel valor mitjà d’una finestra de n
valors, la meitat anteriors i l’altra meitat posteriors. El següent
gràfic s’ha obtingut amb una finestra de
valors (exemple de fórmula d'Excel:
X15=promedio(X5:X25)).
Pel que fa al comentari del gràfic es pot dir:
- L’alçada vs distància mostra el perfil de
la cursa.
- La velocitat en una cursa per muntanya és molt variable, ja que
els canvis d’alçada no permeten córrer a ritmes constants.
- Tot i aquesta variabilitat, es poden veure tendències, com són
una disminució de la velocitat a les pujades i un augment a les baixades.
Activitat 2. Dinàmica.
Abans que res, s’han d’identificar les diferents pujades-baixades
amb tota la classe. A partir d’aquí, cada grup de treball tria
les seves, les publica al fòrum del Moodle i comprova que no coincideixin
amb les d’algun altre grup.
Com a exemple, es mostren a continuació tots els càlculs fets
per a la primera pujada, entre el Povet del Torril i la Caseta Bernarda.
S’ha de començar per extreure de la pista les dades inicials i
finals d’aquest tram:
|
Fig.7: |
Ara ja es poden començar a fer càlculs de cinemàtica:
|
Fig.8: |
A continuació es resolen les qüestions relatives a la dinàmica,
considerant que la pujada és com un pla inclinat:
Pendent mitjà
|
Fig.9: |
Per entendre millor el significat d’aquesta força, es pot calcular
la massa d’un cos que tingui aquest pes. En aquest cas:
Es podria dir que el corredor per vèncer la pujada, fa una força
en la direcció del pla amb el mateix mòdul que la que hauria de
fer de més (cos a banda) en la direcció vertical, en una superfície
plana carregant un sac de .
Activitat 3. Energia
El càlcul de la despesa (o consum o dissipació)
d'energia en una cursa de muntanya es pot dividir en dues parts. La primera
seria l’energia dissipada per mantenir la velocitat o energia dissipada
cinètica, que
es podria estimar com l'energia consumida per mantenir la velocitat del corredor
com si avancés sempre per una superfície plana. La segona seria
l’energia dissipada en les pujades i baixades, que correspondria a la
dissipació en cada pujada i baixada que el corredor supera al llarg de
recorregut. Notem que el nostre cos no té un mecanisme de recuperació
d'energia potencial gravitatòria en les baixades, de manera que en les
baixades també hi haurà dissipació d'energia a causa essencialment
de la manera que té el nostre cos de frenar, com veurem més endavant.
La potència cinètica dissipada és,
segons J.C.Sprot (vegeu la figura 3 o aneu a l'article [pdf]
)
I amb la durada es pot saber l’energia dissipada cinètica :
Pel que fa a la dissipada en les pujades :
i el consum energètic total ( energia dissipada total):
En cas que ens trobem en una baixada, el càlcul es
repeteix, si bé amb una lleugera variant. Tothom ha pogut comprovar que
“és més cansat pujar que baixar”, però també
que “baixant també et canses”. Doncs bé, en aquest
treball es proposa que quan un corredor baixa ha de fer una força igual
i oposada al per no
caure cap endavant. El nostre cos fa una despesa energètica per fer aquesta
força, que anomenem energia dissipada de baixada.
Un valor aproximat d'aquesta energia dissipada és:
Així, per exemple, per a la baixada Cruïlla Plans - Àrea
la Fou:
que amb una dissipació cinètica de
genera una energia dissipada de .
Un cop tenim l’energia, el càlcul de la potència per a la
pujada que estudiem és:
que és un valor dins de l’ordre de les potències desenvolupades
pels esportistes que practiquen atletisme.
Activitat 4. Posada en comú
Un cop tots els grups de treball han presentat els seus resultats en l’activitat
anterior, se sumen totes les energies parcials obtenir una estimació
de l’energia dissipada total al llarg de les pujades i baixades de la
cursa.
Si es compara aquest valor amb la despesa energètica total que calcula
el dispositiu GPS Garmin que s’ha emprat:
Això significa que aproximadament la meitat de l’energia total
consumida pel cos del corredor es consumeix al llarg de les pujades i les baixades.
La resta, un 20% aproximadament
es gasta per córrer els trams que no s’han calculat (considerant
la superfície plana i la velocitat mitjana de tota la cursa) i, l’altra
part de l’energia es perd en forma de calor i suor a traves de la pell.
Per acabar, el treball es planteja investigar com els aparells GPS calculen
la despesa energètica. Després d’una recerca sobre aquest
tema, es troba el mètode de Léger-Mercier que realitza el càlcul
a partir dels mateixos paràmetres inicials amb què ho ha fet l’aparell
GPS Garmin utilitzat en aquest cas, que són la distància a recórrer,
la velocitat mitjana i la massa corporal que es desplaça.
D’acord amb la bibliografia, es calcula la velocitat mitjana en metres
per minut:
Llavors es busca el consum energètic en funció de la velocitat
(taula de Léger i Mercier). Per a aquesta velocitat és .
Es multiplica aquest valor per la massa del corredor i la distància en
quilòmetres:
Com es pot veure, aquest valor d’energia total consumida
de és molt semblant
al que estima el GPS de.
Amb això es pot concloure que aquest aparell utilitza un algoritme semblant
al de Léger-Mercier.
Finalment, al següent enllaç es pot consultar el pòster resum
de totes aquestes activitats publicat al web del projecte CMCF.
|