Guia del professorat
L'activitat que es presenta ha estat elaborada a partir d'una
miniaplicació (applet) del web http://phet.colorado.edu
,
un cop traduït al català, per tal de treballar les ones en general
i el so en particular.
Les miniaplicacions en Java són eines molt útils en l'aprenentatge
de la física, ja que ens permeten simular situacions reals que a vegades
són difícils de reproduir a l'aula.
Aquesta activitat ha estat portada a terme amb alumnes de 4t d'ESO, un cop introduïts
els conceptes generals de les ones. Aquests alumnes disposaven de portàtils
a l'aula i durant la sessió també portaven auriculars, per no
molestar la resta de companys.
El guió pauta, pas a pas, què ha de fer l'alumnat. És una
activitat senzilla i clara, però val la pena anar aturant-se en els diferents
apartats per comentar-ne els resultats.
En la nostra experiència a l'aula ens hem trobat que en l'apartat en
què es treballa el factor del qual depèn que sentim el so més
o menys fort, l'alumnat coincidia que en augmentar l'amplitud el so aquest era
més fort, però també molts indicaven que en augmentar la
freqüència també el sentien més fort... Potser cal
que comentem que l'oïda humana és més sensible als sons aguts
que als greus i, per això, tenim la sensació que els sons aguts
són, energèticament, "més forts”.
Full de l'alumnat
L'objectiu d'aquesta pràctica és treballar les propietats
del so.
1. Primer repassa les principals
característiques de les ones: amplitud, longitud d'ona, període,
freqüència i velocitat de propagació. Mira atentament
el gràfic de la figura 1 i contesta les preguntes, tenint en
compte que cada quadrat fa de
costat. Indica també com obtens cada valor.
a) Quant val la longitud d'ona
()?
|
|
Fig. 1: En
sacsejar amunt i avall l'extrem d'una corda es produeixen ones. Si ho
fem a un ritme constant podem obtenir una ona com la de la figura, que
seria com una foto de la corda. Si fos un vídeo, podríem
veure com la forma (no la corda) es desplaça. |
b) Quant val l'amplitud
()?
c) Si fixant-nos en
un punt de la pantalla hem vist passar
ones en segons, quant
val la freqüència ()?
d) Quan val el període
()?
e) A quina velocitat
es propaga l'ona ()?
2.
Ara treballarem amb la miniaplicació en Java
que es veu a la figura 2.
Per fer les mesures i proves, marca la casella .
Un cop fetes, desmarca-la per no molestar els altres companys.
Selecciona la pestanya .
Activa l'àudio i sentiràs el so que emet l'altaveu. Al
cap d'una estona prem el botó fins
que el manòmetre
marqui zero. Què ha passat amb el so? En funció del que
acabes d'observar, et sembla que el so és una ona mecànica
o electromagnètica?
|
|
|
3. Clica ara la pestanya
superior . Estudiarem
una qualitat del so que s'anomena intensitat.
Té relació amb com de fort o fluix sentim un so. Mou els cursors
de i
(sense desplaçar el ninot ).
Quan aconsegueixes que se senti més fort, quan augmentes la freqüència
o l'amplitud? Amb quina magnitud de les ones està relacionada, doncs,
la intensitat?
4. Clica ara (a la dreta)
el botó .
Ara sentiràs el so tal com el sent el ninot. Sense modificar ni la freqüència
ni l'amplitud, acosta i separa el ninot de l'altaveu. Com de més fort
sents el so?
Això es deu al fet que l'energia de l'ona s'ha de repartir en un front
cada cop més ampli, per la qual cosa l'amplitud (i, per tant, la intensitat)
disminueix amb la distància.
5. La segona qualitat que estudiarem
és el to, que és el que ens permet
diferenciar sons més aguts d'altres més greus o, parlant musicalment,
distingir un la d'un do, per exemple. Varia el cursor de la freqüència.
Quan creus que el so es fa més agut, quan augmentem la freqüència
o quan la disminuïm?
6. Busca a Internet
quina és la freqüència d'algunes notes, per exemple .
Intenta escoltar-lesamb la miniaplicació.
7. Fixa't en la distància
entre dues ones consecutives (longitud d'ona). Com varia quan n’augmentes
la freqüència?
Escriu la fórmula que justifica el que acabes d'observar experimentalment
(recorda que la velocitat del so en un medi determinat és constant).
Relacionant això amb el que acabes d'esbrinar en apartats anteriors,
quins sons tenen una longitud d'ona més gran, els més aguts o
els més greus?
8. Però tothom sap distingir el
so d'una trompeta del d'un violí, encara que toquin la mateixa nota (igual
freqüència), i igual de fort (igual intensitat). Busca informació
sobre la qualitat del so que ens permet distingir-ho, i explica breument en
què consisteix.
9. Per acabar, tractarem
de determinar aproximadament la velocitat a què es propaga el so. Fes
clic a dalt, a la pestanya que diu .
Farem tres mesures de la longitud d'ona per diferents freqüències
i calcularem la velocitat mitjana: un cop fixada la freqüència escollida,
atura l'animació amb el botó inferior de pausa
i trasllada el regle
al lloc adequat per tal de mesurar la longitud d'ona. Procura escollir freqüències
separades (cap als ,
cap als i cap als ).
Freqüència () |
Longitud d'ona () |
Velocitat () |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Velocitat
mitjana |
|
|
Taula 1: |
|