|
núm 7 |
Primavera del 2011 |
Societat Catalana de Física |
| Interferències sonores Xavier Muñoz i Tavi Casellas
|
L’oïda és un òrgan sensitiu capaç de diferenciar diferents tipus de sons. Amb una educació musical adequada, podem arribar a apreciar els diferents harmònics que pot incloure la vibració d'una corda de violí. Fins i tot, els més erudits presumeixen que poden reconèixer la marca del violí que sona. Amb aquesta experiència no pretenem uns objectius tan ambiciosos, però sí que us oferim la possibilitat d’utilitzar l’oïda com a sensor per localitzar els punts d’interferència d’una ona sonora i, fins i tot, dibuixar les línies nodals. |
| Experiments amb lents David Campos
|
Es tracta d'una activitat d’òptica geomètrica i es realitza amb el material d'òptica dels maletins didàctics dels centres. Es tracta de fer un estudi complet de les imatges que formen les lents esfèriques en funció de la posició d'un objecte ben il·luminat. És una activitat molt didàctica perquè permet als alumnes comprendre els conceptes bàsics de l'òptica geomètrica: el focus objecte, el focus imatge, l'objecte, la imatge (virtual o real) i l'observador (el funcionament de l'ull i el d'una pantalla). |
| Corre el corrent Jaume Pont
|
Presentem una activitat destinada a consolidar els coneixements d'electrostàtica al nivell de tercer curs de l'ESO. |
| Experiments de la iaia Josep Ametlla
|
Aquesta secció vol recuperar experiments de tota la vida o fer-ne noves versions. Són experiments senzills però saborosos, com els plats que cuinava la iaia. |
| Problemes d'aquí i d'allà Tavi Casellas i Xavier Jaén
|
L'objectiu d'aquesta secció és proposar i resoldre problemes que siguin estimulants i atractius per a l'alumnat (i per a nosaltres) i que fomentin el seu interès per la física. Voldríem que el professorat s'animés a col·laborar-hi, que ens enviés propostes a l'adreça de correu electrònic xavier.jaen@upc.edu i que engresqués l'alumnat a participar-hi. En cada número hi haurà una proposta i se'n publicarà la millor solució o la més original. |
| El racó obscur Xavier Jaén
|
Un cotxe, inicialment en repòs, es mou a causa del motor i gràcies que en el contacte roda-carretera hi ha fricció. En aquest sentit un cotxe no és un bloc inert que reposa sobre un terra i sobre el que apliquem forces externes per moure'l. Si volem fer problemes amb cotxes, simplificant de manera que s'assemblin a un bloc, haurem de conèixer mínimament la mecànica del moviment d'un cotxe. |
|