|
núm 14 |
Tardor del 2014 |
Societat Catalana de Física |
| Les curses per muntanya a les classes de Física: Marató de la Fageda Florenci Sales
|
Des del setembre de 2011, l’Institut La Sénia participa en el projecte d’innovació “Les Curses per muntanya a les classes de Física”(projecte CMCF), que, de manera transversal, combina la física amb aquest esport. Les curses per muntanya han esdevingut una pràctica esportiva popular molt estesa al sud de Catalunya. En concret, a la Sénia (Tarragona) se celebra la Marató de la Fageda, una cursa de 42 km i un desnivell positiu acumulat de 2.430 m que transcorre pel Parc Natural dels Ports. Els alumnes de Física de primer curs de batxillerat de l’Institut La Sénia han treballat les dades d’aquesta cursa, aplicant-t’hi els coneixements de cinemàtica, dinàmica i energia, estudiats a classe. Els resultats obtinguts s’han publicat en un pòster, presentat uns dies abans de la cursa, perquè els participants poguessin conèixer la cursa amb més detall. |
| La Física del LHC Hèctor Garcia
|
El Large Hadron Collider (LHC) o Gran Col•lisionador d'Hadrons és un accelerador de partícules de 27 km de circumferència situat a Ginebra, Suïssa, que fa col•lisionar protons o ions pesats en quatre punts concrets. En aquests punts es troben instal•lats detectors enormes que, com si d'una càmera fotogràfica es tractés, enregistren totes les reacciones que tenen lloc al punt d'interacció. Per dur a terme d'una manera efectiva les col•lisions la intervenció i coordinació de molts i diversos àmbits han de convergir en un únic punt. Entre aquests camps es troben des de la dinàmica de les partícules que circulen per l'accelerador fins a la superconductivitat necessària per mantenir l'alt camp magnètic dels imants. En aquest recurs es vol introduir l'alumnat en tot un seguit de conceptes, tots independents però al final interrelacionats, que envolten al món dels acceleradors. Pot servir com a eina pràctica per veure algunes de les aplicacions dels conceptes que de vegades romanen dins d'un àmbit potser abstracte i, a la vegada, apropar l'alumnat a la física de més alt nivell com ara la física de partícules. |
|