|
núm 15 |
Primavera 2015 |
Societat Catalana de Física |
| Mirem el cel Mar Gómez i Àngel Villalba
|
L'objectiu d'aquesta pràctica és desenvolupar diferents aspectes del currículum de ciències experimentals de l'ESO, en especial la Gravitació i la concepció de l'Univers, que en el nostre centre tractem bàsicament a 4t. És una bona oportunitat per donar una visió tant històrica com actual de la concepció de l'Univers. |
| L'acceleròmetre del mòbil. Una alternativa al sensor de distància? Víctor López
|
En aquest article comparem la recollida de dades i/o el càlcul de la posició, la velocitat i l'acceleració en funció del temps d'un cotxet de joguina que es desplaça al llarg d'un carril i descriu un MRUA. Per fer-ho, utilitzem dos sistemes: el sensor de distància convencional que s'utilitza en molts instituts i l'acceleròmetre que tenen els mòbils d'última generació. Un cop vist que les gràfiques obtingudes són molt similars, discutim els elements més positius i negatius de cada sistema de recollida de dades. |
| Naturalesa de la llum Santi Vilchez
|
El projecte, basat en la construcció d'un espectròmetre, neix amb la voluntat d’ajudar els alumnes a iniciar-se en el canvi conceptual que representa la física moderna respecte de la física clàssica. Tot i que es parla principalment de la llum i de les seves propietats, la utilització de l'espectròmetre ens permet parlar de conceptes de física moderna, de física nuclear, de física ondulatòria i de la llum com a ona electromagnètica.
|
| Problemes empaquetats. Imatges Octavi Plana
|
En aquest número presentem un seguit de problemes empaquetats, pensats per a primer de batxillerat, en els quals la llum es treballa tant amb el model de raigs com amb el d'ones. |
| El racó obscur. El misteri dels imants de nevera Xavier Bohigas
|
Les activitats d’investigació en el àmbit escolar, normalment, van associades a activitats de laboratori, en les quals els alumnes fan algun muntatge experimental i utilitzen aparells de mesura. Però també es poden realitzar activitats d’investigació amb objectes quotidians. L’experiència que presentem està orientada en aquest sentit: es proposa als estudiants que formulin un model del camp magnètic dels imants de nevera que expliqui satisfactòriament els fenòmens observats prèviament. El professor actua com a guia de la formulació del model. |
|