  
  
Marc teòric
L’electricitat és una de les temàtiques 
  que destaca en el currículum de ciències naturals d’educació 
  primària de Catalunya, dins del bloc denominat “matèria 
  i energia”. Encara que alguns estudis mostren com aquesta temàtica 
  és difícil d’entendre per a l’alumnat, s’han 
  realitzat diverses aproximacions per tal de millorar la seva comprensió 
  (García, Carmona et al., 2016). 
  Estudis recents demostren que la indagació científica com a metodologia 
  o estratègia aporta bons resultats en l’ensenyament i aprenentatge 
  de les ciències experimentals (National Research Council, 2012). Segons 
  l’informe de la Science Education for Responsible Citizenship (Hazelkorn 
  et al., 2015), la indagació és definida com “un 
  procés complex per donar sentit i construir models conceptuals coherents 
  en què l’alumnat formula preguntes, investigua per trobar respostes, 
  contrueix noves comprensions, significats i coneixements, i comuniqua i aplica 
  el seu aprenentatge de forma productuva en situacions desconegudes”. Tot 
  i això, aquesta metodologia d’ensenyament/aprenentatge té 
  poca incidència en les aules en comparació amb altres metodologies 
  més tradicionals (Cañal et al., 2013). 
  Per tal de vèncer les dificultats que suposa la comprensió de 
  l’electricitat en un context escolar, en el present estudi proposem una 
  metodologia basada en la incorporació de recursos tecnològics 
  per facilitar l’impuls d’un procés indagador, concretament 
  en l’aprenentatge de l’electricitat i els circuits elèctrics 
  en l'educació primària. 
 
Objectius
 El principal objectiu del present treball és establir 
  una estratègia basada en l’ús de recursos tecnològics 
  per desenvolupar indagacions satisfactòries en un context escolar per 
  facilitar l’aprenentatge dels circuits elèctrics. Per tal de dur 
  a terme aquest objectiu, proposem: i) aplicar una metodologia basada en l’ús 
  de d’eines tecnològiques com el simulador informàtic i el 
  vídeo, com a guies per investigar sobre els circuits elèctrics 
  i ii) avaluar l’aprenentatge adquirit sobre els circuits elèctrics 
  i l’electricitat gràcies a la introducció d’aquesta 
  metodologia. 
 
Metodologia
Participants 
Els participants en la prova pilot van ser set estudiants de 
  cinquè curs i set estudiants de sisè curs d’una classe de 
  cicle superior d’educació primària. Els estudiants no tenien 
  cap formació prèvia en circuits elèctrics ni coneixien 
  el simulador informàtic.  
Material
L’activitat desenvolupada requereix dos suports diferents: 
  i) eines tecnològiques: simulador informàtic i vídeos 
  de suport i ii) fitxes de treball: on es proposa a l’estudiant 
  diverses qüestions amb la finalitat de facilitar-ne la comprensió 
  i el treball autònom durant el desenvolupament de l’activitat. 
Simulador informàtic
El programa de simulació de circuits elèctrics 
  utilitzat va ser Physics Education Technology (PhET) (https://phet.colorado.edu/es/simulation/legacy/circuit-construction-kit-dc) 
  (Colorado, 2014). Aquest programa permet construir circuits elèctrics 
  virtuals amb diversos materials: bombetes, bateries, interruptors, cables, etc. 
  i, a més, es poden realitzar mesures de diverses variables com per exemple 
  el voltatge o la intensitat de corrent elèctric. El treball amb el simulador 
  informàtic permet: i) establir les relacions bàsiques de l’electricitat; 
  ii) construir circuits a partir de dibuixos esquemàtics; iii) utilitzar 
  el voltímetre i l’amperímetre per recollir dades dels circuits 
  i iv) determinar la resistència d’objectes quotidians a partir 
  de “la bossa d’objectes”. El treball a partir del simulador 
  informàtic facilita les tasques a l’alumnat, ja que s'obtenen resultats 
  de forma immediata.  
Càpsules de vídeo
Proporcionem als estudiants dos fragments de vídeo que 
  exemplifiquen aspectes fonamentals del procés indagador: i) contextualització 
  de l’activitat per situar l’alumnat i ii) planificació 
  de la indagació, que aporta idees generals sobre el disseny d’una 
  investigació. L’alumnat pot visualitzar de forma individual i lliurement 
  els vídeos durant el desenvolupament de la investigació amb l’ajuda 
  d’un dispositiu mòbil (tauleta) que emmagatzema i permet visualitzar 
  fàcilment les càpsules de vídeo.  
 
Fitxes de treball
El procés d’indagació es complementa amb 
  l’ús d’un conjunt de fitxes de treball individuals que proposen 
  a l’alumnat diverses qüestions amb la finalitat de facilitar-los 
  la comprensió i el seguiment de l’activitat indagadora.  
 
Avaluació del procés: qüestionari final
Es proporciona un qüestionari final que permetrà 
  realitzar una anàlisi quantitativa de l’aprenentatge adquirit per 
  l’alumnat. Aquest qüestionari està format per tres blocs de 
  dues preguntes cadascun, que plantegen qüestions conceptuals de tipus test: 
  i) bloc 1: distinció entre materials aïllants/conductors i el concepte 
  de circuit elèctric ideal en què no existeix resistència 
  elèctrica dels elements conductors i ii) bloc 2: principi de conservació 
  de l’energia i llei d’Ohm; iii) bloc 3: relació tensió-corrent 
  equivalent en diferents circuits atenent al principi de conservació de 
  l’energia (annex 
  1). 
 
Procediment 
Aquesta activitat presenta un cronograma de 4 sessions de 90 
  minuts en què l’alumnat desenvolupa una investigació centrada 
  en l’electricitat. Les dues primeres sessions són claus en el desenvolupament 
  d’un procés indagador (contextualització i planificació) 
  i són les etapes en què es proporciona als estudiants els fragments 
  de vídeo com a ajuda. En la tercera sessió, l’alumnat du 
  a terme una investigació mitjançant l’ús del simulador 
  informàtic. Durant aquesta sessió, els estudiants deixen constància 
  del progrés de la seva investigació (anoten els passos que segueixen, 
  les seves idees al respecte, el material que necessiten, les variables que seleccionen 
  i les dades que recullen, i reflexionen sobre alguna possible explicació 
  relacionada amb aquesta investigació). En aquestes tres sessions, el 
  docent actua com a guia de l’activitat i el seu paper es limita a resoldre 
  els dubtes puntuals de l’alumnat per facilitar-li l’activitat (resol 
  problemes tecnològics, controla el clima de l’aula, aporta suggeriments 
  addicionals). Finalment, en la sessió 4, el grup classe reflexiona amb 
  l’ajuda del mestre el procés realitzat i interpreten conjuntament 
  els resultats obtinguts. Al finalitzar aquest conjunt de sessions, s’efectua 
  una avaluació del procés indagador mitjançant un qüestionari 
  per valorar l’aprenentatge de l’alumnat. 
 
Resultats i discussió
 En el present estudi ens centrarem exclusivament en l’anàlisi 
  conceptual a partir del qüestionari final realitzat per l’alumnat 
  (annex 
  1). En un nivell general d’anàlisi, els resultats mostren que 
  la meitat de l’alumnat ha respost correctament totes les preguntes, mentre 
  que 6 de 14 ha respost cinc preguntes adequadament. Només existeix el 
  cas d’un alumne que ha respost correctament quatre de les sis preguntes, 
  fet que es podria atribuir a la seva absència durant la primera sessió 
  de l’activitat.  
  A partir de l’estructura del qüestionari i basant-nos en els conceptes 
  i idees científiques treballades en cada pregunta, podem distingir tres 
  blocs principals. El primer, que agrupa les preguntes A i B, 
  fa referència a la distinció entre materials aïllants i conductors 
  i al concepte de circuit ideal en el qual no hi ha resistència elèctrica 
  dels elements conductors (annex 
  1). Els resultats de la pregunta A mostren que la majoria 
  dels estudiants (13/14) distingeix els materials conductors dels aïllants 
  en consonància amb el treball de García- Carmona et al. 
  (2016), i també comprèn que el circuit ha d’estar tancat 
  perquè hi pugui passar el corrent fins qur s'encén la bombeta, 
  de manera que té uns resultats semblants a l’estudi de Kukkonen 
  et al., (2009). Tot i això, a la pregunta B s’evidencia 
  que 4 de 14 alumnes pensen que si el circuit ideal té menys elements 
  conductors, la bombeta lluirà més (vegeu la figura 1). 
  
     
        | 
     
     
      |    Fig. 1: Relació de les respostes dels alumnes en funció 
          de les preguntes de la prova final.   | 
     
   
 
 
  El segon bloc, recull les preguntes C i D, 
  que evidencien el principi de conservació de l’energia i la llei 
  d’Ohm (annex 
  1). Els resultats manifesten l’alt nivell de comprensió d’aquest 
  bloc, en el qual s’observen les millors puntuacions del qüestionari. 
  En la pregunta C gairebé tots els estudiants han estat 
  capaços d’establir la relació directa entre el voltatge 
  de la pila i la brillantor de la bombeta. Aquests resultats demostren la comprensió 
  de la relació i la importància d’obtenir un feedback 
  constant i qualitatiu (brillantor de la bombeta) que facilita el treball 
  amb el simulador informàtic (Jaakkola i Veermans, 2014). Respecte a la 
  pregunta D, els estudiants han detectat que algunes de les 
  dades recollides en una taula tensió-corrent eren errònies i assenyalen, 
  en la majoria dels casos, quines eren incorrectes (vegeu la figura 1). 
Finalment, en el tercer bloc, format per les preguntes E 
  i F, que incideix en la relació tensió-corrent 
  i en la seva equivalència en els diferents circuits proposats atenent 
  al principi de conservació de l’energia (annex 
  1). A la pregunta E, tots els alumnes hi responen correctament, 
  cosa que vol dir que han assimilat aquesta relació. Finalment, considerem 
  que la pregunta F és la que té una complexitat 
  més gran per interpretar-ne els resultats a partir de la gràfica 
  tensió-corrent de cadascun dels circuits proporcionats. Malgrat això, 
  els resultats observats són molt positius, ja que 10 de 14 alumnes han 
  respost correctament aquesta última pregunta plantejada (vegeu la figura 
  1). La interpretació dels resultats i la reflexió de les idees 
  és una de les etapes del procés indagador que requereix més 
  esforç per part de l’alumnat, tot i això, els resultats 
  són molt positius i demostren l’èxit de la metodologia dissenyada 
  com a guia per treballar un procés indagador científic en un context 
  escolar. 
Conclusions
 En definitiva, els resultats mostren que la integració 
  de la metodologia aplicada basada en l’ús del simulador informàtic 
  i amb el suport del vídeo facilita el desenvolupament d’un procés 
  indagador promovent l’aprenentatge del contingut científic centrat 
  en l’electricitat i els circuits elèctrics. A més, és 
  important destacar l’actitud positiva de l’alumnat al llarg de l’activitat 
  i l’especial motivació cap al treball amb recursos tecnològics. 
 
Agraïments
 Els autors agraeixen a l’alumnat i a l’equip docent 
  del centre educatiu la participació i disposició a compartir el 
  material en el present estudi. Aquest treball s’emmarca dins del Projecte 
  Programa de Promoció de la Recerca 2016 -AUDL - Ajuts de la Universitat 
  de Lleida. 
 
Referències bibliogràfiques
  
    - Cañal de León, P., Criado García-Legaz, A. M., García 
      Carmona, A., & Muñoz, G. (2013). La enseñanza relativa 
      al medio en las aulas españolas de Educación Infantil y Primaria: 
      concepciones didácticas y práctica docente. Investigación 
      en la Escuela, 81, 21-42.
 
     
    - Colorado, U. D. (2014). PHET Interactive Simulations. https://phet.colorado.edu/es/simulation/legacy/circuit-construction-kit-dc.
 
     
    - García-Carmona, A., Criado, A. M., & Cruz-Guzmán, M. 
      (2016). Primary pre-service teachers’ skills in planning a guided 
      scientific inquiry. Research in Science Education, 1-22.
 
     
    - Hazelkorn, E., Charly, R., Constantinos, C., Ligia, D., Michel, G., … 
      Welzel-Breuer, M. (2015). Science education for responsible citizenship. 
      Brussels: European Commission.
 
     
    - Jaakkola, T., & Veermans, K. (2015). Effects of abstract and concrete 
      simulation elements on science learning. Journal of Computer Assisted 
      Learning, 31(4), 300-313.
 
     
    - Kukkonen, J., Martikainen, T., & Keinonen, T. (2009). Simulation of 
      electrical circuit in instruction by fifth graders. Education, 
      21, 158-164.
 
     
    - Research Council. (2012). A framework for K-12 science education: Practices, 
      crosscutting concepts, and core ideas. National Academies Press.
 
     
   
 
 
  
 
 
  |