|
núm 17 |
Primavera 2016 |
Societat Catalana de Física |
| El Diccionari de física: els termes de la física, en línia Albert Bramon i Planas i Anna Llobet i Solé
|
En aquest article es presenta el Diccionari de física, elaborat conjuntament per la Universitat Politècnica de Catalunya, Enciclopèdia Catalana i el TERMCAT. S’hi descriuen les característiques principals (contingut, opcions de cerca, destinataris) de l’obra i les estratègies de difusió que es van seguir per a donar-la a conèixer, i se’n destaca el valor com a eina de consulta de terminologia bàsica i com a recurs didàctic. |
| Coeficients de fricció Anna Recasens
|
Segurament tots els nostres alumnes saben perfectament què és la força de fricció o fregament i de què depèn. Ara, molts d’ells, si els preguntem pel coeficient de fregament d’una superfície, pensaran que aquest depèn del pes que hi col·loques al damunt i de l’àrea d’aquest pes, o això és el que he pogut observar. D’aquí la idea de fer una pràctica de determinació dels coeficients de fricció estàtic i dinàmic i observar de què depenen els seus valors. |
| Experiments de la iaia: Ressonància Josep Ametlla
|
Quan parlem d’oscil•lacions i d’ones, és interessant introduir el concepte de ressonància. El fenomen de la ressonància és present en molts camps, com ara l'emissió i recepció d’ones electromagnètiques, les imatges d'RMN, el làser, les vibracions d’estructures mecàniques, etc. |
| El gravitomòbil Joan Sánchez Marín
|
La idea fonamental és que l'alumnat entengui que l'energia no és res màgic, sinó que, l'energia és una magnitud física que es pot expressar numèricament, a diferència del que passa en les pseudociències, en les quals la paraula «energia» s'usa sense miraments per referir-se a tot una colla de conceptes de difícil concreció, quan no a simples invencions sense cap fonament. Expressions com: «energia vital», «energia positiva o negativa» o «energia mental» no tenen sentit des del punt de vista de la ciència. Aquesta activitat ens ha d'ajudar a identificar l'energia com una magnitud més. Amb aquesta intenció l'alumnat ha de construir un petit cotxe que es mogui amb energia gravitatòria. La caiguda d'una massa lligada a una politja farà moure un dels eixos de les rodes del vehicle. Amb aquesta excusa també es poden treballar altres conceptes com per exemple: la velocitat mitjana, la potència, el fregament, la degradació de l'energia, la dispersió en les mesures, la transmissió del moviment i algunes normes del dibuix tècnic.
|
| Problemes empaquetats: l'univers mecànic Octavi Plana
|
L'elaboració de problemes en context és, comparativament, una tasca laboriosa però al mateix temps sorprenentment enriquidora. La recerca de situacions i de documentació ens descobreix, a tot arreu on mirem, situacions d'interès físic. Justament el que ens agrada als que gaudim de la física. Justament el que voldríem transmetre als nostres alumnes. |
| El racó obscur: De què parlem quan parlem d'ones? Xavier Jaén
|
D'una manera força informal apuntem algunes
idees al voltant de les ones: el seu origen i els seus efectes. No tractem,
no es la nostra intenció, els tòpics habituals. Pretenem
tractar qüestions molt bàsiques, no senzilles, i comunes
a totes les ones, que ens permetin entendre de què parlem quan
parlem d'una ona mecànica, electromagnètica o gravitacional. |
|